Акафист кресту господню

Детально: акафист кресту господню - со всех открытых источников и разных уголков мира на сайте 1000-molitv.ru для наших уважаемых читателей.

Оглавление [Показать]

Конда́к 1

О всеспаси́тельный Кре́сте и всечестны́й, тебе́ покланя́емся ве́рнии и велича́ем, ра́дующеся боже́ственному твоему́ воздви́жению: но я́ко побе́ды зна́мение и оружие непреобори́мое, огради́ и покры́й твое́ю благода́тию тебе́ вопию́щия:

Ра́дуйся, животворя́щий Кре́сте Госпо́день.

И́кос 1

А́нгели с небесе́ неви́димо окружа́ют Крест живоно́сный в стра́се, и светопода́тельную благода́ть оби́льно подаю́ща ны́не ве́рным ви́дяще, ужаса́ются и стоя́т вопию́ще к нему́ сицева́я:

Ра́дуйся, Кре́сте, вселе́нныя храни́телю;

ра́дуйся, Це́ркве прославле́ние.

Ра́дуйся, исцеле́ния изоби́льно источа́яй;

ра́дуйся, преде́лы ми́ра просвеща́яй.

Ра́дуйся, дре́во живоблагоуха́нное и чуде́с сокро́вище;

ра́дуйся, пречу́дный благода́тей пода́телю.

Ра́дуйся, я́ко еси́ подно́жие боже́ственное;

ра́дуйся, я́ко положе́н был еси́ всем на поклоне́ние.

Ра́дуйся, ча́ше, некта́ра испо́лненная;

ра́дуйся, свети́льниче го́рния све́тлости.

Ра́дуйся, и́мже вся тварь благословля́ется;

ра́дуйся, и́мже поклоне́ние Творцу́ возсыла́ется.

Ра́дуйся, животворя́щий Кре́сте Госпо́день.

Конда́к 2

Ви́дящи Еле́на в себе́ жела́ние обрести́ Крест, глаго́лет царе́ви дерзнове́нно: всевожделе́нное души́ твое́й удо́бнейше моему́ тща́нию явля́ется: и́щущи у́бо держа́внейшее ти побе́ды зна́мение, я́ко глаго́леши, зову́: Аллилу́ия.

И́кос 2

Ра́зум неразумева́емый пре́жде цари́ца разуме́вши, а́бие возопи́ к служи́телем: из боку́ земли́ извлещи́ вско́ре и пода́ти Крест потщи́теся, на него́же воззре́вши рече́ в стра́се, оба́че зову́щи си́це:

Ра́дуйся, ра́дости и́стинныя зна́мение;

ра́дуйся, кля́твы дре́вния искупле́ние.

Ра́дуйся, сокро́вище, в земли́ за́вистию сокрыва́емое;

ра́дуйся, явле́йся звезда́ми вообража́емый.

Ра́дуйся, Кре́сте четверолучео́гненный и огнеобра́зный;

ра́дуйся, ле́ствице высокоутвержде́нная, дре́вле предуви́денная.

Ра́дуйся, а́нгелов тихообра́зное чу́до;

ра́дуйся, де́монов многоплаче́вная я́зво.

Ра́дуйся, кра́сное сло́ва сокро́вище;

ра́дуйся, пла́мене пре́лести угаше́ние.

Ра́дуйся, предста́телю неиму́щих;

ра́дуйся, тве́рдый наста́вниче благотеку́щих.

Ра́дуйся, животворя́щий Кре́сте Госпо́день.

Конда́к 3

Си́ла дре́ва кре́стнаго яви́ся тогда́ ко увере́нию и́стинному всех, и безгла́сную и ме́ртвую к животу́ возста́ви, и се бы́сть тогда́ стра́шное виде́ние всем име́ющим жа́ти спасе́ние, во е́же пе́ти си́це: Аллилу́ия.

И́кос 3

Иму́щи Еле́на ору́жие непобеди́мое, востече́ к сы́ну своему́, той же а́бие возра́довася премно́го, позна́в Крест пресла́вный, и в весе́лии душе́внем вопия́ше к нему́ сицева́я:

Ра́дуйся, Кре́сте, све́та прия́телище;

ра́дуйся, Кре́сте, жи́зни сокро́вище.

Ра́дуйся, дарова́ний духо́вных пода́телю;

ра́дуйся, морепла́вателем необурева́емое приста́нище.

Ра́дуйся, трапе́зо, я́ко же́ртву нося́щая Христа́;

ра́дуйся, розго́, грозд иму́щая, вино́ та́инственное источа́ющий.

Ра́дуйся, я́ко ски́птры царе́й охраня́еши;

ра́дуйся, я́ко главы́ змие́в сокруша́еши.

Ра́дуйся, све́тлое ве́ры зна́мение;

ра́дуйся, всего́ ми́ра избавле́ние.

Ра́дуйся, сме́ртным Бо́жие благослове́ние;

ра́дуйся, к Бо́гу о сме́ртных хода́тайство.

Ра́дуйся, животворя́щий Кре́сте Госпо́день.

Конда́к 4

Ре́вность вну́трь боже́ственную Еле́на прие́мши, взыска́ и обре́те со тща́нием в земли́ Крест сокрыва́емый, и яви́вшийся на небеси́ царе́ви, его́же возвы́си, и ви́девше лю́дие ве́рою реко́ша: Аллилу́ия.

И́кос 4

Солнцезра́чен яви́ся Крест в ми́ре, и вси просвеще́ния испо́лньшеся и прите́кше я́ко ко звезде́, зрят сего́, я́коже до́брых вину́, рука́ма освяще́нныма воздви́жена, его́же пою́ще ре́ша:

Ра́дуйся, заре́ мы́сленнаго со́лнца;

ра́дуйся, исто́чниче неистощи́маго ми́ра.

Ра́дуйся, Ада́ма и Е́вы воззва́ние;

ра́дуйся, князе́й а́довых умерщвле́ние.

Ра́дуйся, я́ко воздвиза́емый ны́не нас совоздвиза́еши;

ра́дуйся, я́ко покланя́емый ду́ши на́ша освяща́еши.

Ра́дуйся, апо́столов ми́ру пропове́данная сла́во;

ра́дуйся, страстоте́рпцев благода́тнейшая кре́посте.

Ра́дуйся, Кре́сте, неве́рных обличе́ние;

ра́дуйся, ве́рных челове́ков похвало́.

Ра́дуйся, и́мже низве́ржеся ад;

ра́дуйся, и́мже возсия́ благода́ть.

Ра́дуйся, животворя́щий Кре́сте Госпо́день.

Конда́к 5

Богодарова́нное дре́во уви́девше, вси да прибе́гнем ны́не к покро́ву его́, держа́ще сие́ я́ко ору́жие, обрати́м в бе́гство полки́ враго́в, и косну́вшеся устна́ми подно́жия Неприкоснове́ннаго, воззове́м Ему́: Аллилу́ия.

И́кос 5

Ви́де све́т с небесе́ Константи́н Вели́кий, показу́ющий Креста́ зна́мение звезда́ми, и́мже и побежда́я враго́в мно́жество, потща́ся Дре́во яви́ти и возопи́ти к нему́ сицева́я:

Ра́дуйся, неизрече́ннаго сове́та исполне́ние;

ра́дуйся, рог люде́й благочести́вых.

Ра́дуйся, полки́ враго́в в бе́гство обраща́яй;

ра́дуйся, де́моны я́ко пла́мя сожига́яй.

Ра́дуйся, небе́сный ски́птре ве́рнаго царя́;

ра́дуйся, непобеди́мая побе́до христолюби́ваго во́инства.

Ра́дуйся, горды́ню вра́жию ниспроверга́яй;

ра́дуйся, о душа́х челове́ческих попече́ние прилага́яй.

Ра́дуйся, от мно́гих зол защище́ние;

ра́дуйся, вели́ких благ награжде́ние.

Ра́дуйся, и́мже христоно́сцы взыгра́ют;

ра́дуйся, и́мже распина́телие рыда́ют.

Ра́дуйся, животворя́щий Кре́сте Госпо́день.

Конда́к 6

Ле́ствица, до небе́с досяза́ющая, Крест Госпо́день бысть, вся возводя́ от земли́ к высоте́ небе́сней, с ли́ки а́нгельскими сообита́ти всегда́, оста́вльшия ны́не су́щая я́ко не су́щая, и ве́дущия пе́ти: Аллилу́ия.

И́кос 6

Возсия́в свет всем, Спа́се, су́щим во а́де, просвети́л еси́ до́лу лежа́щия: вра́тницы же а́довы, зари́ не терпя́ще твоея́, я́ко ме́ртви падо́ша. изба́вльшиися же сих, ны́не зря́ще Крест вопию́т:

Ра́дуйся, уме́рших воскресе́ние;

ра́дуйся, пла́чущих утеше́ние.

Ра́дуйся, а́довых храни́лищ истоще́ние;

ра́дуйся, ра́йския сла́дости вкуше́ние.

Ра́дуйся, же́зле, во́инство еги́петское потопи́вый;

ра́дуйся, па́ки изра́ильския лю́ди напои́вый.

Ра́дуйся, одушевле́нное дре́во, разбо́йника спасе́ние;

ра́дуйся, ши́пок благово́нный, благочести́вых благоуха́ние.

Ра́дуйся, пи́ще а́лчущих духо́вно;

ра́дуйся, печа́те, ю́же прия́ша челове́цы.

Ра́дуйся, Кре́сте, та́инств отверзе́ние.

ра́дуйся, источа́яй боже́ственныя струи́.

Ра́дуйся, животворя́щий Кре́сте Госпо́день.

Конда́к 7

Хотя́щу Моисе́ови изба́вити лю́ди многострада́льныя от гони́теля, дан был еси́ ему́ я́ко жезл, но позна́лся от него́ я́коже Бо́жие зна́мение, сего́ ра́ди изумле́н бысть той могу́ществом Креста́ Госпо́дня и возопи́: Аллилу́ия.

И́кос 7

Зако́н да́вый иногда́ богови́дцу на Сина́и, пригвожде́н бысть во́лею ко Кресту́ за лю́ди беззако́нныя, и упраздни́ зако́на кля́тву дре́внюю, да вси мы, ви́дяще ны́не Креста́ си́лу, воззове́м ему́:

Ра́дуйся, па́дших челове́ков воста́ние;

ра́дуйся, ми́ру сему́ покланя́ющихся паде́ние.

Ра́дуйся, воскресе́ния Христо́ва прославле́ние;

ра́дуйся, мона́шествующих боже́ственное услажде́ние.

Ра́дуйся, дре́во благосенноли́ственное, и́мже покрыва́ются ве́рнии;

ра́дуйся, дре́во, проро́ки глаго́ланное, на земли́ насажде́нное.

Ра́дуйся, ца́рствию на враги́ поможе́ние;

ра́дуйся, христоимени́тому жи́тельству держа́вное предста́тельство.

Ра́дуйся, Судии́ Пра́веднаго явле́ние;

ра́дуйся, челове́ков согреша́ющих осужде́ние.

Ра́дуйся, Кре́сте, сиро́т засту́пниче;

ра́дуйся, Кре́сте, ни́щих богати́телю.

Ра́дуйся, животворя́щий Кре́сте Госпо́день.

Конда́к 8

Стра́нное чу́до ви́девше, стра́нное житие́ поживе́м, ум на не́бо возвыша́юще: сего́ бо ра́ди на Кресте́ Христо́с пригвозди́ся и пло́тию пострада́, хотя́ привлещи́ к высоте́ Ему́ вопию́щия: Аллилу́ия.

И́кос 8

Весь прии́де с высоты́, Бог сый, еди́ное предве́чное Сло́во, и рожде́йся от Де́вы Ма́тере, и явле́йся ми́рови смире́н Челове́к, Крест восприе́мый, оживи́ ему́ вопию́щия:

Ра́дуйся, Кре́сте, ору́жие ми́ра;

ра́дуйся, путеше́ствующим огражде́ние.

Ра́дуйся, спаса́ющимся прему́дрость и утвержде́ние;

ра́дуйся, погиба́ющим безу́мие и сокруше́ние.

Ра́дуйся, благопло́дное, безсме́ртное и живоно́сное произрасте́ние;

ра́дуйся, цве́те, процве́тший на́ше спасе́ние.

Ра́дуйся, я́ко су́щая на земли́ с го́рними соединя́еши;

ра́дуйся, я́ко сердца́ до́льних просвеща́еши.

Ра́дуйся, и́мже тле́ние изгна́ся;

ра́дуйся, и́мже печа́ль исчезе́.

Ра́дуйся, неизмери́мое блаже́нство до́брых;

ра́дуйся, многоиме́нная сла́во ве́рных.

Ра́дуйся, животворя́щий Кре́сте Госпо́день.

Конда́к 9

Паде́ де́монов всескве́рный полк, и род распина́телей устыде́ся, ви́дяще ны́не Крест от всех с любо́вию покланя́емый, при́сно же источа́ющий исцеле́ния вопию́щим: Аллилу́ия.

И́кос 9

Пото́цы преста́ша помышле́ний злосла́вных, распе́ншуся ти, Христе́, на дре́ве: недоумева́ют бо, е́же ка́ко и Крест претерпе́л еси́, и тле́ния избежа́л еси́. мы же воскресе́ние сла́вяще возопии́м:

Ра́дуйся, прему́дрости Бо́жия высото́;

ра́дуйся, промышле́ния его́ глубино́.

Ра́дуйся, безу́мным суесло́вцем неве́домый;

ра́дуйся, неразу́мных прорица́телей погубле́ние.

Ра́дуйся, я́ко воскресе́ние Христо́во явля́еши;

ра́дуйся, я́ко страда́ния Его́ обновля́еши.

Ра́дуйся, преступле́ние первозда́нных разреши́вый;

ра́дуйся, рая́ вхо́ды отве́рзый.

Ра́дуйся, Кре́сте, все́ми почита́емый;

ра́дуйся, язы́ком неве́рным сопроти́вниче.

Ра́дуйся, Кре́сте, неду́гующим врачу́;

ра́дуйся, при́сный вопию́щим помо́щниче.

Ра́дуйся, животворя́щий Кре́сте Госпо́день.

Конда́к 10

Спасти́ хотя́ мир, и́же ми́ра Украси́тель, сни́де к нему́ неизрече́нно, и Крест претерпе́, Бог сый: нас ра́ди вся я́же по нам прие́млет, те́мже и избавле́й нас, слы́шит от всех: Аллилу́ия.

И́кос 10

Сте́ну неруши́мую боже́ственную вселе́нней почита́ем тя, живоно́сный Кре́сте, зане́ соде́лавый тя Творе́ц не́ба и земли́ ру́це на тебе́ распростре́, о стра́ннаго слы́шания! научи́в всех возглаша́ти:

Ра́дуйся, основа́ние благоче́стия;

ра́дуйся, побе́до насле́дствующих.

Ра́дуйся, мы́сленнаго Амали́ка прогоня́яй;

ра́дуйся, рука́ма Иа́ковлевыма прообразова́нный.

Ра́дуйся, ты бо возобрази́л еси́ древне́йшия се́ни;

ра́дуйся, ты бо испо́лнил еси́ пророкоглаго́ланныя гла́сы.

Ра́дуйся, Спаси́теля всех носи́вый;

ра́дуйся, губи́теля душ упраздни́вый.

Ра́дуйся, и́мже со а́нгелы соедини́хомся;

ра́дуйся, его́же ра́ди све́том озари́хомся.

Ра́дуйся, я́ко почита́юще покланя́емся тебе́;

ра́дуйся, я́ко восклица́юще взыва́ем к тебе́:

Ра́дуйся, животворя́щий Кре́сте Госпо́день.

Конда́к 11

Пе́ние вся́кое умаля́ется, после́довати хотя́щее изоби́лию мно́гому чуде́с твои́х: и́бо похва́л мно́жество а́ще принесе́м ти, о Кре́сте честны́й, ничто́же соверша́ем досто́йно, я́же дал еси́ нам: но у́бо возопии́м Бо́гу: Аллилу́ия.

И́кос 11

Светопода́тельную зарю́ су́щим во тьме́ да́рует Крест живодарова́тельный сей: невеще́ственный бо прия́т свет, и к ра́зуму боже́ственному наставля́ет вся, возвыша́ет же, ны́не возвыша́емь, ум наш воспева́ти сия́:

Ра́дуйся, свети́ло, су́щим во тьме сия́ющее;

ра́дуйся, звездо́, мир озаря́ющая.

Ра́дуйся, мо́лние, христоуби́йцы ослепля́ющая;

ра́дуйся, гро́ме, неве́рныя ужаса́яй.

Ра́дуйся, я́ко ли́ки правосла́вных украси́л еси́;

ра́дуйся, я́ко тре́бища и́дольская сокруши́л еси́.

Ра́дуйся, его́же о́браз с небесе́ яви́ся;

ра́дуйся, его́же благода́тию лука́вство прогна́ся.

Ра́дуйся, умерщвле́ние пло́ти зна́менуяй;

ра́дуйся, воста́ние страсте́й убива́яй.

Ра́дуйся, на не́мже Христо́с распя́ся;

ра́дуйся, и́мже весь мир спасе́ся.

Ра́дуйся, животворя́щий Кре́сте Госпо́день.

Конда́к 12

Благода́ть дарова́ти челове́ком восхоте́в, Христо́с ру́це на Кресте́ распростре́, призыва́яй вся язы́ки, и да́рует Ца́рство Небе́сное всем пою́щим ему́ песнь досто́йно, и с ве́рою вопию́щим: Аллилу́ия.

И́кос 12

Пою́ще песнь сию́, Крест восхваля́ем с любо́вию, я́ко дре́во Госпо́дне одушевле́нное: на нем бо распе́нся пло́тию Влады́чествуяй го́рними си́лами, освяти́ ны, просла́ви и научи́ вопи́ти тому́ сицева́я:

Ра́дуйся, Кре́сте, мы́сленный мечу́;

ра́дуйся, святы́х свято́е созерца́ние.

Ра́дуйся, проро́ков и пра́ведных предвозвеще́ние;

ра́дуйся, Христо́во светоно́сное во́инствование.

Ра́дуйся, добро́то и ве́нче царе́й благочести́вых;

ра́дуйся, держа́во и кре́посте иере́ев благогове́йных.

Ра́дуйся, и́стины украше́ние благосла́внейшее;

ра́дуйся, спасе́ния приста́нище благоприя́тнейшее.

Ра́дуйся, всех све́тлое удобре́ние;

ра́дуйся, сыно́в неве́рных прогна́ние.

Ра́дуйся, све́та непоро́чнаго свети́льниче;

ра́дуйся, души́ моея́ ра́дование.

Ра́дуйся, животворя́щий Кре́сте Госпо́день.

Конда́к 13

О всепе́тое Дре́во, носи́вшее всех святы́х святе́йшее Сло́во! Си́лою на тебе́ Распя́таго от вся́кия изба́ви напа́сти всех, и ве́чныя изми́ му́ки Тому́ вопию́щия: Аллилу́ия.

Сей конда́к глаго́лется три́жды. И па́ки чте́тся 1-й и́кос и 1-й конда́к.

Моли́тва

Да воскре́снет Бог, и расточа́тся врази́ Его́, и да бежа́т от лица́ Его́ ненави́дящии Его́. Я́ко исчеза́ет дым, да исче́знут; я́ко та́ет воск от лица́ огня́, та́ко да поги́бнут бе́си от лица́ лю́бящих Бо́га, и зна́менующихся кре́стным зна́мением, и в весе́лии глаго́лющих: ра́дуйся, пречестны́й и животворя́щий Кре́сте Госпо́день, прогоня́яй бе́сы си́лою на тебе́ пропя́таго Го́спода на́шего Иису́са Христа́, во ад сше́дшаго и попра́вшаго си́лу диа́волю, и дарова́вшаго нам тебе́, Крест Свой честны́й, на прогна́ние вся́каго супоста́та. О пречестны́й и животворя́щий Кре́сте Госпо́день, помога́й ми со свято́ю Госпоже́ю Де́вою Богоро́дицею, и со все́ми святы́ми во ве́ки. Ами́нь.

Кондак 1

Приидите, христоименитии людие, составим похвалу Честному Кресту, на нем же Христос, Царь Славы, руце распростер, возведе нас на первое блаженство, из негоже низпадохом прелестию змиевою. Ты же, о пресвятый Кресте, яко имеяй присущую тебе силу Распятаго Христа, спасай и сохраняй от всяких бед любовно зовущия ти: Радуйся, Честный Кресте, всерадостное знамение нашего искупления.

Икос 1

Ангелов лицы, яко Божии служителие, Крест обстояще, вольную страсть Христа Жизнодавца прославляют. Мы же страданьми Того вечныя смерти избавльшеся, подражая Горним Силам, радостно взываем: Радуйся, Кресте, яко на тебе Христос Бог наш, волею руце распростер, спасение наше содела; радуйся, яко распростершимся на тебе Христом преступление Адама и Евы, простерших руце ко древу запрещенному, упразднися. Радуйся, яко воздвижену бывшу на тебе, аки преступну, Законодавцу, древняя клятва, яже на нас бывшая, потребися; радуйся, яко содеявшимся на тебе, странным таинством род человеческий от тли смертныя свободися. Радуйся, яко Пострадавшим и Умершим на тебе жало смерти сокрушися; радуйся, того ради страдания Бог с человеки примирися. Радуйся, Честный Кресте, всерадостное знамение нашего искупления.

Кондак 2

Видя падших человеков, Господи, Ты вочеловечився, крест и смерть вольно плотию претерпел еси за род наш, да от смерти вечныя избавиши исповедающия Тя, Сына Божия и вопиющия Ти: Аллилуиа.

Икос 2

Разум человечь изнемогает в постижении велия тайны Твоего, Христе, воплощения и вольнаго за ны страдания: како Ты, Бог сый безстрастный, страсть крестную, яко человек, претерпел еси и сие орудие смерти Твоея соделал еси источником жизни и спасения всем благочестно в Тя верующим и хвалебно воспевающим: Радуйся, Кресте, на немже содеяся таинство, от века предопределенное; радуйся, яко на тебе совершися наше искупление, многообразне во образех и сенех предъявленное. Радуйся, яко умерый на тебе Жизнодавец, Кровь и воду источи, имиже грехи наша омываются; радуйся, яко каплями Святейшей Крове Его греховныя струпы душ наших очищаются. Радуйся, Кресте, якоже древо животное, еже есть посреде рая Божия, христианом вожделенный; радуйся, плодами безсмертия умно нас питающий и надеждою Жизни Вечныя малодушие наше ободряющий. Радуйся, Честный Кресте, всерадостное знамение нашего искупления.

Кондак 3

Крест Твой, аще и древо видимо есть существом, но Божественною одеяно есть силою, и чувственное миро выявляемо, умно наше чудотворит спасение, подвизая пети Тебе: Аллилуиа.

Икос 3

Имуще пред очима нашима Крест Пресвятый, святолепным поклонением той почитаем распеншагося ради на нем Спаса Христа, и, лобызая, взываем: Радуйся, Кресте, прославленный послушанием и страданием Христовым; радуйся, возвеличенный возвышением на тебе Сына Божия, Иже весь мир от падения Адамля воздвиже. Радуйся, яко сбывшагося на тебе ужаснаго таинства земли ужасеся и вострепета, аки бы хотящи поглотити законопреступныя; радуйся, яко заклавшую на тебе Агнцу Божию завеса храма раздрася и жертва ветхозаветная упразднися. Радуйся, Кресте, яко распадшуюся под тобою камню, каменносердечнии роди еврейстии неверием от Бога отпадоша, благодати же священства и царства лишишася; радуйся, яко омрачившуся солнцу в страсти Христовой нощь многобожия прейде и свет веры возсия. Радуйся, Честный Кресте, всерадостное знамение нашего искупления.

Кондак 4

Бурею злобы дышуще и завистию движими, первосвященницы иудейстии скрыша в землю Крест Твой, Христе Боже, да не будет обличением безумие их; но той, яко сокровище драгое, из недр земли возсия, тщанием благочестивыя царицы Елены обретенный и на радость всему миру явленный, с богокрасною песнию: Аллилуиа.

Икос 4

Видевше тогда христианстии людие Честнаго Креста обретение, прославляху распеншагося на нем Христа Бога, “Господи, помилуй”, — взывающе. Мы же ныне, подражающе им, прославляем Крест Его святый хваленьми сицевыми: Радуйся, Кресте, в землю сокровенный и оскверненное грехами наше естество земное освятивый; радуйся, явлением своим из недр земных хулителей воплощения и Божества Христова посрамивый. Радуйся, яко Пострадавый на тебе плотию прия всяку власть на Небеси и на земли, да всех и вся к Богу Отцу приведет; радуйся, яко Умерый на тебе яко человек силою Божества Своего сокруши заклепы ада и изведе оттуда души праведных. Радуйся, Кресте, яко разбойник благоразумный, Христу сраспявыйся, Того исповедавый, тобою, аки лествицею, на Небеса взыде; радуйся, яко и всех отсечением страстей Христу сраспинающихся возводиши в Царствие Небесное. Радуйся, Честный Кресте, всерадостное знамение нашего искупления.

Кондак 5

Господи, при Моисее иногда пророце точию образ Креста Твоего являем побеждаше врази Твоя, ныне же самый Крест Твой имуще, помощи просим: укрепи Церковь Твою и даруй ей победы на враги, да расточатся вси врази Твои, не вопиющий Ти: Аллилуиа.

Икос 5

Честнаго Креста, Христе, действо прообразив Амалика в пустыне Синайстей: егда бо простираше руце, креста образ творя, укрепляхуся людие; ныне же все вещей сбытие в нас исполнися: днесь крест воздвизается, и демони бегают, днесь тварь вся от тли свободися, яко вся Креста ради возсияши нам дарования. Темже, радующеся, вопием: Радуйся, Кресте, оружие Христово страшное, егоже демони трепещут; радуйся, яко силою на тебе Распятаго Христа бесовстии полчища далече прогоняются. Радуйся, яко силою действующия в тебе Божественныя благодати победы на сопротивныя христолюбивым людем даруются; радуйся, яко от тебе, яко высокоросленнаго и многоплодовитаго древа Христова на тебе страдания, плоды жизни и спасения нам произрастают. Радуйся, Честный Кресте, всерадостное знамение нашего искупления.

Кондак 6

Проповедником силы и Божества Христова явися иногда животворящее древо Крестное, егда прикосновением своим воскреси мертваго и к жизни возведе его, еже видевше, мнози от иудей и язычников познаша велию благочестия тайну: яко спасения ради человеческаго, Бог во плоти явился и страсть крестную претерпе, да спасет вопиющия Ему: Аллилуиа.

Икос 6

Якоже древо райское превелие, возвысися на Голгофе Честный Крест Христов, отонудуже во всю вселенную распростре мысленный ветви благодати и Распеншагося на нем: под егоже сению обретают прохладу палимии зноем страстей и хотящии благочестно жити о Христе Иисусе. Темже и мы, благодати Того причастницы, весело взываем: Радуйся, святый Кресте, древом жизни, Адама ради в Едеме насажденным, преображенный; радуйся, новым Адамом, руце на тебе распростершим, миру явленный. Радуйся, яко под сень благодатнаго защищения твоего вси вернии прибегают; радуйся, яко милосердием Даровавшаго нам тебе кающиися грешницы огня геенскаго избегают. Радуйся, Кресте, утешение наше в скорбех и печалех; радуйся, живительная отрадо и помощь изнемогающим в борьбе с прилогами страстей, мира и диавола. Радуйся, Честный Кресте, всерадостное знамение нашего искупления.

Кондак 7

Хотя явити роду человеческому благости и милосердия Своего неизследимую пучину, Крест Твой, Господи, дал еси нам тверда блюстителя и прогонителя демонов. Темже вси мы, иже в Тя верующии, прославляем величие страсти Твоея, благодарно поюще Тебе: Аллилуиа.

Икос 7

Дивны дела явил еси, Господи, Крестом Твоим Честным: распеншуся бо Ти на том плотию, вся тварь изменися: солнце лучи своя сокры, основания земли восколебахуся, ад сокрушися державою власти Твоея и изведе юзники, яже от века содержал есть. Сего ради увязаем той сими песненными цветы: Радуйся, Кресте, яко пострадавшему на Тебе вся тварь сострадаше, яко Творцу своему и Владыце; радуйся, яко силу Того и Божество свидетельствоваху солнце помрачением и земля колебанием. Радуйся, яко Умерый на тебе не удержан бысть в мертвых, но, разрушив державу смерти, в третий день воскресе; радуйся, яко воскресшу Тому проповедь евангельская, от лика апостольскаго наченшаяся, во вся концы земли изыде. Радуйся, Кресте, яко тобою кумирослужение и многобожие языческое упразднися; радуйся, яко тебе ради правая вера во Единаго Бога, в Троице славимаго, по всей земли утвердися. Радуйся, Честный Кресте, всерадостное знамение нашего искупления.

Кондак 8

Странно Бога вочеловечшася и на Кресте распята бывша мысленно видяще, устранимся суетнаго мира, ум на Небеса преложше. Сего ради Бог на землю сниде и на Крест взыде, да тем, аки лествицею, на Небеса возведет вопиющия Ему: Аллилуиа.

Икос 8

Днесь Адам со Евою веселится, предлежащий видяще Крест, имже поражен бысть супостат, иже древле в раи вкушением запрещеннаго плода тех прельстивый и пленники себе сотворивый. Темже и мы, срадующеся праотцем нашим о избавлении от пленения нашего душевнаго, благоговейно воспеваем: Радуйся, Кресте, яко на тебе Пастырь добрый душу Свою положи за овцы Своя и даже до ада сниде, ища заблудших; радуйся, яко Той не презре дело руку Своею, Адама со Евою, но со инеми праведники исхити я из ада, яко из челюстей зверя крепкаго, и в рай всели их. Радуйся, яко на тебе пригвожденному Христу пламенное оружие плещи даде и Херувим, Едем хранящий, отступи от Древа Жизни; радуйся, яко мы, ныне крещением возрожденнии, во Христе новые людие, невозбранно причащаемся райския пищи. Радуйся, Кресте, жезле силы Христовы, от Сиона посланный, имже мы пасемся на пажитех евангельских учений; радуйся, яко тобою невредими сохраняемся от волков душегубных, яко львове рыкающих и ищущих, кого поглотити. Радуйся, Честный Кресте, всерадостное знамение нашего искупления.

Кондак 9

Всяких бед и козней вражиих избави ны, Кресте треблаженный, яко приемый благодать и силу от пригвожденнаго на тебе Христа, Емуже яко Богу и Избавителю нашему благодарственно и хвалебно поем: Аллилуиа.

Икос 9

Ветийство всякое земнородных не довлеет к прославлению Креста Твоего, Господи, на немже спасение наше соделал еси; темже, недоумевающе восхвалити той по достоянию, взываем сице: Радуйся, Кресте, яко вознесенный на тебе Спас мира мнози люди в познание Свое призва и до ныне призывает; радуйся, яко возсиявый на тебе, аки на свещнице, Свет истинный вся концы земли светом Боговедения озаряет. Радуйся, яко ныне Восток и Запад Пострадавшаго на тебе прославляют; радуйся, яко и тя, яко подножие Христово, вси вернии, возносяще, прославляют. Радуйся, яко от тебе, яко от неизсякаемаго источника, христоименитии людие обилие благ вечных почерпают. Радуйся, Честный Кресте, всерадостное знамение нашего искупления.

Кондак 10

Спастися хотящим нам и под сень защищения твоего прибегающим, буди помощник, пресвятый Кресте, сохраняя ны от всех зол силою на тебе Распятаго Христа, Емуже яко Богу и Избавителю нашему благодарственно и хвалебно поем: Аллилуиа. 
 

Икос 10

Стена еси, ограждающая нас от бед и напастей, Кресте всечестный, и столп крепкий противу лица вражия, к немуже невидимии борителие приступити не смеют, боящеся взирати на силу Твою. Сего ради с верою ограждаемся святым твоим знамением и весело воспеваем: Радуйся, пречестный Кресте Христов, от нападения духов злобы нас защищаяй; радуйся, от различных стрел их невредимы ны сохраняяй. Радуйся, яко от знамения твоего, с верою благочестно творимаго, вся силы ада, яко дым от ветра, исчезают; радуйся, яко тобою вся крепость их, яко воск от лица огня, истаивает. Радуйся, яко святии мученицы, знамением твоим ограждашеся и имя Христово призвавше, всякий, вид мучений мужественно претерпеша; радуйся, яко преподобнии отцы помощию силы Божества, знамению твоему присущия, бесовская страхования и страстей возстания победиша. Радуйся, Честный Кресте, всерадостное знамение нашего искупления.

Кондак 11

Пение всеумиленное приносим Ти, всечестный Кресте, и смиренно молимся распятому на тебе Христу Богу нашему, Иже дарова нам тебе во отраду и утешение в скорбех, да страстию Своею избавит нас от страстей душевредных и научит благоверно воспевати Ему: Аллилуиа.

Икос 11

Светом благодати Божией, таинственне ти присущия, просвети наша душевная чувствия, Кресте пресвятый, да тою озаряеми и наставляеми, не поткнемся о камень соблазна, но да возможем путем заповедей Божиих правошествовати во всей жизни нашея, воспевающе ти сице: Радуйся, непрестающих чудес Христовых вестниче и милосердия Его к роду человеческому проповедниче; радуйся. Кресте, рода человеча обновление и Новаго Завета Христова печать и утверждение. Радуйся, торжество веры христианския и благонадежный якорю упования нашего; радуйся, святых храмов Божиих украшение и домов благочестивых ограждение. Радуйся, полей и вертоградов благословение; радуйся всех стихий освящение. Радуйся, Честный Кресте, всерадостное знамение нашего искупления.

Кондак 12

Благодать Твою всемощную подаждь нам, Господи, да последуем Тебе, Владыце нашему, вземше крест наш, не гвоздьми пригвождающеся тому, но трудами, воздержанием и смирением, да тако причастницы будем страданий Твоих, от нихже истекают потоцы Жизни Вечныя, напаяющия вся правоверныя, благочестно поющия Ти: Аллилуиа.

Икос 12

Поюще величие твое, всечестный Кресте, восхваляем тя вси, яко победоносный скипетр Царя Небеснаго, нашего же спасения всерадостное знамение, темже и вопием: Радуйся, Кресте, православных христиан державо и несокрушимое их ограждение; радуйся, святителей украшение и всех подвижников веры и благочестия сила и подкрепление. Радуйся, Кресте, от колыбели и до гроба на всех путех жизни нас ограждаяй и по смерти на воздушных мытарствах от духов злобы нас защищаяй; радуйся, яко под знамением твоим почивающии, умершии в вере и благочестии, в последний день воскреснут в Жизнь Вечную. Радуйся, Кресте, явлением своим на Небеси предварити имый славное Второе пришествие Христово; радуйся, яко распеншии Христа и вси невернии узрят тя тогда и горце возрыдают, любящии же Господа, зряще тя, вельми возрадуются. Радуйся, Честный Кресте, всерадостное знамение нашего искупления.

Кондак 13

О Пречестный и Животворящий Кресте Господень, всех христиан утешение! Тя ныне предлежаща видяще, возводимся мыслию к распятому на тебе Христу, Емуже и молимся смиренно, да тебе ради помилует нас, грешных, и сподобит в селениих райских воспевати Ему: Аллилуиа.

(Kондак читается трижды, затем 1-й икос)

Икос 1

Ангелов лицы, яко Божии служителие, Крест обстояще, вольную страсть Христа Жизнодавца прославляют. Мы же страданьми Того вечныя смерти избавльшеся, подражая Горним Силам, радостно взываем: Радуйся, Кресте, яко на тебе Христос Бог наш, волею руце распростер, спасение наше содела; радуйся, яко распростершимся на тебе Христом преступление Адама и Евы, простерших руце ко древу запрещенному, упразднися. Радуйся, яко воздвижену бывшу на тебе, аки преступну, Законодавцу, древняя клятва, яже на нас бывшая, потребися; радуйся, яко содеявшимся на тебе, странным таинством род человеческий от тли смертныя свободися. Радуйся, яко Пострадавшим и Умершим на тебе жало смерти сокрушися; радуйся, того ради страдания Бог с человеки примирися. Радуйся, Честный Кресте, всерадостное знамение нашего искупления.

Кондак 1

Приидите, христоименитии людие, составим похвалу Честному Кресту, на нем же Христос, Царь Славы, руце распростер, возведе нас на первое блаженство, из негоже низпадохом прелестию змиевою. Ты же, о пресвятый Кресте, яко имеяй присущую тебе силу Распятаго Христа, спасай и сохраняй от всяких бед любовно зовущия ти: Радуйся, Честный Кресте, всерадостное знамение нашего искупления.

Молитвы Честному и Животворящему Кресту Господню

Молитва первая

Кресте Честный, хранитель души и телу буди ми: образом своим бесы низлагая, враги отгоняя, страсти упражняя и благоговение даруя ми, и жизнь, и силу, содействием Святаго Духа и честными Пречистыя Богородицы мольбами. Аминь.

Молитва вторая

О Пречестный и Животворящий Кресте Господень! Древле убо был еси казни позорныя орудие, ныне же знамение спасения нашего присно почитаемое и прославляемое! Како достойне возмогу аз, недостойный, воспети Тя и како дерзну преклонити колена сердца моего пред Искупителем моим, исповедая грехи свои! Но милосердие и неизреченное человеколюбие Распеншегося на тебе смиренное Дерзновение подает ми, да отверзу уста моя воеже славити Тя; сего ради вопию Ти: радуйся, Кресте, Церкве Христовы красота и основание, всея вселенныя — утверждение, христиан всех — упование, царей — держава, верных — прибежище, Ангелов — слава и воспевание, демонов — страх, губительство и отгнание, нечестивых и неверных — посрамление, праведных — услаждение, обремененных — ослаба, обуреваемых — пристанище, заблудших — наставниче, одержимых страстьми — раскаяние, нищих — обогащение, плавающих — кормчий, слабых — сила, во бранех — победа и одоление, сирых — верное покровение, вдов — заступниче, дев — целомудрия охранение, ненадеянных — надежда, недужных — врач и мертвых — воскресение! Ты, прообразованный чудотворящим жезлом Моисея, животворный источник, напаяющий жаждущия духовныя жизни и услаждающий наши скорби; Ты — одр, на немже царственно почил тридневно Воскресший Победитель ада. Сего ради и утро, и в вечер, и полудне прославляю Тя, треблаженное Древо, и молю волею Распеншегося на Тебе, да просветит Он и укрепит Тобою ум мой, да открыет в сердце моем источник любве совершенней и вся деяния моя и путие мои Тобою осенит, да выну величаю Пригвожденнаго на Тебе, грех моих ради, Господа Спасителя моего. Аминь.

АКАФИСТ ЧЕСТНОМУ И ЖИВОТВОРЯЩЕМУ КРЕСТУ ГОСПОДНЮ

Кондак 1

О, преблаженнейший Кресте и всечестный, Тебе поклоняемся вернии и величаем, Радующеся Божественному Твоему воздвижению. Ты же, яко знамение победы и оружие непреоборимое, огради и покрый своею благодатию вопиющих тебе:

Радуйся, Кресте всеблаженный.

Икос 1

Ангели с небесе невидимо окружиша живоносный Крест в благоговении, и видяще его, яко светоносною благодатию своею ясно осеняет верныя, стояху, взывающе к нему тако:

Радуйся, страже вселенныя; радуйся, слава Церкви.

Радуйся, исцеления изобильно источаяй; радуйся, пределы мира освещаяй.

Радуйся, источниче чудес, живот благоухаяй; радуйся, блаженнейший, благодать являяй.

Радуйся, Божественное подножие бывый; радуйся, на поклонение всех явленный.

Радуйся, чаше, нектара исполненная; радуйся, озарение вышняго облистания.

Радуйся, яко тобою вся тварь благословляется; радуйся, яко тобою поклонение Творцу возсылается.

Радуйся, Кресте всеблаженный.

Кондак 2

Видящи в себе желание обрести Крест, Елена со дерзновением глаголет царю: Желаемое душе твоей явися благосердым моему усердию. Сего ради, ищущи сильнейшее, якоже рекл еси, знамение победы твоея, вопию: Аллилуиа.

Икос 2

Разумное известие неуразумеваемо бывшее уразумевши, царица абие глаголет служителем: Потщитеся скоро извлещи от недр земных и подъяти Крест. Увидев же сей, со страхом возопи тако:

Радуйся, образе истинныя радости; радуйся, древляго проклятия упразднение.

Радуйся, сокровище, в земли злобою сокрываемое; радуйся, знамение, на небеси звездами образованное.

Радуйся, огнеобразный Кресте, четырьми лучами пламенеяй; радуйся, предзримая иногда Лествице, на высоте утвержденная.

Радуйся, Ангелом безмятежное и дивное чудо; радуйся, демонов многоплачевное поражение.

Радуйся, сокровище всесладкое Слова; радуйся, пламень заблуждения угашающий.

Радуйся, бедствующих заступниче; радуйся, подвизающихся твердый наставниче.

Радуйся, Кресте всеблаженный.

Кондак 3

Сила крестнаго древа явися тогда ко уверению истинному всех, воскреси бо безгласнаго мертвеца, и се бысть тогда дивное зрелище всем хотящим получити спасение, егда воспеша вси: Аллилуиа.

Икос 3

Имущи непобедимое оружие, Елена потщися к сыну своему. Той же абие возрадовася зело и признав великий Крест, в радости возопи к нему таковая:

Радуйся, вместилище света; радуйся, хранилище жизни.

Радуйся, дарований духовных подателю; радуйся, плавающим по бурному морю пристанище.

Радуйся, алтарю, Христа, яко жертву, носяй; радуйся, лоза, ветвь имущая, таинственное вино источающую.

Радуйся, яко ты царство язык охраняеши; радуйся, яко ты главы драконов сокрушаеши.

Радуйся, ясное веры познание; радуйся, всего мира избавление.

Радуйся, смертным Божие благословение; радуйся, ходатая за смертных пред Богом на себе носивый.

Радуйся, Кресте всеблаженный.

Кондак 4

Бурею ревности Божественныя внутри объята бывши, Елена усердно искаше и обрете Крест, в земли сокрываемый и на небе явлейся царю, и воздвиже сей, егоже людие видавше и верою возопиша: Аллилуиа.

Икос 4

Слышаша вси, яко возсия в мире Крест, яко солнце, и вси, наслаждающеся светом, потщахуся приити к нему, яко к звезде, и созерцающе виновника благ, воздвизаема освященныма рукама, воспеша Ему:

Радуйся, заре мысленнаго Солнца; радуйся, источниче неисчерпаемаго благоухания.

Радуйся, Адама и Евы воззвание; радуйся, князей ада умерщвление.

Радуйся, яко воздвизаемый, нас с собою воздвигаеши; радуйся, яко поклоняемый, души наши освещаеши.

Радуйся, апостолов в мире проповедническая слава; радуйся, борцев противу мира сего благодатная сила.

Радуйся, неверных обличение; радуйся, верных похвало.

Радуйся, яко тобою низвержися ад; радуйся, яко тобою прииде благодать.

Радуйся, Кресте всеблаженный.

Кондак 5

Богоподобное древо увидевше, вси да прибегнем ныне к покрову его, держаще сие, яко оружие, обратим в бегство полки врагов и коснувшеся неприкосновеннаго, воззовем ему: Аллилуиа.

Икос 5

Видевый свет с небесе, показуяй звездами знамение Креста и в нем совершенную победу над враги, великий Константин потщися извлещи из земли древо Креста и возва к нему сице:

Радуйся, неизреченнаго совета исполнение; радуйся, благочестиваго народа возношение.

Радуйся, полки врагов в бегство обращаяй; радуйся, демонов, яко пламя сожигаяй.

Радуйся, небесный скиптре Царя верных; радуйся, непобедимое оружие христолюбиваго воинства.

Радуйся, высокомерие варваров ниспровергаяй; радуйся, о душах наших попечение прилагаяй.

Радуйся, от многих зол защищение; радуйся, великих благ награждение.

Радуйся, яко тобою христоносцы радуются; радуйся, яко тобою неверные печалятся.

Радуйся, Кресте всеблаженный.

Кондак 6

Крест Господень явися, яко лествица, небес достигающая, возводя всех от земли на высоту небесную, да тамо обитати нам вкупе с лики ангельскими, оставльше ныне сущее, яко несущее и научившеся пети: Аллилуиа.

Икос 6

Возсияв светом всем сущим во аде, Спасе, Ты облистал еси бывших в преисподней; привратницы же адские не терпяще зрети блистания Твоего, падоша, яко мертвии, избавлении же от них, видяще ныне Крест, возопиша:

Радуйся, мертвых воскресение; радуйся, печальных утешение.

Радуйся, адских хранилищ разорение; радуйся, райскаго наслаждения предвкушение.

Радуйся, жезле, египетское воинство потопивый; радуйся, жезле, израильския люди напоивый.

Радуйся, животворящее древо, разбойника спасение; радуйся, благовонный шипок, благочестивых благоухание.

Радуйся, духовнаго глада утоление; радуйся, печате, от верных восприятая.

Радуйся, двере таинств; радуйся, яко из тебе Божественныя струи проистекают.

Радуйся, Кресте всеблаженный.

Кондак 7

Хотящу Моисеови избавити многострадальныя люди от гонителя, ты дан был еси ему, яко жезл, но познан был еси им, яко прообраз Божий, сего ради изумлен был еси, о Кресте, могуществом твоим и возопил еси: Аллилуиа.

Икос 7

Дивный закон давый иногда Боговидцу на Синаи, пригвожден бысть волею ко Кресту за люди беззаконныя, и упраздни древлее проклятие закона, да мы вси, видяще ныне Креста силу, воззовем ему:

Радуйся, падших возстание; радуйся, миропоклонников падение.

Радуйся, воскресения Христова обновление; радуйся, монашествующих Божественное услаждение.

Радуйся, древо благосеннолиственное, имже покрываются вернии; радуйся, древо пророчески глаголющее, на земли возросшее.

Радуйся, Отечеству на враги поможение; радуйся, правления народнаго сильное защищение.

Радуйся, Судии Праведнаго явление; радуйся, смертных согрешающих осуждение.

Радуйся, сирот заступниче; радуйся, нищих обогатителю.

Радуйся, Кресте всеблаженный.

Кондак 8

Странное чудо видяще, призывати будем к новой жизни, возвышающеся умы до небес, яко сего ради Христос распят бысть на Кресте и плотию пострада, хотя привлещи на высоту мопиющих Ему: Аллилуиа.

Икос 8

Сниде с высоты Единое Предвечное Слово, рождшееся от Девы Матери, и явльшееся в мире, яко смиренный человек. Сие восприят на Себе Крест и подаде живот взывающим Ему:

Радуйся, оружие мира; радуйся, путешествующим основание.

Радуйся, спасающимся премудрость и утверждение; радуйся, погибающим вразумление и преткновение.

Радуйся, безсмертное и живоносное произрастение; радуйся, цвете, произрастивший наше спасение.

Радуйся, яко земная с небесным соединяеши; радуйся, яко сердца земнородных просвещаеши.

Радуйся, яко тобою тление изгнася; радуйся, яко тобою скорбь упразднися.

Радуйся, неизмеримое блаженство добрых; радуйся, многоименная слава верных.

Радуйся, Кресте всеблаженный.

Кондак 9

Всякое нечестивое естество демонов паде, и устыдися род евреев, видяще, како вси с любовию поклоняются Кресту, всегда изобильно подающему исцеления взывающим ему: Аллилуиа.

Икос 9

Витий злоречивых умолкоша потоцы мудрований, егда Ты распят был еси, Христе, на Кресте: недоумевают бо еже како и на Крест восшел еси, и тления избежал еси. Мы же, прославляюще воскресение Твое, возглашаем:

Радуйся, премудрости Божией высото; радуйся, промышления Его глубино.

Радуйся, безумных суесловов неведение; радуйся, неразумных предрецателей погубление.

Радуйся, яко воскресение Христово нам являеши; радуйся, яко страдания Его в нашей памяти обновляеши.

Радуйся, преступление первых человек разрешивый; радуйся, врата райския открывый.

Радуйся, от всех ублажаемый; радуйся, неверным людем противляемый.

Радуйся, больным врачу; радуйся, призывающим тя в помощь защитниче.

Радуйся, Кресте всеблаженный.

Кондак 10

Спасти хотяй мир, Управитель мира сниде к нам таинственно и, Бог сый, Крест претерпе за ны, подобен нам быв во всем. Сего ради, свободив ны от всех, слышит: Аллилуиа.

Икос 10

Стену неразрушимую Божественную вселенней почитаем тя, живоносный Кресте зане соделавый тя Творец неба и земли распростре на тебе руце, научив всех возглашати:

Радуйся, основание благочестия; радуйся, наградо наследствия.

Радуйся, мысленнаго Амалика прогоняяй; радуйся, руками Иакова прообразованный.

Радуйся, яко тобою древнии образы обновишася; радуйся, яко тобою пророческия предречения исполнишася.

Радуйся, Спасителя всех носивый; радуйся, губителя душ упразднивый.

Радуйся, яко тобою мы с Ангелы совокупихомся; радуйся, яко тобою мы светом просветихомся.

Радуйся, яко почитающе, поклоняемся тебе; радуйся, яко восклицающе, взываем тебе.

Радуйся, Кресте всеблаженный.

Коцдак 11

Пение всякое побеждается, аще потщится последовати обилию чудес твоих: многочисленныя бо похвалы, аще принесем ти, честный Кресте, ничтоже совершаем достойно, аще дал еси нам, о тебе вопиющим Богу: Аллилуиа.

Икос 11

Светоносное сияние подадеся животворящим Крестом сущим во тьме: приимше бо невещественный свет, той всем освещает путь к Божественному познанию, воздвигаемый же ныне возбуждает ны воспевати:

Радуйся, светило, сущих во тьме облистающее; радуйся, звездо, мир озаряющая.

Радуйся, молние, христоубийцы ослепляющая; радуйся, яко гром враги устрашаяй.

Радуйся, яко соборы православных украсил еси; радуйся, яко алтари идольские сокрушил еси.

Радуйся, яко знамение твое на небеси явися; радуйся, яко благодатию твоею лесть отгнася.

Радуйся, умерщвление плоти знаменуяй; радуйся, возстание страстей убиваяй.

Радуйся, яко на тебе Христос распят бысть; радуйся, яко тобою весь мир спасен бысть.

Радуйся, Кресте всеблаженный.

Кондак 12

Благодать даровати людем восхотев, Христос руце на Кресте распростре, призываяй вся языки, и дарует Царство Небесное всем поющим Ему и с верою вопиющим: Аллилуиа.

Икос 12

Поюще тебе песнь с любовию, Животворящий Кресте Господень, прославляем тя, яко распятый на тебе плотию Владыка горних сил освяти и прослави тя и научи всех взывати тебе:

Радуйся, мысленный мечу; радуйся, святое святых созерцание.

Радуйся, пророков и праведных предвозвещение; радуйся, Христова светоносная победа.

Радуйся, красото и венец святителей благочестивых; радуйся, сило и крепость иереев благоговейных.

Радуйся, истины достославное украшение; радуйся, спасения благоприятное пристанище.

Радуйся, всех светлое радование; радуйся, агарян попрание.

Радуйся, света нетленнаго лампадо; радуйся, души моея усладо.

Радуйся, Кресте всеблаженный.

Кондак 13

О, всеми воспеваемый Кресте всечестный, носивый иногда на себе всех святых Святейшее Слово! Ты имаши дарование от всякия беды избавить нас, и от вечныя муки избави о тебе вопиющих: Аллилуиа.

Этот кондак читается трижды, затем 1-й икос: «Ангели с небесе…» и 1-й кондак: «О, Преблаженнейший Кресте…».

Молитва первая

О, всесвятый и всечестный Кресте Господень! Прежде презренное и постыдное орудие казни, ныне же почитаемый и прославляемый, яко оружие спасения! Како по достоянию твоему возмогу воспевати тя? Како восприиму дерзновение принести тебе мое поклонение, аз грешный и недостойный? Точию неизреченное человеколюбие пригвожденнаго на тебе Богочеловека Христа Спасителя нашего укрепляет мя немощнаго. Сего ради, надеяся на снисхождение Его, вопию тебе: Радуйся, Кресте, основание Церкве, вселенныя утверждение, прибежище верным! Крест — демонов истребление, нечестивых погубление, неверных вразумление! Крест — дев целомудрие, Крест — праведных облегчение, заблуждающихся путь, безстыдных раскаяние, неимущим богатство, плавающим кормчий, слабым сило, сражающихся охранение, сирот питатель, вдов заступниче, неимущим упования, единая точию надежда! Ты еси воистину древо познания, на немже Единородный Сын Божий искупил еси неизмеримые долги неблагодарнаго человека Богу и Создателю его; ты еси жезл Моисеов чудотворяй, иже отверзе нам путь в рай, услаждаяй скорби наши, исцеляяй болезни наши. Ты еси Соломонов одр, на нем же царственный от Иуды Лев, плотию уснув воскресе тридневен во славе, яко победитель ада. Сего ради по достоянию воспеваю и прославляю тя, Богоблаженнейший Кресте, всею душею своею в вечер и заутра и во дни, полагая на тя все упование спасения моего. Аминь.

Молитва вторая

О всечестный и животворящий Кресте Господень, кровию Христа Бога нашего освященный! Ты еси знамение победы на враги наша видимыя и невидимыя; Ты имаши явитися в час страшнаго суда Христова. Тебе смиренно поклоняюся, честно прикасаюся и любезно тя лобызаю, нынешнее моление к Распятому на тебе принося, да исцелит мя силою в тебе Своею от всех недуг душевных и телесных, и сохранит от враг видимых и невидимых, и неосужденна на суде Своем одесную поставит. Ей, животворящий Кресте святый! На тебе Спас, умирая за умершия грехми человеки, дух Свой яко человек испусти, кровь же и воду источи, и сими треми едино, еже паче всех есть на потребу, спасение нам содела, во славу источника вод живых, Бога Отца, Себе же от кровей девических воплощенна Бога Сына, и Бога Духа Святаго, оживляющаго дух человечь, Ихже триех во едином Божестве славити и мне пособи от воды крещения восприятою верою непорочною, во причастии же плоти и крове Господних надеждою несумненною, и в покаянии духом сокрушенным, и любовию нелицемерною, да тако не токмо в жизни сей плачевней, яко вода мимотекущей, но и в будущем блаженнем животе прославлю Господа, пособием силы твоея, Кресте треблаженне, и поклонюся Ему самым лица зрением Верованному, одержанием же Чаянному и наслаждением Любимому, единому в Троице славимому в безконечныя веки веков. Аминь.

Тропарь, глас 4

Спаси, Господи, люди Твоя, и благослови достояние Твое, победы православным христианом на сопротивныя даруя, и Твое сохраняя Крестом Твоим жительство.

Кондак, глас 4

Вознесыйся на Крест волею, тезоименитому Твоему новому жительству, щедроты Твоя даруй, Христе Боже. Возвесели нас силою Твоею, победы дая нам на супостаты, пособие имущим Твое, оружие мира, непобедимую победу.

Акафист Животворящему Кресту Господню – православный духовный гимн, в котором утверждается сила духа православных людей, сумевших, несмотря на многочисленные трудности, отстоять и сохранить свою веру. В качестве примера для подражания в этом религиозном тексте приводится подвиг двух древних святых – императора Константина и его матери Елены.

Эти благочестивые христиане, благодаря силе своей веры в Господа Бога, сумели дать христианам возможность свободно исповедовать свою религию. А обретение Животворящего Креста Господня, акафист которому читается во всех православных храмах ежегодно 14 августа и 27 сентября, является одним из самых великих чудес за всю историю христианства.

акафист кресту господню

Что такое акафист?

Прежде чем приступать к рассмотрению акафиста Кресту Животворящему, следует напомнить читателям, что же представляет собой этот вид песнопений. Так обычно называется особый жанр церковных гимнов, который появился гораздо позднее остальных, подобных ему.

В качестве примера можно привести акафист “Воздвижение Животворящего Креста Господня”. Религиозные православные авторы стали уделять должное внимание таким стихам только во второй половине XIX века. До этого же Количество написанных акафистов было очень незначительным. Расцвет жанра пришелся на конец девятнадцатого – начало двадцатого столетия нашей эры.

В то время Особый комитет по цензуре, который занимался религиозной литературой, рассмотрел огромное количество новых акафистов. Часть из них была принята, но много написанных произведений было отвергнуто.

Второе рождение жанр получил после Великой Октябрьской революции. В то время на церковь и ее служителей были ужасные гонения, часть религиозных деятелей была уничтожена посредством многочисленных репрессий, которые касались как самих священнослужителей, так нередко и членов их семей. Из-за этих трагических для Православной Церкви событий некоторые церковные службы вынуждены были проводиться в подполье.

Нередко богослужения проводились вне храмов: на квартирах у прихожан, в домах у священников. Часто на таких служениях не было даже дипломированных представителей духовенства. Именно тогда акафист оказался очень востребованным, поскольку чтение данного вида духовных песнопений не подразумевает обязательного участия в них представителей священничества и даже не требует глубокого знания православных канонов. Именно поэтому после Великой Октябрьской революции было создано грандиозное количество произведений этого жанра церковной литературы.

Ещё этому способствовало то обстоятельство, что Комитет по государственной цензуре, который занимался делами духовной литературы, после Октябрьской революции был упразднён. Соответственно, авторы получили больше свободы в послереволюционные годы, чем они имели в царское время.

Третье по счёту возрождение данного жанра церковных песнопений произошло уже в годы перестройки, когда Православная Церковь стала возрождаться в нашей стране и многие поэты и писатели стали обращаться к жанрам духовной литературы. Они заинтересовались прежде всего жанром акафиста, написание которого не обязательно предполагает знание церковнославянского языка. Эти произведения могут быть написаны также и на современном русском языке, и на других языках мира.

В данный момент общее число акафистов, написанных за всю историю Русской Православной Церкви, составляет около двух тысяч. Существует несколько информационных ресурсов, которые специализируются на публикациях новых шедевров данного жанра. Среди них особо выделяется сайт “Акафист.ру”, который периодически публикует новые произведения. Среди наиболее плодотворно работающих авторов церковной литературы, которые чаще всего обращаются именно к рассматриваемому жанру, следует выделить Евгения Храповицкого и Александра Трофимова.

Ранние христиане

Акафист Животворящему Кресту, бесспорно, является одним из самых популярных.

Этот духовный гимн посвящён Кресту, который, являясь орудием, с помощью коего было произведено распятие Иисуса Христа, вместе с тем почитается Православной Церковью как святыня, имеющая особую силу, так как вследствие распятия состоялась победа Господа Иисуса Христа над силами ада.

Но эта великая святыня была недоступна первым христианам, так как непосредственно после снятия Христа Крест был утилизирован вместе с крестами, на которых были распяты разбойники, подвергнутые казни на Голгофе одновременно с Господом Исусом. В те суровые годы у последователей Христа не было возможности отыскать Крест, освященный кровью Спасителя, из-за страшных гонений на христиан, которые продолжались в течение нескольких веков.

Это также нашло отражение в тексте акафиста Животворящему Кресту Господню.

Столь страшный для христиан период был показан во многих литературных произведениях, в частности в романе польского писателя Генрика Сенкевича «Камо грядеши?», по мотивам которого в начале пятидесятых годов двадцатого века в Голливуде был снят художественный фильм.

Христиане преследовались на всей территории Римской Империи. Уличённых в неверности языческим богам и поклонении новому Богу, Иисусу Христу, подвергали страшнейшим пыткам. Одним из самых кровавых истязаний была травля христиан львами. Посмотреть на это дикое зрелище собирались тысячи жителей Рима. Множество христиан стойко выносили эти страдания во имя Господа Иисуса Христа. Некоторые из этих мучеников были прославлены потом в лике святых.

Заступники христианства

Лишь спустя три столетия после Воскресения Спасителя римский правитель Константин подписал указ об отмене преследования христиан. Согласно этому указу, христиане получали право свободно исповедовать свою религию, возводить храмы и участвовать в богослужениях. Сам Константин тоже являлся христианином, равно как и его мать – императрица Елена.

Как повествуется в акафисте Кресту Животворящему, святая равноапостольная императрица Елена была не в силах смириться с тем, что величайшая святыня христианства являлась утерянной и верующие люди не имели возможности поклониться Святому Кресту.

Экспедиция на Святую Землю

При посредничестве своего сына Константина императрица в середине четвёртого века нашей эры предприняла попытку отыскать святыню. Для этого в Иерусалим была снаряжена специальная экспедиция.

По одной из версий, в то время на месте, где совершилась крестная жертва Христа, находился языческий храм в честь богини Афродиты. В результате проведенных раскопок было обнаружено три креста. Также были найдены несколько гвоздей и табличка с надписью “Иисус Назарей, царь иудейский». Императрица Елена столкнулась со сложнейшей задачей – определить, какой из тех трех крестов является животворящим Крестом Иисуса Христа. Решение этой проблемы было подсказано митрополитом Макарием. Он сказал, что Крест Господень должен обладать животворящей силой. Поэтому было решено прикладывать кресты поочередно к одной тяжелобольной женщине. При прикосновении к этой женщине одного из крестов произошло чудесное исцеление страждущей. Таким образом удалось распознать, какой из трех крестов является крестом Господа Иисуса Христа.

Согласно другим источникам, оживлён был покойник из проходящей мимо похоронной процессии. Когда удалось определить истинный Крест, на котором Иисус Христос претерпел свои страдания, патриарх вышел на улицу Иерусалима и поднял реликвию над своей головой.

Многие люди, верующие во Христа, пали на колени перед обретённой святыней. Это событие описано в акафисте Воздвижению Честного и Животворящего Креста Господня.Таким образом, патриарх Макарий разрешил задачу, стоящую перед другими участниками экспедиции благодаря своей вере в Господа. Подобная сила веры и прославляется в акафисте Воздвижению Честного и Животворящего Креста.

На протяжении всего времени раскопок Макарий и Елена пребывали в постоянном посте и часто возносили молитвы Всевышнему.

По одной из легенд, Крест Господень был сделан из дерева, произроставшего когда-то в райском саду. Речь идёт именно о том дереве, плод которого стал причиной грехопадения первых людей. Когда же совершилась Крестная жертва Христа, этот грех был искуплён. Существует также легенда, что на Голгофе был похоронен прародитель всех людей Адам. Когда Христос принял смерть на кресте, Его кровь просочилась до останков Адама.

Храм Воскресения

На месте обнаружения Креста Господня царица Елена планировала построить большой храмовый комплекс, в перечень объектов которого должны были входить священные для христиан всего мира Голгофа и Гроб Господень, но сама святая равноапостольная императрица Елена не дожила до открытия храма. Завершением строительных работ руководил её сын – император Константин Великий.

акафист кресту господню

В храме отдельный придел посвящён событию обнаружения Животворящего Креста. Он называется приделом Обретения Креста Господня. Эта часть здания является самой низкой его точкой. Лестница в двадцать две ступени связывает её с армянской церковью, которая тоже находится под землёй. Таким образом, можно сказать, что данный придел расположен на уровне второго подземного этажа. Место, где был обнаружен истинный Крест Спасителя, обозначено плитой с изображенным на ней православным восьмиконечным крестом. Плита с трёх сторон огорожена кованой решёткой.

акафист кресту господню

На месте, откуда наблюдала за раскопками святая равноапостольная Елена, находится окно, которое выходит в алтарь армянской церкви.

Эта история, кроме христианских авторов, были описана целым рядом римских и арабских историков. В честь обретения Креста Господня был установлен церковный праздник, который входит в число двунадесятых. В этот день на праздничных церковных службах читается акафист Воздвижению Честного и Животворящего Креста Господня.

Распространение частей Животворящего Креста по всему миру

После обнаружения Истинного Креста Господня императрица Елена приказала разделить священное дерево на несколько частей, чтобы христиане других стран могли поклониться орудию победы над смертью.

Одна из его частей осталась на Святой Земле, в храме Воскресения Господня. Место, где была обнаружена реликвия, находится в приделе Обретения Креста Господня. Одна из частей животворящего Креста есть и в России. Поклониться ей можно в главном храме монастыря, который расположен в небольшом селе Ярославской области, Годеново.

Крест в Годеново

В акафисте Годеновскому Животворящему Кресту, о там, как была найдена эта реликвия, сказано следующее: он чудесным образом появился и был найден в одном из болот в дремучем лесу возле города Ростова Великого. Священное дерево оформлено в виде креста, на котором распят Спаситель. Чудесное явление святыни произошло в двадцатых годах пятнадцатого столетия.

акафист кресту господню

Считается, что Крест таинственным образом попал на Русь из Константинополя. Это явилось своеобразным предзнаменованием падения столицы Византийской империи, которое случилось три десятилетия спустя. Также Крест, появившийся на земле Русской, стал предвестником скорого усиления Московского княжества и объединения вокруг него всех других княжеств в одно Российское государство. Акафист Животворящему Кресту Господню в Годеново воспевает святыню, которая появилась в России накануне провозглашения независимости Русской Православной Церкви от византийского патриарха.

Тогда, после подписания соответствующего документа, Русскую церковь стал возглавлять московский епископ. Это способствовало укреплению российской государственности. Примерно в это же время число русских святынь пополнила и Царьградская икона Божьей Матери. Тогда же один из старцев произнес знаменитую фразу о третьем Риме. Монахиня Переславского Никольского монастыря рассказывает, что в советскую эпоху о Годеновском Кресте почти полностью забыли даже представители духовенства и монашества. В начале девяностых годов монахам Никольского монастыря паломники поведали о Чудотворном Кресте, который находился в одной из забытых, полуразрушенных церквей неподалёку от монастыря. Тогда монастырь взял эту церковь с хранящейся в ней частью Священного Древа под свою опеку. Сейчас до десяти тысяч паломников в год приходят поклониться Кресту Господню.

Перед святыней часто звучит акафист Животворящему Кресту. В Годеново сам Крест подвергся реставрации в начале нового тысячелетия. Восстановительные работы проводили ведущие реставраторы из музеев Санкт-Петербурга. По просьбам священников и монахов обители святыня не покидала храм на время реставрации. Все работы велись в действующем храме. В настоящее время Годеновский Крест является одной из наиболее почитаемых в России святынь. В честь Священного Древа, находящегося в Годеново, был написан новый Акафист Честному и Животворящему Кресту, который читается ежедневно во время богослужений.

Копии Годеновского креста

Православными людьми настолько любим Годеновский Крест, что священники из других городов России стали просить изготовить для их храмов копии данного артефакта. На сегодняшний день известно более десяти копий. Перед каждой из них регулярно читается акафист Честному и Животворящему Кресту Господню. Первая из этих копий была изготовлена для одного из храмов Севастополя и привезена в город в конце 2013 года. В то время в столице Украины уже разгорелось восстание на Майдане. Через некоторое время Крым был возвращён в состав России. С Божьей помощью это произошло без какого-либо кровопролития.

акафист кресту господню

Некоторые верующие видят в пришествии Креста в Севастополь предзнаменование этого значимого для России события. Следующая копия отправилась в Вологду. Третья была изготовлена для Луганского храма. На ней Спаситель получился с тёмным лицом, но спустя год лик Христа чудесным образом посветлел. Церковь, где хранится данная копия, от военных действий не пострадала. Четвёртая копия была преподнесена в подарок Екатеринбургскому патриарху.

Перед отправкой этой копии на Урал её крестным ходом обнесли вокруг храма в Годеново. Говорят, что во время шествия в небе появился православный восьмиконечный крест, составленный из облаков. В 2015-2016 годах копия Годеновской реликвии совершила полёт на международную космическую станцию в составе интернационального экипажа космонавтов.

Когда читается акафист Кресту Животворящему?

В годовом цикле богослужений есть два праздника, посвящённых Честному Древу Креста. Один из них является двунадесятым праздником, то есть входящим в число двенадцати главных праздников Православной Церкви. Этот день называется Воздвижением Креста Господня. От ряда других двунадесятых праздников он отличается тем, что не посвящён какому-либо событию из земной жизни Иисуса Христа. Воздвижением Креста называют поднятие Креста Господня Митрополитом Макарием для того, чтобы люди Иерусалима поклонились ему.

Строки об этом есть в акафисте Животворящему Кресту. После этого традиция поднимать крест над молящимися распространилась во многих странах. В этот день во всех православных храмах происходит чтение акафиста Воздвижению Честнго и Животворящего Креста Господня (текст одного из вариантов можно увидеть на фото выше).

акафист кресту господню

Праздник этот стал отмечаться сразу же после того, как произошли описанные события. Первоначально он предшествовал более почитаемому празднику, посвящённому Гробу Господню. Но время внесло свои поправки в историю, и сегодня день Воздвижения Креста Господня занимает место среди двенадцати величайших праздников Православной Церкви.

Кроме этого праздника существует ещё один. Это Происхождение Честных Древ Креста Господня. В названии слово происхождение употреблено в значение «шествие».

В этот день действительно принято устраивать крестные ходы, впереди которых обычно несётся распятие. Праздник этот отмечается 14 августа. Хотя он и не является двунадесятым, тем не менее любовь к этому дню издревле живёт в русском народе, ведь именно в этот день состоялось Крещение Руси. Данный праздник в русской традиции также называется Медовым Спасом, так как кроме чина освящения воды до и после литургии проводится ещё и чин освящения мёда.

акафист кресту господню

Считается, что с этой даты можно употреблять в пищу мёд нового урожая. Акафист Кресту Животворящему читается на праздничной службе в этот день. Верующие вспоминают во время богослужения о Крестной Жертве Христа.

В трудах греческих богословов выбор даты для праздника объясняется так: в древности на конец лета приходился разгар эпидемий многочисленных болезней. Поэтому по городским главным улицам совершались крестные ходы для освящения жилищ и изгнания болезней. По завершении шествия кресты выставлялись для поклонения. Множество народа собиралось к Кресту, чтобы в искренних молитвах просить милосердного Бога избавить их от болезней и прочих горестей.

Значение акафиста Честному и Животворящему Кресту господню

Этот гимн является благодарением, которое люди приносят Сыну Божьему за Его страдания, которые он претерпел во имя любви к своим духовным детям. В чем помогает акафист Животворящему Кресту Господню? Часто его читают в качестве молитвы о здравии, поскольку известно великое множество случаев чудесного исцеления людей при прикосновении к Священному Древу. Первое из них произошло непосредственно после обнаружения святыни и послужило средством опознания истинного Креста Господня среди двух других, принадлежащих разбойникам. Также этот акафист является прекрасным образцом молитвы об очищении от грехов, которую необходимо совершать каждому православному человеку с надлежащим покаянием и смирением.

Оценка 3.7 проголосовавших: 3
ПОДЕЛИТЬСЯ

ОСТАВЬТЕ ОТВЕТ

Please enter your comment!
Please enter your name here