Детально: гурие самоне и авиве житие - со всех открытых источников и разных уголков мира на сайте 1000-molitv.ru для наших уважаемых читателей.
Краткое житие святых мучеников и исповедников
Гурия, Самона и Авива.
празднование святым 15/28 ноября
В начале IV века в окрестностях города Эдессы (Македония) были известны своей строгой подвижнической жизнью два друга-христианина Гурий и Самон, проповедники Слова Божия. Несмотря на воздвигнутое императором Диоклитианом (284— 305) гонение на христиан, они продолжали благовестие истинной веры среди язычников, обращая их ко Христу примером своей глубокодуховной и добродетельной жизни. Приходящих к ним собратий по вере Гурий и Самон назидали и укрепляли в твердом исповедании Господа Иисуса Христа. Узнав об этом, наместник Эдессы Антонин подверг их пыткам, а затем потребовал отречься от Христа и принести жертву языческому божеству Дию (Юпитеру).
«Мы никогда не откажемся от святой и непорочной нашей веры, памятуя слова Спасителя: «Всякого, кто исповедает Меня пред людьми, того исповедаю и Я пред Отцем Моим Небесным; а кто отречется от Меня пред людьми, отрекусь от того и Я пред Отцем Моим Небесным» (Мф. 10, 32 – 33)»,— ответили ему святые Гурий и Самон. Антонин приказал бросить их в темницу.
В это время в Эдессу прибыл присланный императором для усиления преследований христиан правитель области Музоний. В ответ на его угрозы предать их смерти, святые Гурий и Самон сказали: «Мы более боимся вечных мучений, нежели тех, какие ты перечислил… «Если внешний наш человек и тлеет, то внутренний со дня на день обновляется» (2 Кор. 4, 16).»
Музоний велел подвесить святых за руки, привязав к их ногам тяжелые камни. В таком положении они терпеливо висели несколько часов, после чего были заключены в темницу. В темнице святые Гурий и Самон пробыли с 1 августа по 9 ноября, мучимые голодом, жаждой и невозможностью передвигаться (ноги их были забиты в деревянные колодки). Когда святых по прошествии трех с лишним месяцев привели к правителю, они вновь непоколебимо исповедали веру Христову. Святой Гурий, уже совершенно обессилевший, едва живой, был сразу же возвращен в темницу. Святой Самон, физически более выносливый, подвергся прежней пытке: семь часов его держали подвешенным, после чего отнесли в темницу (он не мог идти и даже стоять, так как коленные суставы оказались повреждены).
15 ноября (304 или 306 г.), когда только начинало рассветать и жители Эдессы еще спали, святые мученики Гурий и Самон были доставлены к правителю Музонию. Музоний в последний раз предложил им жизнь ценой вероотступничества.
«… Довольно для нас и минувшего времени, в которое мы насмотрелись на дневной потухающий свет; души наши желают теперь перейти к немерцаемому дню»,— ответили ему мученики.
По распоряжению Музония их отвезли далеко за город и обезглавили. Святые мощи мучеников Гурия и Самона были взяты и с честью погребены христианами.
Через несколько лет император Ликиний (307—324) вновь воздвиг гонение на христиан. В то время в Эдессе жил проповедник диакон Авив, родом из села Фелсея. Градоначальник Эдессы Лисаний, сообщив Ликинию, что диакон Авив «наполнил весь город христианским учением», получил приказ расправиться с ним. Когда воины искали святого Авива, он сам вышел к их военачальнику Феотекну и добровольно отдался в руки стражников. Приведенный к Лисанию, диакон Авив отказался поклониться языческим идолам. Его подвесили и стали строгать кожу железными когтями, после чего осудили на сожжение. К месту казни за святым Авивом следовали мать, родные и близкие. Преподав им последнее целование, святой Авив вошел в огонь и принял мученическую кончину (+322). Тело святого Авива чудесным образом осталось неопаленным. Его мученичество также совершилось 15 ноября, почему святые мощи его были взяты и погребены при гробе пострадавших прежде святых мучеников Гурия и Самона.
Впоследствии христиане возвели на этом месте церковь во имя трех святых мучеников и положили их мощи в одной гробнице. Они были прославлены чудесными знамениями и исцелениями. Особенно известно чудесное заступничество святых, оказанное благочестивой девушке Евфимии.
Некий воин-гот, оказавшийся в Эдессе во время похода, взял Евфимию в жены, дав у гробницы святых ложную клятву, что он неженат. Много страданий и унижений пришлось испытать Евфимии на родине гота, где он отдал ее в рабство своей прежней жене. Впоследствии, по молитвам Евфимии к трем святым мученикам Гурию, Самону и Авиву, она была избавлена от смерти и чудесно перенесена в Эдессу, а гот-клятвопреступник и злодей понес заслуженное возмездие. Прославляя святых мучеников в акафисте, Церковь Христова обращается к ним: «Радуйтеся, Гурие, Самоне и Авиве, честнаго брака Небеснии покровителие».
Святые мученики Гурий, Самон и Авив издавна почитались на Руси, как покровители семейной жизни, а также как обличители всякого нечестия.
Песнь 1
Ирмос: Моря чермную пучину невлажными стопами древний пешешествовав Израиль, крестообразныма Моисеовыма рукама Амаликову силу в пустыни победил есть.
Троицы единоначалие, святии, Богославяще честно, многоначалия нестоянную мглу удобно разрушисте, востока, многосветлии, якоже звезды возсиявше.
Трие исповедницы, благодатию просвещаеми Начальныя Троицы явственно, лесть многобожную, терпеливно противление являюще, истребиша.
Вас, убо сыноположив, славнии, любовию Естественный Сын, ныне Ему наследию, даему яве, яко Благоутробен снаследники показа и Царствия сопричастники.
Богородичен: Мудрости премудростныя скиния была еси, Всенепорочная, Свой бо храм от Твоих пречистых кровей, Чистая, создати благоволи на спасение душ наших.
Песнь 3
Ирмос: Веселится о Тебе Церковь Твоя, Христе, зовущи: Ты моя крепость, Господи, и прибежище, и утверждение.
Тело мукам волею и лютым ранам Христовы предаша исповедницы и угодницы.
Избавится от лютых греховных помысл, святии, вашу память верою совершающим умолите.
На древе терпеливно воздвижени, честнии свидетелие всеблагочестно невредно исповедание соблюдоша.
Богородичен: Целений Тя источник в Твою утробу Вшедый показа, Мати Божия, Пречистая, мою убо душу исцели.
Седален, глас 8
Крестом вооружившеся Христовым, в нем мучителей всю крепость мужески низложисте, яко веры поборницы; безбожие все идольское обличисте и Троицу, святии, усердно проповедавше. Тем достойно от Нея венцы победы приясте, яко законно пострадавшие, страстотерпцы всеславнии, молите Христа Бога грехов оставление подати празднующим любовию святую память вашу.
Песнь 4
Ирмос: Вознесена Тя видевши Церковь на Кресте, Солнце праведное, ста в чине своем, достойно взывающи: слава силе Твоей, Господи.
Троицы равночисленнии венечницы трисиянною свещею ныне совершающия память всесвященную тех озаряют, всем исцеления подающе.
С благоговением притецем к светоносней и светозарней, Богомудрии, раце мученик, точит бо врачевания верою зовущим: слава силе Твоей, Господи.
Исповедающе Божественное строение и паче ума таинство, Богословными языки все безбожие мучителей Божественнии и всемудрии исповедницы попраша.
Богородичен: Паче ума родила еси, о Дево! и по рождестве явилася еси, девствующи паки. Тем немолчными гласы, радуйся, Тебе, Владычице, верою несомненною вопием.
Песнь 5
Ирмос: Ты, Господи, мой свет, в мир пришел еси, Свет Святый, обращаяй из мрачна неведения верою воспевающия Тя.
Светлостию яве подвигов сияюще, посрамиша мучителей свирепый нрав веры поборницы.
Во вся явственно вселенныя концы чудеса мученик проповедашася и вся верою утвердиша.
Якоже земля благая, благодати семена приемши, житием трудолюбно богатство блаженнии содеяша.
Богородичен: Един Благий, пучиною благостыни всяческая, Богомати, содержай, Твоими объятии держатися сподоби.
Песнь 6
Ирмос: Пожру Ти, со гласом хваления, Господи, Церковь вопиет Ти, от бесовския крове очищшися, ради милости от ребр Твоих истекшею Кровию.
Законно, яко добрии воини, Богомудрии, удержавше вся и ясно веру соблюдше, Божественныя правды приясте венцы.
Прежде убо Аввакум высоце возвышается Владычним повелением, чрез вас же отроковица мучима, Богоглаголивии, к воспитавшей возвратися.
Сияет рака мученик чудесы и реки источает исцелений всем, приходящим верою и тех терпению дивящимся.
Богородичен: Тя едину посреде терния обрет, яко чистейший крин и во удолиих цвет, о, Богомати, Жених умный в Тя вселися.
Кондак, глас 2
С высоты, мудрии, благодать приемше, сущим во искушениих предстоите, всехвальнии. Темже отроковицу, святии, от смерти горькия избависте, вы бо воистину есте Едесу слава и миру радость.
Икос
Вражия мя работы избави, Иисусе Жизнодавче, Твоих страдалец мольбами умоляемь, яко да непорабощенну стяжав от страстей душу мою и тело, восхвалю тех скорейшую помощь, якоже во гробе затвореная мужа лукавствием, и сию скоро предваривше, от смерти избавиша, зовущу: Едесу слава и миру радость.
Песнь 7
Ирмос: В пещи Авраамстии отроцы персидстей любовию благочестия паче, нежели пламенем, опаляеми, взываху: благословен еси в храме славы Твоея, Господи.
Авраамския в пещи дети избавивый, Сый и странную отроковицу лютаго обстояния спасе ходатайством ныне святых угодник, яко Благоутробен.
Суровейшаго безчеловечия муку давый, всех зол абие истязан убийца злоименитый судом праведным Твоим, Слове Божий, мудросте и сила.
Укрепляема к вам надеждею, славнии, отроковица, заключенная во гробе с мертвыми, чаяния не погреши, зовущи: благословен еси, Господи Боже отец наших.
Богородичен: Яко новосмешеное и светозарное пущая зерцало, Зарю Божественнаго, Дево, сияния, приложившуюся Тебе, вместила еси. Благословена Ты в женах, Всенепорочная Владычице.
Песнь 8
Ирмос: Руце распростер Даниил, львов зияния в рове затче; огненную же силу угасиша, добродетелию препоясавшеся, благочестия рачители, отроцы, взывающе: благословите вся дела Господня Господа.
Всемирный днесь нам наста праздник мученик Христовых, озаряющ благодатию чудес приходящия верою и радостию духовною и любовию зовущия: благословите вся дела Господня Господа.
Удобно исповедницы Твоего Божества все упраздниша безбожие, Владыко, мучителей не убоявшеся прещений злоумных, верою укрепляеми, взывающе: благословите вся дела Господня Господа.
Всемудрии исповедницы, предстояще Божественному повелению, врагов полки побеждающи, мечем закалаеми, победу преславно яве и пресиящу показаша, падающе бо, противныя победиша.
Богородичен: Естествы видимаго двема, Христа родила еси, едину носяща яве Ипостась сложну Божества и человечества, стекшуся естественному истинно по соединению: тем Тя благословим, Марие Богоневестная.
Песнь 9
Ирмос: Камень нерукосечный от несекомыя горы, Тебе, Дево, краеугольный отсечеся, Христос, совокупивый разстоящаяся естества, Тем, веселящеся, Тя, Богородице, величаем.
Словесем последующе Божественным и Богодухновенным Христовым, исповедницы Богосветлии, крест на рамена, радующеся, взясте, жизноносным стопам последующе, достославнии.
Всему свету Троицы с веселием доблии исповедницы вмещшеся, подвигов чести воспринимают, Безплотных чинов сподобльшеся соводворения.
Ныне не в зерцале зрите блаженных надежды, исповедницы Спасовы; истины же паче, всемудрии, доброту зрите, венценосцы всечестнии.
Яко Пребожественныя Троицы яве равночисленнии явльшеся исповедницы, Богоглаголивии, Тоя зарями просвещаетеся, яко Тоя ради пострадавше, Жизни нетленныя ныне улучиша.
Богородичен: Плотию приити восхотев, украсивый вся, Слово в Тя вселися, Едину святейшу всех обрет, и Богородицу воистину яви, Мати Дево.
Светилен
Иже от гроба отроковицу избавльше древле, Гурие, и Самоне, и Авиве, мученицы Христовы, предварите, яко от гроба прегрешений ны избавляюще.
Прослушать:
Кондак 1
Избра́ннии чудотво́рцы Христо́вы и святы́я ве́ры испове́дницы, Гу́рие, Само́не и Ави́ве добронра́внии, па́мять ва́шу чту́ще пе́сньми похва́льными, воспева́ем я́ко христиа́н засту́пников, стра́ждущих покрови́телей. Вы же, иму́ще дерзнове́ние ко Го́споду, от вся́ких бед и напа́стей свободи́те нас, ве́рою и любо́вию зову́щих:
Ра́дуйтеся, Гу́рие, Само́не и Ави́ве, страстоте́рпцы Христо́вы и оби́димых покрови́телие.
Икос 1
А́нгелы во пло́ти Тро́ице Святе́й равночи́сленнии, любо́вию к Бо́гу горя́ще и́долы попра́сте, ве́ру Христо́ву укрепи́сте, Тро́ицу Святу́ю просла́висте, те́мже у́бо, похваля́юще по́двиги ва́ша, глаго́лем вам си́це:
Ра́дуйтеся, свети́льники благоче́стия; ра́дуйтеся, обличи́тели нече́стия.
Ра́дуйтеся, утвержде́ния ве́ры Христо́вой; ра́дуйтеся, столпы́ Це́ркви Бо́жия.
Ра́дуйтеся, ве́рных наде́ждо и заступле́ние; ра́дуйтеся, неве́рных страх и посрамле́ние.
Ра́дуйтеся, Гу́рие, Само́не и Ави́ве, страстоте́рпцы Христо́вы и оби́димых покрови́телие.
Кондак 2
Ви́дя нече́стие люде́й гра́да Эде́са, святи́и Гу́рий и Само́н в пусты́ню удали́шася, бе́гая кня́зя ми́ра сего́ и собла́знов и усе́рдно служа́ще Бо́гу, день и ночь воспева́ху: Аллилу́иа.
Икос 2
Ра́зум прему́др име́я, святи́и му́ченицы, вы́ну труди́шася во сла́ву Бо́жию, язы́ческое нече́стие облича́я, и́щущия и́стины на путь пра́вый наставля́я и мно́зи неве́рныя к Бо́гу И́стинному привлеко́ша, сего́ ра́ди глаго́лем вам си́це:
Ра́дуйтеся, насади́тели и́стиннаго Богопочита́ния; ра́дуйтеся, искорени́тели де́монскаго служе́ния.
Ра́дуйтеся, тьмы нече́стия обличи́тели; ра́дуйтеся, и́дольския пре́лести низложи́тели.
Ра́дуйтеся, испове́дницы Христо́вы изря́днии; ра́дуйтеся, свети́ла ве́ры правосла́вней.
Ра́дуйтеся, Гу́рие, Само́не и Ави́ве, страстоте́рпцы Христо́вы и оби́димых покрови́телие.
Кондак 3
Си́лою свы́ше осене́ннии святи́и му́ченицы, гони́телей свято́й ве́ры не устраши́шася, веле́ния нечести́ваго Антониа́на небрего́ша и ве́ру Христо́ву велегла́сно просла́виша, те́мже и в темни́цу вве́ржени поя́ху Бо́гу: Аллилу́иа.
Икос 3
Име́я ве́ру во Христа́ адама́нта тверде́йшую и си́лою тоя́ вооружи́вшиися, му́жественно претерпе́ли есте́, святи́и му́ченицы, темни́чные у́зы и са́мую смерть, сего́ ра́ди похваля́юще таково́е му́жество, ублажа́ем вас си́це:
Ра́дуйтеся, и́стинныя ве́ры испове́дницы; ра́дуйтеся, Ца́рствия Бо́жия насле́дницы.
Ра́дуйтеся, му́чеников похвало́; ра́дуйтеся, страстоте́рпцев сла́во.
Ра́дуйтеся, Святы́я Це́ркви утвержде́ние; ра́дуйтеся, всего́ ро́да христиа́нскаго украше́ние.
Ра́дуйтеся, Гу́рие, Само́не и Ави́ве, страстоте́рпцы Христо́вы и оби́димых покрови́телие.
Кондак 4
Бу́рею помышле́ний сумни́тельных одержи́мый, нечести́вый царь Лики́ний воздви́же жесто́кое гоне́ние на христиа́ны, ты же, страстоте́рпче Ави́ве, того́ не убоя́ся, с тве́рдою ве́рою взыва́л еси́ Христу́ Бо́гу: Аллилу́иа.
Икос 4
Слы́шав царь Лики́ний твои́ по́двиги, досточу́дный Ави́ве, и твое́ тве́рдое ве́ры испове́дание, разъяри́ся на тя зло́бою, повеле́ преда́ти тя сме́рти лю́тей я́ко проти́вника царе́ва, ты же, уве́дев о сем, доброво́льно поте́кл еси́ на муче́ние, и с ра́достию претерпе́л еси́ о́гненное сожже́ние, сего́ ра́ди, дивя́щеся вели́кому му́жеству твоему́, велича́ем тя си́це:
Ра́дуйся, побо́рниче ве́ры во Христа́ неустраши́мый; ра́дуйся, во́ине Христо́в непобеди́мый.
Ра́дуйся, пове́шенный на дре́ве за Распросте́ршаго ру́це Свои́ на дре́ве кре́стнем; ра́дуйся, строга́нный когтьми́ желе́зными.
Ра́дуйся, утеше́ние подава́яй скорбя́щим; ра́дуйся, ско́рый помо́щниче всем за и́стину терпя́щим.
Ра́дуйтеся, Гу́рие, Само́не и Ави́ве, страстоте́рпцы Христо́вы и оби́димых покрови́телие.
Кондак 5
Боготе́чным зве́здам на тве́рди небе́сней подо́бнии бы́ли есте́, святи́и му́ченицы, луча́ми жития́ своего́ тьму язы́ческаго нече́стия просвеща́ющии и мно́гих на путь и́стины наставля́ющии. Те́мже благогове́йно чту́ще па́мять ва́шу, благода́рно пое́м Бо́гу: Аллилу́иа.
Икос 5
Ви́деша лю́дие гра́да Эде́са мно́гие чудеса́, быва́емыя от ра́ки святы́х му́чеников Гу́рия, Само́на и Ави́ва, зело́ ра́довахуся и Го́спода всем се́рдцем прославля́ху, мы же чту́ще святу́ю па́мять ва́шу, святи́и му́ченицы, уми́льно взыва́ем:
Ра́дуйтеся, непра́ведно гони́мых засту́пницы; ра́дуйтеся, ве́рных рабо́в Христо́вых дру́зи.
Ра́дуйтеся, су́щих во у́зах и темни́цах храни́телие; ра́дуйтеся, гони́телей и оби́дящих вразуми́тели.
Ра́дуйтеся, пла́чущих уте́шители; ра́дуйтеся, от на́глыя и лю́тыя сме́рти изба́вители.
Ра́дуйтеся, Гу́рие, Само́не и Ави́ве, страстоте́рпцы Христо́вы и оби́димых покрови́телие.
Кондак 6
С высоты́ му́дрии благода́ть прие́мше, за су́щих во искуше́нии предстои́те, всехва́льнии, те́мже отрокови́цу, святи́и, от сме́рти го́рькия изба́висте. Вы бо вои́стину есте́ гра́ду Эде́су сла́ва и ми́ру ра́дость, сего́ ра́ди воспева́ем ко Го́споду: Аллилу́иа.
Икос 6
Вра́жия рабо́ты изба́ви нас, Иису́се Жизнода́вче, Твои́х страда́лец мольба́ми умоля́ем, я́ко да не порабоще́нну стяжа́в от страсте́й ду́шу и те́ло, восхваля́ем тех скоре́йшую по́мощь, я́коже во гро́бе затворе́нную му́жем и сию́ ско́ро предвари́вше от сме́рти изба́виша, те́мже взыва́ем вам си́це:
Ра́дуйтеся, неви́нную жену́ от лю́тыя сме́рти спа́сшии; ра́дуйтеся, ди́вным спасе́нием ея́ зве́рства мучи́теля победи́вшии.
Ра́дуйтеся, зла́го му́жа жесто́кое дея́ние обличи́вшии; ра́дуйтеся, и того́ ве́ровати в си́лу Бо́га христиа́нскаго научи́вшии.
Ра́дуйтеся, пода́тели ми́лости тоя́ тре́бующим; ра́дуйтеся, стра́жи неусы́пнии почита́ющих па́мять ва́шу.
Ра́дуйтеся, Гу́рие, Само́не и Ави́ве, страстоте́рпцы Христо́вы и оби́димых покрови́телие.
Кондак 7
Хотя́й Человеколю́бец Госпо́дь яви́ти ми́лость Свою́ лю́дям Свои́м, сохрани́ телеса́ ва́ши нетле́нны, чудеса́ точа́щии, от них же вси ве́рнии то́ки исцеле́ний получа́ют, зову́ще Бо́гу: Аллилу́иа.
Икос 7
Но́вых засту́пников и ди́вных чудотво́рцев ве́дуще, лю́дие из гра́да Эде́са свято́й храм в па́мять ва́шу созда́ша, в нем же и мо́щи ва́ша положи́ша, да вси стра́ждущии по́мощь в них почерпа́ют, мы же та́кожде тве́рду наде́жду на вас иму́ще, взыва́ем вам си́це:
Ра́дуйтеся, душе́вных и теле́сных неду́гов на́ших цели́тели; ра́дуйтеся, бесо́в о и́мени Госпо́дни изгони́тели.
Ра́дуйтеся, Ева́нгельския и́стины благода́ти благовести́тели; ра́дуйтеся, Боже́ственныя благода́ти носи́тели.
Ра́дуйтеся, ско́рби мно́ги за и́мя Госпо́дне прия́вшии; ра́дуйтеся, ди́вно во святы́х Его́ просия́вшии.
Ра́дуйтеся, Гу́рие, Само́не и Ави́ве, страстоте́рпцы Христо́вы и оби́димых покрови́телие.
Кондак 8
Стра́нно и стра́шно неве́рным слы́шати, каковы́ ди́вные де́ла от святы́х моще́й ва́ших соверша́ются: неду́зи врачу́ются, стра́сти исцеля́ются, мы же, тве́рду наде́жду на вас иму́ще, Бо́гу о вас та́ко благоде́ющему с ве́рою взыва́ем: Аллилу́иа.
Икос 8
Все́ми доброде́тельми испо́лненнии, за ни́хже и сла́вою Бо́жиею почте́ннии, внима́йте, святи́и му́ченицы, моли́твам ве́рных, чту́щих святу́ю па́мять ва́шу, от ни́хже слы́шите сицева́я:
Ра́дуйтеся, ни́щии ду́хом, я́ко ва́ше есть Ца́рствие Небе́сное; ра́дуйтеся, пла́чущии, я́ко уте́шистеся.
Ра́дуйтеся, кро́тции, я́ко насле́довасте зе́млю; ра́дуйтеся, алка́вшии и жа́ждавшии пра́вды, я́ко насы́тишася.
Ра́дуйтеся, ми́лостивии, я́ко стяжа́ли есте́ поми́лование; ра́дуйтеся, чи́стии се́рдцем, я́ко уже́ Бо́га узре́сте.
Ра́дуйтеся, Гу́рие, Само́не и Ави́ве, страстоте́рпцы Христо́вы и оби́димых покрови́телие.
Кондак 9
Вся́кия напа́сти, находя́щия на град Эде́с, разоря́ли есте́, святи́и му́ченицы, те́мже и ны́не не оста́вите нас смире́нных и гре́шных, но вся лю́ди страны́ на́шия в правосла́вии и единомы́слии утверди́те, да вси един́ыми усты́ и еди́ным се́рдцем воскли́кнем просла́вившему вас Го́споду: Аллилу́иа.
Икос 9
Вити́и многовеща́ннии, я́ко ры́бы безгла́снии, зрим о вас, святи́и му́ченицы: недоуме́ют бо, ка́ко в пусты́ни ду́хом вита́ли есте́ и посреде́ челове́к неусы́пными по́двиги подвиза́стеся. Мы же ра́дующися, я́ко таковы́ и́мамы учи́тели и моли́твенники, прославляем вас, глаго́люще:
Ра́дуйтеся, кимва́лы Сло́ва Бо́жия; ра́дуйтеся, те́плии о нас пред Бо́гом хода́таи.
Ра́дуйтеся, иуде́ев и е́ллинов просвети́тели; ра́дуйтеся, тридне́внаго Божества́ благовести́тели.
Ра́дуйтеся, кро́тости и воздержа́ния учи́тели; ра́дуйтеся, лжи и татьбы́ обличи́телие.
Ра́дуйтеся, Гу́рие, Само́не и Ави́ве, страстоте́рпцы Христо́вы и оби́димых покрови́телие.
Кондак 10
Спасти́ хотя́ лю́ди гра́да Эде́са от мы́сленнаго во́лка, тве́рдо увеща́ли есте́ тех стоя́ти во и́стинней ве́ре ниже́ ко́зней вра́жиих устраша́тися, но и в ско́рбех и напа́стех за вся благодари́ти Бо́га, пою́ще Ему́: Аллилу́иа.
Икос 10
Стена́ тве́рда и наде́жное прибе́жище есте́, святи́и му́ченицы, всем к вам прибега́ющим и ско́рыя по́мощи тре́бующим, сего́ ра́ди во умиле́нии сердца́ на́шего взыва́ем:
Ра́дуйтеся, всех скорбя́щих ра́дование; ра́дуйтеся, всех угнете́нных и порабоще́нных прибе́жище и освобожде́ние.
Ра́дуйтеся, вдов и сиро́т заступле́ние; ра́дуйтеся, от ересе́й и раско́лов огражде́ние.
Ра́дуйтеся, я́ко вси нечести́вии житию ва́шему удивля́ются; ра́дуйтеся, я́ко вси благочести́вии о и́мени ва́шем веселя́тся.
Ра́дуйтеся, Гу́рие, Само́не и Ави́ве, страстоте́рпцы Христо́вы и оби́димых покрови́телие.
Кондак 11
Пе́ние благода́рственное принося́ще ко Го́споду и о нас, те́плии засту́пницы на́ши, мо́лим вас при́сно не отступа́ти от нас, грех на́ших ра́ди, но милосе́рдие от Го́спода всем испроси́те, вопию́щим Ему́: Аллилу́иа.
Икос 11
Светоза́рную тро́ицу святы́х му́чеников восхваля́юще, ве́рнии, устрани́мся ра́спрей и раздо́ров в жи́зни сей, убежи́м несогла́сий и разделе́ний в Правосла́вней ве́ре и храня́ще едине́ние ду́ха в сою́зе ми́ра, из глубины́ души́ воскли́кнем та́ко:
Ра́дуйтеся, громогла́сныя трубы́ Ева́нгельскаго благове́стия; ра́дуйтеся, сладкозву́чныя гу́сли про́поведи спасе́ния.
Ра́дуйтеся, кре́пции пра́вды рачи́телие; ра́дуйтеся, непоколеби́мии непра́вды истреби́тели.
Ра́дуйтеся, благочести́вым семе́йствам ми́ра и бла́га пода́тели; ра́дуйтеся, жесто́ким и неве́рным супру́гом стро́гие наказа́тели.
Ра́дуйтеся, Гу́рие, Само́не и Ави́ве, страстоте́рпцы Христо́вы и оби́димых покрови́телие.
Кондак 12
Благода́ть, да́нную вам от Бо́га, ве́дуще, па́мять ва́шу пра́зднуем, святы́е му́ченицы, с усе́рдным моле́нием к ва́шему честно́му о́бразу притека́юще, ва́шею тве́рдою по́мощию, я́ко необори́мою стено́ю огражда́емся, сего́ ра́ди восхваля́ем вас, страстоте́рпцы Христо́вы, и усе́рдно зове́м Бо́гу: Аллилу́иа.
Икос 12
Пою́ще ва́ше ди́вное житие́ и му́ченическую кончи́ну, мо́лим вас, страстоте́рпцы Христо́вы Гу́рие, Само́не и Ави́ве, бу́дете нам во всем благи́е помо́щницы, благослови́те нас ми́ром и любо́вию, пода́йте нам твердую ве́ру, чистоту́ жи́зни и страх Бо́жий, да вси душе́вный поко́й иму́ще, в ра́дости восклица́ем:
Ра́дуйтеся, я́ко имена́ ва́ша и между́ неве́рными прославля́ются.
Ра́дуйтеся, поко́й и отра́до скорбя́щим; ра́дуйтеся, страх и удивле́ние оби́дящим.
Ра́дуйтеся, неви́нную жену́ от лю́тыя сме́рти спа́сшии; ра́дуйтеся, зла́го му́жа ея́ досто́йно покара́вшии.
Ра́дуйтеся, Гу́рие, Само́не и Ави́ве, страстоте́рпцы Христо́вы и оби́димых покрови́телие.
Кондак 13
О, святи́и страстоте́рпцы Христо́вы Гу́рие, Само́не и Ави́ве, приими́те сие́ на́ше хвале́бное пе́ние и, услы́шав усе́рдно жела́ние на́ше, изба́вите нас те́плым свои́м к Бо́гу предста́тельством, от вся́каго зла, от вражды́ и несогла́сий и вся́ких лю́тых бед и боле́зней, да с любо́вию вас чту́ще, вы́ну зове́м Бо́гу: Аллилу́иа.
Этот кондак читается трижды, зате́м икос 1-й «А́нгелы во пло́ти…» и кондак 1-й «Избра́ннии чудотво́рцы Христо́вы…».
Моли́тва
О, святи́и му́ченицы и испове́дницы Христо́вы Гу́рие, Само́не и Ави́ве! Те́плии о нас хода́таи и моли́твенницы пред Бо́гом, во умиле́нии серде́ц на́ших, взира́я на пречи́стый ваш о́браз, смире́нно мо́лим вас: услы́шите нас, гре́шных и недосто́йных рабо́в свои́х, су́щих в беда́х, ско́рбех и напа́стех, и призре́в на́ша тя́жкая и безчи́сленная прегреше́ния, яви́те нам свою́ вели́кую ми́лость, воздви́гните нас из глубины́ грехо́вныя, просвети́те наш ум, смягчи́те зло́е и окая́нное се́рдце, прекрати́те за́висть, вражду́ и раздо́ры, в нас живу́щие. Осени́те нас ми́ром, любо́вию и стра́хом Бо́жиим, умоли́те милосе́рднаго Го́спода, да покры́ет мно́жество грехо́в на́ших Свои́м неизрече́нным милосе́рдием. Да соблюде́т Це́рковь Свою́ Святу́ю от неве́рия, ересе́й и раско́лов. Да пода́ст стране́ на́шей мир, благоде́нствие, земли́ плодоро́дие; супру́гом любо́вь и согла́сие; ча́дам послуша́ние; оби́димым терпе́ние; оби́дящим страх Бо́жий; скорбя́щим благоду́шие; ра́дующимся воздержа́ние. Всех же нас да покры́ет Свое́ю всеси́льною десни́цею, и да изба́вит от гла́да, губи́тельства, тру́са, пото́па, огня́, меча́, наше́ствия иноплеме́нников и междоусо́бныя бра́ни, и напра́сныя сме́рти. Да огради́т нас ополчением святы́х Свои́х а́нгелов, во е́же изба́витися нам по исхо́де на́шем из жития́ сего́ от ко́зней лука́ваго и та́йных воздушных мыта́рств его́, и неосужде́нными предста́ти Престо́лу Го́спода Сла́вы, иде́же ли́цы святы́х А́нгел со все́ми святы́ми вы́ну сла́вят пресвято́е и великоле́пое и́мя Отца́ и Сы́на и Свята́го Ду́ха, ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. Ами́нь.
Гурий, Самон и Авив (греч. Γουρίας, Σαμωνᾶς, ῎Αβ(β)ιβος; III — начало IV в.) — христианские святые мученики, исповедники. Память в Православной церкви совершается 15 ноября (по юлианскому календарю).
Жизнеописание
Агиографические источники относят время мученичества святых Гурия, Самона и Авива к 293—322 годам. Это связано с тем, что церковная традиция объединила вместе святых, живших в различное время. Первоначальная редакция мученических актов святых Гурия, Самона и Авива была написана на сирийском языке и известна по древним греческим, армянским и латинским переводам. Дошедший до нас сирийский текст мученичества известен по рукописи XV века. В ней упоминается её автор — Феофил Эдессянин, который сообщает о себе, что он был от рождения язычником, обратился в христианство и написал свой труд на пятый день после мученичества Гурия и Самона. Его авторству также принадлежит отдельный мученический акт святого Авива.
Миряне Гурий и Самон приняли мученическую смерть во время великого гонения при императоре Диоклетиане. С их началом они покинули свой родной город Эдессу, но были схвачены. Их пытались уговорами заставить принести жертвы языческим богам, но они отказались. На суде правителя области святых подвергли пытке (связали друг с другом, привязали к ногам камень и оставили висеть несколько часов), а затем вернули в темницу, где они провели около трёх месяцев (у Арефы Кесарийского в темнице святые провели несколько лет, за что он их называет исповедниками). Когда их вновь привели на суд, то повторной пытке подвергли только Самона. Видя непреклонность святых, их обезглавили. Тела мучеников погребли местные христиане.
Диакон Авив пострадал в гонения императора Лициния. На него был подан донос, и на суде правитель города пытался склонить Авива принести жертвы языческим богам. После отказа это сделать Авива сожгли заживо. Согласно житию, тело Авива было найдено его родными невредимым. Они погребли тело святого в одной гробнице с Гурием и Самоном.
Чудеса
- О готе и эдесской девушке
Наиболее известным чудом, приписываемым святым Гурию, Самону и Авиву, связано с нашествием гуннов на Византию. Житие относит эти события к периоду епископства в Эдессе исповедника Евлогия (379—387 годы). Во время похода один наёмник гот остановился в Эдессе в доме вдовы Софии. Там он заметил её дочь Евфимию и начал просить её себе в жёны. Мать отказывалась, считая на основе слухов, что у гота на родине есть жена, но наёмник убедил её в обратном и вступил в брак с девушкой. Перед тем как гот с Евфимией покинули Эдессу, София заставила своего зятя поклясться в верности своей новой супруге на гробнице святых Гурия, Самона и Авива.
Вернувшись домой, гот велел Евфимии одеться в одежду служанки и привёл её в свой дом к жене и детям, объявив, что привёл византийскую пленницу. Однако Евфимия родила мальчика, и жена гота поняла, что муж привёл в дом наложницу. Она отравила новорождённого. Евфимия, увидев на губах своего младенца яд, вытерла его куском шерсти и позднее намочила её в кубке, из которого должна была пить хозяйка. Выпив из кубка, женщина умерла, и родственники гота обвинили в её смерти Евфимию. По их решению её решили похоронить заживо вместе с хозяйкой дома. Евфимия начала молиться святым Гурию, Самону и Авиву, и они, явившись на белых конях, перенесли женщину в церковь в Эдессу.
Спустя время, гот вновь появился в Эдессе и пришёл в дом Софии. Он сказал ей, что дочь здорова, живут они счастливо и растят сына. Тогда к нему вышла Евфимия, и гот был вынужден сознаться в том, что случилось у него на родине. После этого городские власти приговорили его к смерти.
- Испытание освящённым хлебом
Митрополит Макарий (Булгаков) сообщает о грамоте новгородского архиепископа Иоанна, изданной по случаю чудесного обнаружения воров, похитивших в 1410 году священные сосуды из Софийского собора. В ней новгородский епископ пишет, что «дал нам Бог знамение святых исповедников Гурия, Самона и Авива диакона, так что Божиею милостию многие правые оказываются правыми, а виноватые подпадают казни». Архиепископ Иоанн написал «Указ о проскомисании святым трём исповедникам», который сообщает подробности данного ритуала:
- изготавливалась специальная крестообразная просфора;
- из неё изымались частицы с молитвами, среди которых выделяется прошение к исповедникам: «чюдо своё сотворите к вам с верою приходящим, гибельнико помозите, виноватых обличите, гортани шкодникам затворити»;
- поминовение за проскомидией по именам тех, кого предстоит испытывать просфорой.
Макарий (Булгаков) пишет, что это является частным распоряжением архиепископа, и летописи не подтверждают, что данный обычай применялся длительное время в Новгороде.
Гимнография и иконография
Память святых Гурия, Самона и Авива указана в Типиконе Великой церкви без богослужебного последования. В Иерусалимском уставе святым указывается вседневная служба с пением отпустительного тропаря или будничная служба малых постов с пением «Аллилуия». В современной богослужебной практике последование святым состоит из тропаря 5-го плагального гласа, кондака 2-го гласа на подобен «Вышних ища», канона 4-го гласа, акростиха, ирмоса, 2-х самогласнов, цикла из 3 стихир-подобнов, светилена.
Изображения святых Гурия, Самона и Авива известны в памятниках монументальной живописи, на иконах и в лицевых рукописях. Традиционно их изображают вместе:
- Гурий — седовласый старец с длинной бородой, одет в хитон и гиматий;
- Самон — среднего возраста с темными (иногда седыми волосами) и с небольшой бородой, одет в хитон и гиматий;
- Авив — молодой безбородый человек в стихаре с кадилом и (или) крестом в руках.
Примечания
Литература
- Мещерская Е. Н., Лукашевич А. А., Э. П. И., Герасименко Н. В. Гурий, Самон(а) и Авив // Православная энциклопедия. — М. : Церковно-научный центр «Православная энциклопедия», 2006. — Т. XIII. — С. 485-488. — 752 с. — 39 000 экз. — ISBN 5-89572-022-6.
- Димитрий Ростовский. Страдание святых мучеников Гурия, Самона и Авива
На предложение принести жертву богам святые ответили решительным отказом, исповедав свою веру во Христа.За это они подверглись страшным мучениям: их били, подвешивали за руки, привязав к ногам тяжелый груз, бросали в тесную темницу.
Мученики всё переносили с твердостью и молитвой ко Господу, которую записал один из свидетелей их мучений: «Господи Боже мой, без Его же воли ниже птица едина падет в сеть. Ты, Иже Давидово сердце в скорби распространил еси, Иже пророка Даниила крепчайше львов показал еси, отроком же Авраамлим победительми мучителя и пламени быти даровал еси. Ты и ныне, Господи, ведый немощь естества нашего, виждь брань, восставшую на нас. Тщится бо враг отторгнуть от Тебе дело десницы Твоей и лишить (нас) сущей у Тебя Славы. Но Ты, благосердым Твоим оком призрев на нас, соблюди в нас неугасаемый светильник Твоих Заповедей. Твоим же светом исправь стопы наши, и сподоби нас наслаждаться блаженства Твоего, яко благословен еси во веки веков». Ночью мучеников отвезли за город и обезглавили (+ 299 — 306). Христиане погребли их святые тела.
Через много лет последний император-язычник Ликиний (311 — 324) начал гонение на христиан. Диакон Едесской церкви по имени Авив, которого император повелел схватить за ревностное распространение истинной веры, сам пришел к палачам, не желая, чтобы при его розыске пострадали другие христиане. Святой исповедал свою веру во Христа и был приговорен к сожжению. Мученик сам вошел в огонь и с молитвой предал дух свой Господу (+ 322). Когда огонь погас, мать святого и родственники обрели тело его неповрежденным. Мученика похоронили рядом со святыми Гурием и Самоном.
После смерти святых совершались многочисленные чудеса с теми, кто с верой и любовью призывал их себе в помощь. Так, однажды один воин-гот, посланный на службу в Едессу, взял в супруги благочестивую девушку Евфимию. Перед этим он поклялся ее матери Софии у гробницы мучеников Гурия, Самона и Авива, что не сделает супруге никакого зла, никогда не оскорбит ее, но будет любить и почитать. По окончании службы в Едессе он взял Евфимию с собой и возвратился на родину. Впоследствии оказалось, что он обманул ее: на родине у него была жена, и Евфимия стала ее рабыней. Много издевательств и унижений пришлось претерпеть Евфимии. Когда у нее родился ребенок, то ревнивая готчанка отравила его. Евфимия обратилась с молитвой к святым мученикам Гурию, Самону и Авиву — свидетелям клятвы обманщика, и Господь избавил Евфимию от страданий и чудодейственно перенес ее в Едессу, где она встретилась с матерью. Через некоторое время гота-клятвопреступника вновь послали на службу в Едессу. Весь город узнал о его злодеянии, и, по приказу правителя, гот был казнен.
Прославляя святых мучеников в акафисте, Святая Церковь обращается к ним: «Радуйтеся, Гурие, Самоне и Авиве, честнаго брака небеснии покровителие».