Детально: что такое полунощница в церкви? - со всех открытых источников и разных уголков мира на сайте 1000-molitv.ru для наших уважаемых читателей.
Все о религии и вере – “что такое молитва полунощница” с подробным описанием и фотографиями.
Что такое молитва полунощница
Войти с помощью:
Полунощница — ночная церковная служба. Она установлена по образцу ночной молитвы Спасителя в Гефсиманском саду и посвящена грядущему второму пришествию Господа нашего Иисуса Христа. Никому не дано знать времена и сроки, когда Спаситель вновь явится в мир, поэтому верующие должны постоянно бодрствовать и молиться.
Порядок совершения полунощницы
Повседневная полунощница состоит из двух частей. В первую часть входят обычное начало (им начинается практически любая церковная служба или домашнее молитвенное правило), псалом 50, псалом 118, Символ веры, «Отче наш», тропари, посвященные второму пришествию, и молитвы. Затем, если идет пост, читается великопостная молитва Ефрема Сирина. Потом следует вторая часть: две молитвы Василия Великого, псалмы 120 и 133, «Отче наш», заупокойные тропари и молитвы. Затем священник произносит отпуст и просит прощения у молящихся, а затем произносит ектению.
На субботней полунощнице читают другие тропари, вместо 118-го псалма читается 9-я кафизма. На воскресной полунощнице не читается вторая часть, вместо тропарей читаются ипакои — воскресные песнопения, посвященные женам-мироносицам, которые рано утром пришли ко гробнице Христа и не обнаружили Его тела. Вместо псалма 118 или кафисмы читается канон Святой Троице, а вместо Символа веры читается молитва Троице.
В настоящее время полунощница совершается только в монастырях, очень ранним утром. Единственная полунощница, которая служится во всех храмах, не только монастырских, — пасхальная, с которой начинается ночное богослужение на Пасху. Она отличается и от повседневной, и от субботней, и от воскресной. На этой службе повторяется канон, читавшийся в Великую субботу. В этом каноне раскрывается богословский смысл смерти Христовой на Кресте и Его сошествия во ад. Сразу следом за скорбной пасхальной полунощницей начинается радостная пасхальная утреня, посвященная воспоминанию Воскресения Христова.
Тел.: +7 495 668 11 90. ООО «Рублев» © 2014-2017 «Рублев»
Авторизуйтесь
Для выполнения действия вы должны быть авторизованы.
10. Полунощница
В полночь или вообще ночью, до начала утрени, полагается совершать богослужение, которое называется «полунощницей». Полунощница бывает трех видов: вседневная, совершаемая в дни будничные от понедельника до пятницы, субботняя и воскресная. Вседневная и субботняя продолжительнее и состоят каждая из двух частей; воскресная состоит лишь из одной части.
На воскресной полунощнице молитва: «Всемогущая и Животворящая Святая Троице», отпуст малый, обычное прощение.
Следует вторая часть полунощницы (повседневной и субботней) из псалмов 120 «Возведох очи мои в горы…» и 133 псалом «Се ныне благословите…» Трисвятое по «Отче наш», заупокойные тропари и заупокойная молитва «Помяни, Господи…»
Все три полунощницы заканчиваются малым отпустом, обычным прощением и особой ектенией, такой же, как бывает в конце повечерия. По афонскому уставу, в конце вседневной и субботней полунощницы поются тропари: «Помилуй нас, Господи, помилуй нас!» Слава: «Господи, помилуй нас…», И ныне: «Милосердия двери отверзи нам…», и произносится ектения, состоящая из двух прошений: «Помилуй нас, Боже, по велицей милости Твоей», на которое поется «Господи, помилуй» трижды, и «Еще молимся о еже сохранитися святей обители сей и граду сему…» на которое поется «Господи, помилуй» 40 раз, после чего возглас: «Услыши ны, Боже, Спасителю наш…» а затем уже «Слава Тебе, Христе Боже, упование наше…» и отпуст с обычным прощением.
Назначение полунощницы, по объяснению «Известия Учительного», в том, чтобы: 1. Напомнить верующим, как Господь наш, в полунощи идый к вольней страсти, в вертограде, в таком подвизе бе прилежно моляся, яко поту Его быти, яко капли крове каплющие на землю; 2. Побудить верующих быть всегда готовыми ко дню последнего Страшного суда, который может придти, как жених в полунощи; 3. Научить верующих подражать бдению Ангелов, неусыпно поющих: «Свят, свят, свят!»
От среды Страстной седмицы до недели Фоминой устав указывает в монастырях совершать полунощницу не в храме, а по келиям.
В дни праздничные, как напр. 9 сентября, 26 декабря, 7 января, в понедельник Св. Духа, в отдание Пасхи, указано по первом Трисвятом, вместо «Се Жених грядет в полунощи», петь тропарь праздника, а по втором Трисвятом, вместо заупокойных тропарей кондак праздника. И тогда заупокойная молитва «Помяни, Господи, в надежде воскресения» не глаголется (см. в Типиконе последование сих дней).
Похожие главы из других книг
Полунощница и утреня вдовиц по «Завещанию»
Полунощница и утреня вдовиц по «Завещанию» Назначая для всякой степени клира свою службу, частнее — свою утреню, «Завещание» дает особый чин такой утрени и для вдовиц, главных представительниц («пресвитеров») женского церковнослужения, а вместе и аскетизма той
10. Полунощница
10. Полунощница В полночь или вообще ночью, до начала утрени, полагается совершать богослужение, которое называется «полунощницей». Полунощница бывает трех видов: вседневная, совершаемая в дни будничные от понедельника до пятницы, субботняя и воскресная. Вседневная и
Полунощница
Полунощница Это служба, которая менее всего подвергается изменениям Великим постом. Единственное отличие великопостной Полунощницы от обычной это то, что после молитвы «Иже на всякое время» и возгласа иерея: «Боже, ущедри ны…» иереем произносится перед царскими
СУББОТНЯЯ ПОЛУНОЩНИЦА.
СУББОТНЯЯ ПОЛУНОЩНИЦА. Обычное начало по «Приидите, поклонимся…«50 псалом и 9 кафизма или 64, 65, 66, 67, 68 и 69 псалмы. Символ веры и Трисвятое по «Отче наш..» и тропари, гл. 2: «Несозданное Существо, Создатель всего мира, открой наши уста, чтобы возвестить Твою хвалу, восклицая:
ВОСКРЕСНАЯ ПОЛУНОЩНИЦА.
ВОСКРЕСНАЯ ПОЛУНОЩНИЦА. После обычною начала, 50 псалом, троичный канон порядковою гласа (см. правило к Св. Причащению) и троичные стихи.1. Достойно славить Тебя, Истинного Бога–Слова, пред Которым трепещут и Которого страшатся Херувимы и славословят небесные Силы. 2.
Что такое молитва полунощница
ПОЛ У НОЩНИЦА ПОВСЕДНЕВНАЯ
По обычнем начале глаголем со умилением и сокрушением сердца:
З а молитв святых отец наших, Господи Исусе Христе, Сыне Божии, помилуй нас (поклон). А минь.
С лава Тебе, Боже наш, слава Тебе всяческих ради (трижды).
Б оже, очисти мя грешнаго, яко николиже благо сотворих пред Тобою (поклон), но избави мя от лукаваго, и да будет во мне воля Твоя (поклон), да неосуждено отверзу уста моя недостойная, и восхвалю имя Твое святое, Отца и Сына и Святаго Духа, ныне и присно и во веки веком, аминь (поклон).
Ц арю Небесныи, Утешителю, Душе Истинныи, Иже везде сыи, и вся исполняя, сокровище благих, и жизни Подателю, прииди и вселися в ны, и очисти мы от всякия скверны, и спаси Блаже, душа наша.
С вятыи Боже, Святыи Крепкии, Святыи Безсмертныи, помилуй нас (трижды, и поклоны три).
С лава Отцу и Сыну и Святому Духу, и ныне и присно и во веки веком, аминь.
П ресвятая Троице, помилуй нас. Господи, очисти грехи наша. Владыко, прости беззакония наша. Святыи, посети и исцели немощи наша; имене Твоего ради.
О тче наш, Иже еси на небесех; да святится имя Твое; да приидет царствие Твое; да будет воля Твоя, яко на небеси и на земли, хлеб наш насущныи даждь нам днесь; и остави нам долги наша, якоже и мы оставляем должником нашим; и не введи нас во искушение, но избави нас от лукаваго.
Г осподи Исусе Христе, Сыне Божии, помилуй нас. А минь.
Посих, молитва: От сна востав, благодарю Тя, Всесвятая Троице, яко многия ради благости и долготерпения не прогневася на мя грешнаго, и лениваго раба Твоего, и не погубил еси мене со беззаконии моими, но человеколюбьствова, и в не чаянии лежаща, воздвиже мя утреневати и славословити державу Твою непобедимую; и ныне, Владыко Боже Пресвятыи, просвети очи сердца моего, и отверзи ми устне поучатися словесем Твоим, и разумети заповеди Твоя, и творити волю Твою, и пети Тя во исповедании сердечнем, воспевати же и славити пречестное и великолепое имя Твое: Отца и Сына и Святаго Духа, ныне и присно и во веки веком, аминь.
П риидите, поклонимся Цареви нашему Богу (поклон).
П риидите, поклонимся Христу, Цареви и Богу нашему (поклон).
П риидите, поклонимся и припадем к самому Господу Исусу Христу, Цареви и Богу нашему (поклон).
Слава, и ныне, без Аллилуии. Таже, исповедание православныя веры. В ерую во единаго Бога.
Трисвятое. И по Отче наш.
Тропари сия, глас 8: С е Жених грядет в полунощи, и блажен раб, его же обрящет бдяща. Недостоин же паки, его же обрящет ленящася. Блюди убо душе моя, да не сном отяготишися и да не смерти предана будеши, и царствия вне затворишися, но воспряни зовущи: свят, свят, свят еси, Боже, Богородицы ради, помилуй нас.
Слава. Д ень он страшныи помышляющи, душе моя побди, вжигающи свещу свою, и маслом просвещающи, не веси бо когда приидет к тебе глас глаголющии: се Жених. Блюди убо, душе моя, да не воздремлеши, и пребудеши вне толкущи, яко пять дев; но бодрено побди, яко да усрящеши Христа милостива, и даст ти чертог божественыя славы Своея.
И ныне. Тебе необоримую стену имуще вернии, и спасения утвержение, Богородице Дево молим: сопротивных советы разори и людей Своих печаль на радость преложи. Мiр Свой умири и православных утверди, и о смирении мiра молися, яко Ты еси Богородице, упование наше.
Таже молитва Великаго Василия: И же на всяко время, и на всяк час, на небеси и на земли, покланяемыи и славимыи, Боже Благии, долготерпеливе и многомилостиве; Иже праведники любя и грешных милуя; Иже всех зовыи ко спасению, обещания ради будущих благ; сам Господи, приими молитвы наша в час сий, и в благости исправи живот наш, к заповедем Твоим. Душа наша освяти, и телеса очисти, помышления исправи, и мысли очисти, разум уцеломудри и истрезви, и избави нас от всякия скорби, зол и болезней, и душевных страстей, и огради нас святыми ангелы Твоими, яко да ополчением их соблюдаеми и наставляеми, достигнем во единство веры, и в разум неприкосновенныя Ти славы, яко благословен еси во веки, аминь.
Таже, Г осподи помилуй (трижды). Слава, и ныне.
Ч естнейшую херувим, и славнейшую воистину серафим, без истления Бога Слова рождьшую, сущую Богородицу Тя величаем. И поклон.
И менем Господним благослови, отче.
З а молитв святых отец наших, Господи Исусе Христе, Сыне Божии, помилуй нас. А минь.
Аще есть пост, или кроме поста, егда поем Аллилуия, и творим три поклоны великия, глаголюще молитву святаго Ефрема.
Г осподи, и Владыко животу моему, дух уныния, небрежения, сребролюбия и празднословия, отжени от мене (поклон).
Д ух же целомудрия, смирения, терпения и любве, даруий ми рабу Твоему (поклон).
Е й, Господи Царю, даждь ми зрети моя согрешения, и еже не осужати брата моего, яко благословен еси во веки, аминь (поклон). И прочих поклонов 12, глаголюще в себе:
Г осподи Исусе Христе, Сыне Божии, помилуй мя грешнаго (дважды с поклонами).
Б оже, милостив буди мне грешному (поклон).
Б оже, очисти грехи моя, и помилуй мя (поклон).
С оздавыи мя, Господи, помилуй (поклон).
Б ез числа согреших, Господи, прости мя (поклон).
И паки скончав поклоны, глаголем молитву всю выше писаную: Г осподи, и Владыко животу моему. И поклон един.
И по изглаголании молитвы, или по Ч естнейшую херувим, глаголем сию молитву Великаго Василия:
В ладыко Боже, Отче Вседержителю, и Господи Сыне Единородныи Исусе Христе, и Святыи Душе, едино Божество, и едина сила, помилуй мя грешнаго, и ими же веси судьбами, спаси мя недостойнаго раба Твоего, яко благословен еси во веки, аминь.
Таже, П риидите, поклонимся (трижды). И поклоны три.
Псалом 120. В озведох очи мои в горы, отнюдуже приидет помощь моя. Помощь моя от Господа, сотворшаго небо и землю. Не даждь во смятение ноги твоея, ниже воздремлет храняи тя. Се не воздремлет, ни уснет храняи Израиля. Господь сохранит тя, Господь покров Твой на руку десную твою. Во дни солнце не ожжет тебе, ни луна нощию, Господь сохранит тя от всякаго зла, сохранит душу твою Господь. Господь сохранит вхождение твое, и исхождение твое от ныне и до века.
Псалом 133. С е ныне благословите Господа вси раби Господни, стоящии в храме Господни, во дворех дому Бога нашего. В нощех воздежите руки ваша во святая, и благословите Господа. Благословит тя Господь от Сиона, сотворивыи небо и землю.
Трисвятое, и поклоны три.
По О тче наш, тропари сия:
П омяни Господи, яко благ, рабы Своя, и елика в житии сем согрешиша, прости. Никтоже бо без греха, токмо Ты могии преставленым дати покой.
И же глубинами мудрости, человеколюбне вся строя, и еже на пользу всем подавая, едине Содетелю, покой Господи, душа усопших раб Своих, на Тя бо упование возложиша, Творца и Зиждителя и Бога нашего.
Слава. С о святыми покой, Христе, душа раб Своих, идеже несть болезни, ни печали, ни воздыхания, но жизнь. вечная.
И ныне, богородичен: Б лажим, Тя вси роди, Богородице Дево, в Тя бо невместимыи Христос Бог наш, вместитися изволи, блажени есмы и мы помощницу Тя имуще, день бо и нощь молишися о нас, и державы царствия Твоими молитвами утвержаются. Тем благодаряще вопием Ти: радуися обрадованная, Господь: с Тобою.
Г осподи помилуй (12). Таже, молитву сию:
П омяни Господи, иже в надежи воскресения, и жизни вечныя, усопшия отцы и братию нашу, и всех иже во благочестивей вере скончавшихся, и прости им всяко согрешение, вольное же и невольное, словом и делом, и помышлением согрешенное ими и всели их в места светла, в места прохладна, в места покойна, отнюдуже отбеже всяка болезнь, и печаль и воздыхание, идеже присещает свет лица Твоего, и веселит вся иже от века святыя Твоя. И даруй им царствие Твое, и причастие неизреченных и вечных Твоих благ, и Твоея безконечныя, и блаженныя жизни наслаждение. Ты бо еси воскресение и живот и покой; усопшим рабом Твоим, Христе Боже наш, и Тебе славу возсылаем, со безначальным Ти Отцем, и с Пресвятым и Благим и Животворящим Ти Духом, ныне и присно и во веки веком, аминь.
Таже: Слава, и ныне. Г осподи помилуй (дважды) . Г осподи благослови.
И отпуст: Г осподи Исусе Христе, Сыне Божии, молитв ради Пречистыя Твоея Матере, преподобных и богоносных отец наших и всех ради святых, помилуй и спаси нас, яко Благ и Человеколюбец, аминь.
И прощение: О сла6и, остави, отпусти Боже, согрешения моя, вольная и невольная, яже в слове и в деле, и яже в ведении и не в ведении, яже во уме и в помышлении, яже во дни и в нощи, вся ми прости, яко Благ и Человеколюбец, аминь.
И молитва с поклонами: Н енавидящих и обидящих нас прости, Господи Человеколюбче. Благотворящим благо сотвори, братиям и всем сродником нашим, иже и уединившимся, даруй им вся, яже ко спасению прошения и живот вечныи (поклон).
В болезнех сущия посети и исцели, в темницах сущих свободи, по водам плавающим Правитель буди и иже в путех шествующим исправи и поспеши (поклон).
П омяни Господи, и плененныя братию нашу, единоверных православныя веры, и избави их всякаго злаго обстояния (поклон).
П омилуй Господи, давших нам милостыню и заповедавших нам, недостойным, молитися о них, прости их и помилуй (поклон).
П омилуй Господи, труждающихся и служащих нам, милующих и питающих нас, и даруй им вся, яже ко спасению, прошения и живот вечныи (поклон).
П омяни Господи, прежде отшедшия отцы и братию нашу и всели их, идеже присещает свет лица Твоего (поклон).
П омяни Господи, и нашу худость и убожество, и просвети наш ум светом разума святаго Евангелия Твоего, и настави нас на стезю заповедей Твоих, молитвами Пречистыя Твоея Матере и всех святых Твоих, аминь (поклон).
и обычные исходные
Все права защищены.
По благословению настоятеля храма Покрова Пресвятыя Богородицы о. Иоанна Михеева
ПОСЛЕДОВАНИЕ ПОЛУНОЩНИЦЫ
ПОЛУНОЩНИЦА ВСЕДНЕВНАЯ
Аще иерей, глаголет: Благословен Бог наш, всегда, ныне и присно и во веки веков.
И мы глаголем: Аминь.
Аще ли ни, глаголи: Молитвами святых отец наших, Господи Иисусе Христе Боже наш, помилуй нас.
Слава Тебе, Боже наш, слава Тебе.
Царю Небесный, Утешителю, Душе истины, Иже везде сый и вся исполняяй, Скоровище благих и жизни Подателю, прииди и вселися в ны, и очисти ны от всякия скверны, и спаси, Блаже, души наша.
Святый Боже, Святый Крепкий, Святый Бессметрный, помилуй нас. (трижды).
Слава Отцу и Сыну и Святому Духу, и ныне и присно и во веки веков. Аминь.
Пресвятая Троице, помилуй нас: Господи, очисти грехи наша: Владыко, прости беззакония наша: Святый, посети и исцели немощи наша имене Твоего ради.
Господи помилуй (трижды).
Отче наш, Иже еси на небесех! Да святится имя Твое: да приидет Царствие Твое: да будет воля Твоя, яко на небеси, и на земли. Хлеб наш насущный даждь нам днесь: и остави нам долги наша, якоже и мы оставляем должником нашим; и не введи нас во искушение, но избави нас от лукаваго.
Иерей: Яко Твое есть царство, и сила, и слава, Отца, и Сына, и святаго Духа, ныне и присно и во веки веков.
Та же: Господи, помилуй. (12)
Приидите, поклонимся цареви нашему Богу.
Приидите, поклонимся и припадем Христу Цареви нашему Богу.
Приидите, поклонимся и припадем самому Христу, цареви и Богу нашему.
Помилуй мя, Боже, по велицей милости Твоей, и по множеству щедрот Твоих, очисти беззаконие мое. Наипаче омый мя от беззакония моего, и от греха моего очисти мя. Яко беззаконие мое аз знаю, и грех мой предо мною есть выну. Тебе единому согреших и лукавое пред Тобою сотворих: яко да оправдишися во словесех Твоих и победиши внегда судити ти. Се бо в беззакониих зачат есмь и во гресех роди мя мати моя. Се бо истину возлюбил еси, безвестная и тайная премудрости Твоея явил ми еси. Окропиши мя иссопом и очищуся; омыеши мя, и паче снега убелюся. Слуху моему даси радость и веселие: и возрадуются кости смиренные. Отврати лице Твое от грех моих, и вся беззакония моя очисти. Сердце чисто созижди во мне, Боже, и дух прав обнови во утробе моей. Не отвержи мене от лица Твоего, и Духа Твоего Святаго не отъими от мене. Воздаждь ми радость спасения Твоего, и Духом владычным утверди мя. Научу беззаконныя путем Твоим, и нечестивии к Тебе обратятся. Избави мя от кровей, Боже, Боже спасения моего, возрадуется язык мой правде Твоей. Господи, устне мои отверзеши, и уста моя возвестят хвалу Твою. Яко аще бы восхотел еси жертвы, дал бых убо: всесожжения не благоволиши. Жертва Богу – дух сокрушен: сердце сокрушенно и смиренно Бог не уничижит. Ублажи, Господи, благоволением Твоим Сиона, и да созиждутся стены Иерусалимския. Тогда благоволиши жертву правды, возношение и всесожигаемая: тогда возложат на олтарь Твой тельцы.
Слава Отцу, и Сыну, и Святому Духу, и ныне и присно, и во веки веков. Аминь.
Аллилуиа, аллилуиа, аллилуиа. Слава Тебе, Боже. Трижды.
Господи, помилуй. (3) Слава, и ныне. Аминь.
Руце Твои сотвористе мя, и создасте мя: вразуми мя, и научуся заповедем Твоим. Боящиися Тебе узрят мя и возвеселятся, яко на словеса Твоя уповах. Разумех, Господи, яко правда судьбы Твоя, и воистинну смирил мя еси. Буди же милость Твоя, да утешит мя по словеси Твоему, рабу Твоему: Да приидут мне щедроты Твоя, и жив буду, яко закон Твой поучение мое есть. Да постыдятся гордии, яко неправедно беззаконноваша на мя: аз же поглумлюся в заповедех Твоих. Да обратят мя боящиися Тебе, и ведащии свидения Твоего. Буди сердце мое непорочно во оправданиих Твоих, яко да не постыжуся. Исчезает во спасение Твое душа моя, на словеса Твоя уповах. Исчезоша очи мои в слово Твое, глаголюще: когда утешиши мя; Зане бых яко мех на слане: оправданий Твоих не забых. Колико есть дней раба Твоего; когда сотвориши ми от гонящих мя суд; Поведаша мне законопреступницы глумления, но не яко закон Твой, Господи. Вся заповеди Твоя истина: неправедно погнаша мя, помози ми. Вмале не скончаша мене на земли: аз же не оставих заповедей Твоих. По милости Твоей живи мя, и сохраню свидения уст Твоих. Во век, Господи, Слово Твое пребывает на небеси. В род и род истина Твоя, основал еси землю, и пребывает. Учинением Твоим пребывает день, яко всяческая работна Тебе. Яко аще бы не закон Твой поучение мое был, тогда убо погибл бых во смирении моем. Во век не забуду оправданий моих, яко в них оживил мя еси.
Твой есмь аз, спаси мя, яко оправданий Твоих взысках. Мене ждаша грешницы погубити мя, свидения Твоя разумех. Всякия кончины видех конец: широка заповедь Твоя зело. Коль возлюбих закон Твой, Господи, весь день поучение мое есть. Паче враг моих умудрил мя еси заповедию Твоею, яко во век моя есть. Паче всех учащих мя разумех, яко свидения Твоя поучение мое есть. Паче старец разумех, яко заповеди Твоя взысках. От всякаго пути лукава возбраних ногам моим, яко да сохраню словеса Твоя. От судеб Твоих не уклонихся: яко Ты законоположил ми еси. Коль сладка гортани моему словеса Твоя, паче меда устом моим. От заповедей Твоих разумех, сего ради возненавидех всяк путь неправды. Светильник ногама моима закон Твой, и свет стезям моим. Кляхся, и поставих сохранити судьбы правды Твоея. Смирихся до зела: Господи, живи мя по словеси Твоему. Вольная уст моих благоволи же, Господи, и судьбам Твоим научи мя. Душа моя в руку Твоею выну, и закона Твоего не забых. Положиша грешницы сеть мне, и от заповедей Твоих не заблудих. Наследовах свидения Твоя во век, яко радование сердца моего суть. Приклоних сердце мое сотворити оправдания Твоя в век за воздаяние. Законопреступныя возненавидех, закон же Твой возлюбих. Помощник мой, и заступник мой еси Ты: на словеса Твоя уповах. Уклонитеся от мене лукавнующии, и испитаю заповеди Бога моего. Заступи мя по словеси Твоему, и жив буду, и не посрами мене от чаяния моего. Помози ми, и спасуся, и поучуся во оправданиих Твоих выну. Уничижил еси вся отступающыя от оправданий Твоих, яко неправедно помышление их. Преступающыя непщевах вся грешныя земли: сего ради возлюбих свидения Твоя. Пригвозди страху Твоему плоти моя: от судеб бо Твоих убояхся. Сотворив суд и правду, не предаждь мене обидящым мя. Восприими раба Твоего во благо, да не оклеветают мене гордии. Очи мои исчезосте во спасение Твое, и в слово правды Твоея. Сотвори с рабом Твоим по милости Твоей, и оправданием Твоим научи мя. Раб Твой есмь аз, вразуми мя, и увем свидения Твоя. Время сотворити Господеви: разориша закон Твой. Сего ради возлюбих заповеди Твоя паче злата и топазия. Сего ради ко всем заповедем Твоим направляхся, всяк путь неправды возненавидех. Дивна свидения Твоя: сего ради испыта я душа моя. Явление словес Твоих просвещает и вразумляет младенцы. Уста моя отверзох, и привлекох дух, яко заповедей Твоих желах.
Слава Отцу, и Сыну, и Святому Духу, и ныне и присно, и во веки веков. Аминь.
Аллилуиа, аллилуиа, аллилуиа. Слава Тебе, Боже. Трижды.
Господи, помилуй. (3) Слава, и ныне. Аминь.
Верую во единаго Бога Отца, Вседержителя, Творца небу и земли, видимым же всем и невидимым. И во единаго Господа Иисуса Христа, Сына Божия, Единороднаго, иже от Отца Рожденнаго прежде всех век. Света от света, Бога истинна от Бога истинна, рожденна, несотворенна, единосущна Отцу, Имже вся быша. Нас ради человек и нашего ради спасения, сшедшаго с небес, и воплотившагося от Духа Свята и Марии Девы, и вочеловечашася. Распятаго же за ны при Понтийстем Пилате, и страдавша, и погребенна. И воскресшаго в третий день по писанием. И возшедшаго на небеса, и седяща одесную Отца. И паки грядущаго со славою, судити живым и мертвым, Егоже царствию не будет конца. И в Духа Святаго, Господа, животворящаго, иже от Отца исходящаго, иже со Отцем и Сыном спокланяема и сславима, глаголавшаго пророки. Во едину, святую, соборную и апостольскую Церковь. Исповедую едино крещение во оставление грехов. Чаю воскресения мертвых: И жизни будущаго века. Аминь.
Трисвятое. Пресвятая Троице: По Отче наш:
Иерей: Яко Твое есть царство:
Таже тропари, глас 8:
Се жених грядет в полунощи, и блажен раб, егоже обрящет бдяща, недостоин же паки, егоже обрящет унывающа: блюди убо, душе моя, не сном отяготися, да не смерти предана будеши, и царствия вне затворишися: но воспряни зовущи: свят, свят, свят еси, Боже, Богородицею помилуй нас.
Слава: День он страшный помышляющи, душе моя, побди, вжигающи свещу Твою, елеем просвещающи: не веси бо когда приидет к Тебе глас глаголющий: се жених. Блюди убо, душе моя, да не воздремлеши, и пребудеши вне толкующи, яко пять дев: но бодренно пожди, да усрящеши Христа елеем мастистым, и даст ти чертог божественный славы своея.
И ныне, богородичен: Тебе необоримую стену, спасения утверждение, Богородице Дево, молим: сопротивных советы разори, людей Твоих печаль на радость преложи, град Твой огради, Богохранимим царям спобори, о мире мира моли, яко Ты еси, Богородице, упование наше.
Таже: Господи, помилуй. (40)
Иже на всякое время и на всякий час, на небеси и на земли поклоняемый и славимый, Христе Боже, долготерпеливе, многомилостиве, многоблагоутробне, Иже праведныя любяй и грешныя милуяй, Иже вся зовый ко спасению, обещания ради будущих благ: Сам, Господи, приими и наша в час сей молитвы и исправи живот наш к заповедем Твоим, души наша освяти, телеса очисти, помышления исправи, мысли очисти: и избави нас от всякия скорби, зол и болезней: огради нас святыми Твоими Англеы, да ополчением их соблюдаеми и наставляеми достигнем в соединение веры и в разум неприступныя Твоея славы: яко благословен еси во веки веков. Аминь.
Господи, помилуй. (3)
Слава, и ныне: Честнейшую херувим, и славнейшую без сравнения серафим, без истления Бога Слова рождшую, сущую Богородицу тя величаем.
Именем Господним благослови, отче.
Иерей: Боже, ущедри ны, и благослови ны, просвети лице Твое на ны, и помилуй ны.
Аще ли ни, глаголи: Молитвами святых отец наших, Господи Иисусе Христе Боже наш, помилуй нас.
И аще есть Аллилуиа, творим поклоны три великия, глаголюще молитву сию тайно святаго Ефрема,разделяюще ю в три части:
Господи и Владыко живота моего, дух праздности, уныния, любоначалия и празднословия не даждь ми. Поклон.
Дух же целомудрия, смиренномудрия, терпения и любве, даруй ми рабу Твоему.Поклон.
Ей, Господи Царю, даруй ми зрети моя согрешения, и не осуждати брата моего, яко благословен еси во веки веков. Аминь. Поклон.
Таже малых 12, глаголюще на кийждо поклон: Боже, очисти мя грешнаго.
И последи молитву сию: Господи и Владыко живота моего: до конца: во веки веков. Аминь. И поклон един великий.
Таже молитву сию: Владыко Боже Отче вседержителю, Господи Сыне единородный Иисусе Христе, и Святый Душе, едино Божество, едина сила, помилуй мя грешнаго: и имиже веси судьбами, спаси мя недостойнаго раба Твоего, яко благословен еси во веки веков, аминь.
Аще же несть Аллилуиа, оставляется: Господи и Владыко живота моего: и поклоны, и глаголем токмо: Владыко Боже Отче вседержителю: и молитвы сия, Василия Великаго:
Подобает ведати, яко молитвы сия глаголются от 22-го септемврия месяца до недели ваий.
Господи вседержителю, Боже сил и всякия плоти, в вышних живый, и на смиренныя призираяй, сердца же и утробы испытуяй, и сокровенная человеком яве предведый, безначальный и присносущный свете, у негоже есть пременение, или преложения осенение: сам, безсмертный царю, приими моления наша, яже в настоящее время, на множество щедрот Твоих дерзающе, от скверных к Тебе устен Творим, и остави нам прегрешения наша, яже делом и словом, и мыслию, ведением, или неведением согрешенная нами, и очисти ны от всякия скверны плоти и духа: и даруй нам бодренным сердцем, и трезвенною мыслию, всю настоящаго жития нощь прейти, ожидающым пришествия светлаго и явленнаго дне, единороднаго Твоего Сына, Господа и Бога и Спаса нашего Иисуса Христа: воньже со славою судия всех приидет, комуждо воздати по делом его, да не падше и обленившеся, но бодрстующе, и воздвижени в делании, обрящемся, и готови в радость божественный чертог славы его совнидем, идеже празднующих глас непрестанный, и неизреченная сладость зрящих Твоего лица доброту неизреченную: Ты бо еси истинный свет, просвещаяй и освящаяй всяческая, и Тя поет вся тварь во веки веков. Аминь.
Тя благословим, вышний Боже и Господи милости, творящаго присно с нами великая же и неизследованная, славная же и ужасная, ихже несть числа, подавшаго нам сон во упокоение немощи нашея, и ослабление трудов многотрудныя плоти. Благодарим Тя, яко не погубил еси нас со беззаконьми нашими: но человеколюбствовал обычно, и в нечаянии лежащыя ны воздвигл еси, во еже славословити державу Твою. Темже молим безмерную Твою благость, просвети нашя мысли, очеса, и ум наш от тяжкаго сна лености возстави: отверзи наша уста и исполни я Твоего хваления, яко да возможем непоколебимо пети же и исповедатися Тебе во всех, и от всех славимому Богу, безначальному Отцу, со единородным Твоим Сыном, и всесвятым и благим животворящим Твоим духом, ныне и присно, и во веки веков, аминь.
Таже, Приидите, поклонимся: трижды.
Возведох очи мои в горы, отнюдуже приидет помощь моя. Помощь моя от Господа, сотворшаго небо и землю. Не даждь во смятение ноги твоея, ниже воздремлет храняй тя. Се не воздремлет, ниже уснет храняй Исраиля. Господь сохранит тя, Господь покров твой на руку десную твою. Во дни солнце не ожжет тебе, ниже луна нощию. Господь сохранит тя от всякаго зла, сохранит душу твою Господь. Господь сохранит вхождение твое, и исхождение твое, от ныне и до века.
Се ныне благословите Господа вси раби Господни, стоящии в храме Господни, во дворех дому Бога нашего. В нощех воздежите руки вашя во святая, и благословите Господа. Благословит тя Господь от Сиона, сотворивый небо и землю.
Трисвятое. Пресвятая Троице: И по Отче наш: Яко Твое есть царство:
И тропари сия, глас 2:
Помяни, Госопди, яко благ, рабы Твоя, и елика в житии согрешиша, прости: никтоже бо безгрешен, токмо Ты могий и преставленным дати покой.
Глубиною мудрости человеколюбно вся строяй, и полезное всем подаваяй, едине содетелю, упокой, Господи, душы раб Твоих: на Тя бо упование возложиша, творца и зиждителя и Бога нашего.
Слава, кондак: Со святыми упокой, Христе, душы раб Твоих, идеже несть болезнь, ни печаль, ни воздыхание, но жизнь безконечная.
И ныне, богородичен: Блажим тя вси роди, Богородице дево: в тя бо невместимый Христос Бог наш вместитися благоволи. Блажени есмы и мы, предстательство тя имуще: день бо и нощь молишися о нас, и скиптры царствия твоими молитвами утверждаются. Тем воспевающе вопием ти: радуйся, благодатная, Господь с тобою.
Господи, помилуй. (12)
Помяни, Господи, в надежди воскресения, жизни вечныя, усопшия отцы и братию нашу, и вся во благочестии и вере скончавшыяся, и прости им всякое согрешение вольное же и невольное, словом или делом, или помышлением согрешенное ими: и всели я в места светла, в места прохладна, в места покойна, отнюдуже отбеже всякая болезнь, печаль и воздыхание, идеже присещает свет лица Твоего, и веселит вся от века святыя Твоя: даруй им и нам царствие Твое, и причастие неизреченных и вечных Твоих благ, и Твоея безконечныя и блаженныя жизни наслаждение. Ты бо еси жизнь, и воскресение, и покой усопших рабов Твоих, Христе Боже наш, и Тебе славу возсылаем, со безначальным Твоим Отцем, и пресвятым и благим и животворящим Твоим Духом, ныне и присно, и во веки веков, аминь.
Преславная приснодево, Мати Христа Бога, принеси нашу молитву Сыну Твоему и Богу нашему, да спасет тобою душы нашя.
Упование мое Отец, прибежище мое Сын, покров мой Дух Святый, Троице святая, слава Тебе.
Иерей: Слава Тебе, Христе Боже, упование наше, слава Тебе.
И мы: Слава, и ныне: Господи, помилуй. (3) . Благослови.
Иерей отпуст: Христос истинный Бог наш, молитвами пречистыя своея Матере, преподобных и богоносных отец наших, и всех святых, помилует и спасет нас, яко благ и человеколюбец.
По отпусте иерей творит поклонение братии, глаголя: Благословите, отцы святии и братия, и простите ми грешному, елико согреших в сий день делом, словом, помышлением и всеми моими чувствы.
Братия же отвещают: Бог да простит тя, и помилует, отче святый.
И творят поклонение, глаголюще прощение сие: Благослови мя, отче святый, и прости, елика согреших во сий день делом, словом, помышлением и всеми моими чувствы, и помолися о мне грешнем.
Иерей отвещает: Благодатию своею Бог да простит и помилует всех нас.
И глаголет иерей: Помолимся о господине нашем святейшем вселенстем Архиерее имя рек Папе Римстем, и о господине нашем Митрополите (или Архиепископе, или Епископе) нашем имя рек, егоже есть область, и всей во Христе братии нашей.
Лик: Господи, помилуй.
О богохранимом государе нашем Императоре (или Короле) имя рек, (или О предержащих властех наших).
Лик: Господи, помилуй.
О благоспешении и укреплении всего воинства.
Лик: Господи, помилуй.
О ненавидящих и любящих нас.
Лик: Господи, помилуй.
О милующих и служащих нам.
Лик: Господи, помилуй.
О заповедавших нам недостойным молитися о них.
Лик: Господи, помилуй.
О отшедших отцех и братиях наших.
Лик: Господи, помилуй.
О в мори плавающих.
Лик: Господи, помилуй.
О в немощи лежащих.
Лик: Господи, помилуй.
Помолимся и о изобилии плодов земных.
Лик: Господи, помилуй.
И о всякой души христиан православных.
Лик: Господи, помилуй.
Ублажим благочестивыя цари
Лик: Господи помилуй.
Православныя архиереи, и ктиторы святаго храма сего (или святыя обители сея).
Лик: Господи, помилуй.
Родители наша, и вся прежде отшедшыя, отцы и братию нашу, зде лежащия и повсюду, православныя.
Предстоятель: Рцем и о них.
Лик: Господи, помилуй. (3) .
Молитвами святых отец наших, Господи Иисусе Христе Боже наш, помилуй нас.
Подобает ведати, яко по святей горе афонстей, по Помяни, Господи: глаголют настоящыя тропари:
Помилуй нас, Господи, помилуй нас: всякаго бо ответа недоумеюще, сию Ти молитву яко Владыце грешнии приносим: помилуй нас.
Слава: Господи, помилуй нас, на Тя бо уповахом, не прогневайся на ны зело, ниже помяни беззаконий наших, но призри и ныне яко благоутробен, и избави ны от враг наших: Ты бо еси Бог наш и мы людие Твои, вси дела руку Твоею, и имя Твое призываем.
И ныне: Милосердия двери отверзи нам, благословенная Богородице, надеющиися на тя да не погибнем, но да избавимся тобою от бед: ты бо еси спасение рода христианскаго.
Потом иерей ектению: Помилуй нас, Боже, по велицей милости Твоей, молимтися, услыши и помилуй.
Лик: Господи, помилуй. (трижды) .
Еще молимся о еже сохранитися граду сему, (или веси сей), и святому храму сему(аще во обители: святей обители сей) , и всякому граду, и стране, от глада, губительства, труса, потопа, огня, меча, нашествия иноплеменников, и междоусобныя брани: о еже милостиву и благоуветливу быти благому и человеколюбивому Богу нашему, отвратити всякий гнев на ны движимый, и избавити ны от належащаго и праведнаго своего прещения, и помиловати ны.
Лик: Господи, помилуй. (40).
Возглас: Услыши ны, Боже спасителю наш, упование всех концев земли, и сущих в мори далече: и милостив, милостив буди, Владыко, о гресех наших, и помилуй ны. Милостив бо и человеколюбец Бог еси, и Тебе славу возсылаем, Отцу, и Сыну, и святому Духу, ныне и присно, и во веки веков.
Оценка
4.9
проголосовавших:
22
Полу́нощница — одна из служб суточного богослужебного круга, посвящённая грядущим Пришествию Исуса Христа и Страшному суду. Совершается в полночь или во всякий час ночи до утра только один раз в день. В зависимости от дня, она бывает повседневная, субботняя, воскресная и пасхальная.
Согласно Устава, полунощница предшествует Утрени, однако в современной богослужебной практике обычно служится перед Часами. В притче о десяти девах (Мф. 25;1-13) второе пришествие Господа изображается как пришествие Жениха, «грядущего в полунощи». Отсюда служба полунощницы напоминает нам именно об этом грядущем явлении Господа, «как татя в нощи», для суда над нами, и вся состоит из песнопений, изображающих это пришествие Господне (тропари: «Се жених») и покаянных воплей души, в страхе и смятении ожидающей суда Божия (псалом 50 и 17 кафизма).
Возникновение богослужения, совершаемого ночью, относится ко времени зарождения христианской Церкви. Во время гонений на христиан в Римской империи ночное время было наиболее безопасным для богослужения. Вместе с тем Церковь всегда имела в виду, что полночь есть время по преимуществу удобное по своей тишине для сосредоточенных молитвенных бесед с Богом и для размышления о грехах и их исправлении. Так смотрит на установление полунощного богослужения Василий Великий (Второе послание к Григорию Богослову). По мнению толкователей, Полунощница установлена, во-первых, для того, чтобы напомнить верующим молитвенный полуночный подвиг Исуса Христа пред Его вольными страданиями; во-вторых, для постоянного напоминания о дне Второго пришествия Христова, которое, по общему верованию Церкви, основанному на притче Спасителя о десяти девах, имеет быть в полночь.
Чин Полунощницы на Руси и последовательность молитв
На Руси чин Полунощницы, близкий к современному, сложился к XIV веку. Часослов из собрания Софийской библиотеки в Новгороде содержит три вида Полунощницы. Упоминание о троичных канонах на воскресной Полунощнице содержится в «Псалтири с возследованием» XV в., после Полунощницы повседневной и субботней помещен «Канон святей и живоначальней Троице, певаемь в неделю пред заутренею вместо полунощници», и после него «припевы за Достойно есть» и молитва св. Троице. В таком порядке виды Полунощницы сохранились до наших дней.
Повседневная Полунощница состоит из чтения покаянного (50) псалма, псалма 118 (17 кафизмы), Символа веры, тропарей «Се жених грядет в полунощи», псалмов 120 и 133 и заупокойных тропарей. Субботняя Полунощница отличается тем, что вместо 17-й читается 9-я кафизма и другие тропари по первом Трисвятом. На воскресной Полунощнице вместо кафизмы совершается канон и последующие за ним припевы и молитва в честь Святой Троицы. Важной частью любой Полунощницы является братское Прощение. Это молитвословие совершается как в соборной службе, так и в келейной. Настоятель испрашивает прощение у всей братии, а братия взаимно просит прощения у Настоятеля. Архиепископ Симеон Фессалоникийский (конец XIV – нач. XV вв.) описывает Полунощницу следующим образом:
В полночь, или немного спустя, когда пробьют в доску, как бы изображая последнюю трубу Ангела, все пробуждаются ото сна, как от смерти. Потом, когда священник, изображающий Христа и имеющий Его священство, в притворе храма, словно на земле пред небом, благословит (так как должно начинать молитвы священнику, притом же и ему, как и всем, надлежит начинать от Бога), тогда братия все вместе говорят: «Слава Тебе, Боже наш, слава Тебе», и читают, что следует по порядку. Первым делом до́лжно воздать славу Богу и потом уже продолжать то, что следует.
В настоящее время, текст всех трех видов Полунощницы можно найти в Часослове либо в современном издании старообрядческого Молитвослова. Как и Павечерница, Полунощница крайне желательна для ежедневного совершения каждым христианином. Согласно современной традиции келейной молитвы, Полунощница читается христианином как первое молитвословие после пробуждения ото сна (вне зависимости от того, когда это пробуждение происходит).
Порядок полунощницы повседневной
Первая часть:
Иерей: «Благословен Бог наш»;
Чтец: «Аминь»; «Слава Тебе, Боже наш, слава Тебе всяческих ради»; «Боже, очисти мя грешного»; «Царю небесныи»; Трисвятое; по «Отче наш», «Господи помилуй», 12 раз; «От сна возстав»; «Приидите поклонимся»; псалом 50-й: «Помилуй мя, Боже»; 17-я кафизма; Символ веры; Трисвятое; «Отче наш»; тропари: «Се жених грядет в полунощи», и другие по Часослову; «Господи помилуй», 40 раз; «Иже на всяко время»; «Господи помилуй», трижды; Слава и ныне; «Честнейшую херувим» и «Именем Господним благослови, отче»;
Иерей: «Боже ущедри ны»;
Чтец: «Аминь» и молитву: «Владыко, Боже Отче, Вседержителю».
Вторая часть: «Приидите поклонимся»; два псалма: «Возведох очи мои» и «Се ныне благословите Господа»; Трисвятое: «Отче наш»; заупокойные тропари: «Помяни Господи, яко благ, рабы Своя»; «Иже глубинами мудрости»; слава: «Со святыми покой»; и ныне: «Блажим Тя вси роди»; Господи помилуй», 12 раз; молитва. Затем отпуст так же, как и на малой павечерницы.
Полунощница субботняя
Отличие субботней полунощницы от повседневной состоят только в том, что:
1) вместо 17-й кафизмы читается 9-я кафизма;
2) вместо тропарей: «Се жених» читаются тропари: «Не созданное естество» и другие. Далее все, как в полунощнице повседневной.
Полунощница воскресная
Обычное начало, как и в полунощнице повседневной. Псалом 50-й;
Иерей: «Милостью и щедротами»;
Чтец: канон Троичен (из Октая): припевы Григория Синаита; Трисвятое: по «Отче наш» кондак гласу; «Господи помилуй, 40 раз; Слава, и ныне: «Честнейшую»; «Именем Господним благослови, отче»:
Иерей: «Боже ущедри ны» и молитва: «Всемогущая и Животворящая Святая Троице». Затем отпуст, как и на полунощнице повседневной, за исключением помянника за упокой.
Текущая версия страницы пока
не проверялась
опытными участниками и может значительно отличаться от
версии
, проверенной 5 августа 2018; проверки требует
1 правка
.
Текущая версия страницы пока
не проверялась
опытными участниками и может значительно отличаться от
версии
, проверенной 5 августа 2018; проверки требует
1 правка
.
Полу́нощница (греч. Μεσονύκτικον) в византийском обряде — одна из служб суточного богослужебного круга, посвящённая грядущим Пришествию Иисуса Христа и Страшному суду. Совершается в полночь или во всякий час ночи до утра; в монастырях Русской православной церкви обычно бывает рано утром в соединении с Братским молебном, а в современной приходской практике почти не встречается.
В латинском обряде полунощнице соответствует утреня (лат. Matutinum), в древности называвшаяся «бдением» (лат. Vigiliae). Первоначально она начиналась около 2 часов ночи, но в эпоху зрелого Средневековья была перенесена на вечер накануне. В ходе богослужебных реформ II Ватиканского собора некоторые элементы латинской утрени и хвалитны были объединены в одно богослужение — «Хвалы утренние» (лат. Laudes Matutinae), а другие элементы утрени трансформированы в особое богослужение суточного круга — «Час Чтений» (лат. Officium lectionis).
История, состав и виды
Во время гонений на христиан в Римской империи ночное время было самым безопасным для богослужения. Вместе с тем церковь всегда имела в виду, что полночь есть время по преимуществу удобное по своей тишине для сосредоточенных молитвенных бесед с Богом и для размышления о грехах и их исправлении. Так смотрит на установление полунощного богослужения Василий Великий (Второе послание к Григорию Богослову).
По мнению толкователей, полунощница установлена, во-первых, с тем, чтобы напомнить верующим молитвенный полуночный подвиг Иисуса Христа пред Его вольными страданиями (моление о чаше — Мф. 26:36-44; Мк. 14:32-39; Лк. 22:41-46); во-вторых, для постоянного напоминания о дне Второго пришествия Христова, которое, по общему верованию церкви, основанному на притче Спасителя О десяти девах (Мф. 25:1—13), имеет быть в полночь; в-третьих, наконец, для призыва верующих и в полночь к подражанию ангелам, немолчно прославляющим Господа.
Полунощница, как и любое другое чинопоследование суточного круга богослужений, может совершаться только один раз в день. В зависимости от дня, она бывает вседневная, субботняя, праздничная, воскресная и пасхальная. Современный часослов начинается с последования именно полунощниц.
Вседневная полунощница состоит из начальных молитв, покаянного 50-го псалма, 17-й кафизмы, изображающей блаженство людей непорочных, Символа веры, песни «Се Жених грядет в полунощи» с другими тропарями, молитвы часов «Иже на всякое время», Молитвы Ефрема Сирина, молитв «Господи Вседержителю, Боже сил» и «Тя благословим Вышний Боже» (теперь в Утренних молитвах), псалмов 120-го и 133-го, Трисвятого по Отче наш, заупоконых тропарей с молитвой, отпустом и заключительной ектениёй.
Субботняя полунощница отличается тропарями и молитвами; на ней вместо 17-й кафизмы читается 9-я кафизма.
Праздничная полунощница должна служиться, когда по Уставу положено Всенощное бдение, которое по какой-либо причине не совершается, а также и в некоторые другие православные праздники. На них по первом Трисвятом тропарь праздника, по втором — кондак праздника; заупокойная молитва опускается.
Воскресная (и пасхальная) полунощница состоит только из первой части, отличается ипакоими вместо тропарей, каноном вместо 17-й кафизмы, молитвой Троице — вместо Символа веры.
Пасхальная — единственная полунощница, которая совершается во всех православных храмах — перед пасхальным крестным ходом и следующей за ним утреней.
Архиепископ Фессалоникийский Симеон описывает полунощницу следующим образом:
В полночь, или немного спустя, когда пробьют в доску, как бы изображая последнюю трубу Ангела, все пробуждаются ото сна, как от смерти. Потом, когда священник, изображающий Христа и имеющий Его священство, в притворе храма, словно на земле пред небом, благословит (так как должно начинать молитвы священнику, притом же и ему, как и всем, надлежит начинать от Бога), тогда братия все вместе говорят: слава Тебе, Боже наш, слава Тебе, и читают, что следует по порядку. Первым делом до́лжно воздать славу Богу и потом уже продолжать то, что следует.
— Симеон Солунский
В Греции и в некоторых других православных странах (в том числе у русских старообрядцев) Полунощница до сих пор заменяет утренние молитвы. В период Пасхальной седмицы вместо полунощницы совершается Пасхальный час.
Примечания
Литература
- К. Никольский. Пособие к изучению Устава богослужения православной церкви. — СПб., 1888.
. — М.: Издательский совет Русской Православной Церкви, 2008. — (Серия «Литургическая библиотека»). — ISBN 978-5-94625-295-9. — Репринт 7-го изд. (СПб.: Синодальная типография, 1907)
- П. Лебедев. Наука о богослужении православной церкви. — М., 1890.
- Полунощница // Энциклопедический словарь Брокгауза и Ефрона : в 86 т. (82 т. и 4 доп.). — СПб., 1890—1907.
Ссылки
- Полунощница вседневная (современный (РПЦ) церковнославянский перевод).
Полу́нощница (греч. Μεσονύκτικον) в византийском обряде — одна из служб суточного круга богослужения. Совершается в полночь или во всякий час ночи до утра. Посвящена грядущим пришествию Господа Иисуса Христа и Страшному суду. В современной приходской практике обычно не совершается; в монастырях Русской Церкви обычно бывает рано утром.
В латинском обряде полунощнице соответствует утреня (лат. Matutinum), в древности называвшаяся «бдением» (лат. Vigiliae). Первоначально она начиналась около 2 часов ночи, но в эпоху зрелого средневековья возникла тенденция переносить её на вечер накануне. В ходе богослужебных реформ II Ватиканского Собора, некоторые элементы латинской утрени и хвалитны были объединены в одно богослужение — «Хвалы Утренние» (лат. Laudes Matutinae), а другие элементы утрени трансформированы в особое богослужение суточного круга — «Час Чтений» (лат. Officium lectionis).
История, состав и виды
Во время гонений ночное время было самое безопасное для богослужения. Вместе с тем церковь всегда имела в виду, что полночь есть время по преимуществу удобное по своей тишине для молитвенных бесед с Богом и для размышления о грехах и их исправлении. Так смотрит на установление полунощного богослужения Василий Великий (Второе послание к Григорию Богослову).
По мнению толкователей, полунощница установлена, во-первых, с тем, чтобы напомнить верующим молитвенный полуночный подвиг Иисуса Христа пред отшествием Его на вольные страдания (моление о чаше — Мф.26:36-44; Мк.14:32-39; Лк.22:41-46); во-вторых, для постоянного напоминания о дне второго пришествия Христова, которое, по общему верованию церкви, основанному на притче Спасителя о десяти девах (Мф.25:1-13), имеет быть в полночь; в-третьих, наконец, для призыва верующих и в полночь к подражанию ангелам, немолчно прославляющим Господа.
Бывает вседневная, субботняя и воскресная. Вседневная полунощница состоит из чтения покаянного псалма (50-го), псалма 118-го, изображающего блаженство людей непорочных, Символа веры, песни Се жених грядет в полунощи (см. Великий понедельник), псалмов 120-го и 133-го и тропарей покойных.
Субботняя полунощница отличается тропарями; вместо 118-го псалма читается 9-я кафизма.
Воскресная полунощница состоит только из первой части, отличается ипакоями вместо тропарей, каноном вместо 118-го псалма, молитвой Троице — вместо Символа веры.
Архиепископ Фессалоникийский Симеон описывает полунощницу следующим образом:
|
Литература
- К. Никольский. Пособие к изучению Устава богослужения православной церкви. — СПб., 1888.
. — М.: Издательский совет Русской Православной Церкви, 2008. — (Серия «Литургическая библиотека»). — ISBN 978-5-94625-295-9 — Репринт 7-го изд. (СПб.: Синодальная типография, 1907)
- П. Лебедев. Наука о богослужении православной церкви. — М., 1890.
Ссылки
- Полунощница вседневная (современный (РПЦ) церковнославянский перевод).
Примечания
- ↑ Объяснение православных богослужений, обрядов и таинств. Блаженный Симеон Солунский. стр.362. Изд-во Оранта. 2010.