Детально: святому мученику трифону - со всех открытых источников и разных уголков мира на сайте 1000-molitv.ru для наших уважаемых читателей.
Оглавление [Показать]
Кондак 1
Избра́нный от Бо́га и к ли́ку святы́х сопричте́нный, святы́й мучениче Три́фоне! Моли́ся о нас, гре́шных, Влады́це Христу́ и помога́й нам побежда́ти мир, плоть и диа́вола, многообра́зно вою́ющия на ны, я́коже победи́л еси́ их благода́тию и си́лою возлю́бленнаго тобо́ю Христа́, да, изба́вльшеся от враго́в на́ших ви́димых и неви́димых, благода́рственно воззове́м ти:
Ра́дуйся, Три́фоне, ско́рый помо́щниче всем, с ве́рою и любо́вию к тебе́ притека́ющим!
Икос 1
О́бразу благоче́стия роди́телей твои́х подража́я, христиа́нския нра́вы от лет ма́лых прия́л еси́, святы́й мучениче, и мал сый ле́ты, стар же ра́зумом, вои́стину христиа́нин соверше́н яви́лся еси́. Мы же, воспомина́юще доброде́тельное житие́ твое́, восхваля́ем тя си́це:
Ра́дуйся, добронра́вных роди́телей благочести́вый сы́не; ра́дуйся, вели́кое их утеше́ние.
Ра́дуйся, от ма́лых лет за вся сия́ Бо́гом возлю́бленный.
Ра́дуйся, Три́фоне, ско́рый помо́щниче всем, с ве́рою и любо́вию к тебе́ притека́ющим.
Кондак 2
Ви́дя Госпо́дь, я́ко во́лею по стези́ благоче́стия, в не́мже от роди́телей твои́х наста́влен был еси́, тече́ши, и я́ко вои́стину лю́биши Бо́га, сотвори́ тя в жили́ще Свята́го Ду́ха от лет ма́лых и отве́рзе уста́ твоя́ пе́ти Ему́: Аллилу́иа.
Ра́дуйся, от ма́лых лет соверше́нную любо́вь к Бо́гу показа́вый; ра́дуйся, за́поведей Его́ не то́кмо слы́шатель, но и де́латель от младе́нчества бы́вый.
Ра́дуйся, от ю́ности твоея́ доброде́тели христиа́нския стяжа́вый; ра́дуйся, от ма́лых лет житие́м, ве́рою и любо́вию твое́ю Бо́гу угоди́вый.
Ра́дуйся, дар исцеле́ний от Него́ прия́вый; ра́дуйся, дар той на по́льзу бли́жним иждива́ющий.
Ра́дуйся, многоразли́чныя боле́зни исцеля́ющий; ра́дуйся, в неду́зех облегче́ние да́рующий.
Ра́дуйся, страда́ния в ра́дость обраща́ющий; ра́дуйся, исцеле́ния сия́ во сла́ву Бо́жию соверша́ющий.
Ра́дуйся, те́ми и́стину ве́ры правосла́вныя показу́ющий; ра́дуйся, те́ми нас к славосло́вию Бо́га возбужда́ющий.
Ра́дуйся, Три́фоне, ско́рый помо́щниче всем, с ве́рою и любо́вию к тебе́ притека́ющим.
Кондак 3
Ве́рою и любо́вию стяжа́л еси́ от Бо́га власть изгоня́ти ду́хи нечи́стыя, му́чащия челове́ки и претя́щия им воспева́ти Бо́гу: Аллилу́иа.
Ра́дуйся, си́лу их низлага́ющий; ра́дуйся, безси́лие их явля́ющий.
Ра́дуйся, стра́хом и тре́петом их поража́ющий; ра́дуйся, ве́ры Христо́вы си́лу показу́ющий.
Ра́дуйся, ве́рных к прославле́нию Бо́га воздвига́ющий; ра́дуйся, в беда́х и ско́рбех су́щих прибега́ти к предста́тельству святы́х наставля́ющий.
Ра́дуйся, в ну́ждах на́ших обраща́тися к Бо́гу науча́ющий; ра́дуйся, помо́щниче наш, Бо́гом нам дарова́нный.
Ра́дуйся, Три́фоне, ско́рый помо́щниче всем, с ве́рою и любо́вию к тебе́ притека́ющим.
Кондак 4
Восхоте́в тобо́ю обрати́ти язы́ки от пути́ нече́стия и откры́ти им путь и́стинный, веду́щий в Живо́т Ве́чный, си есть ве́ру и́стинную, ве́ру правосла́вную, да́же до Ри́ма из Компса́ды приведе́ тя Госпо́дь, да и в черто́гах ца́рских пропове́си Бо́га и та́мо мно́гия научи́ши пе́ти Ему́: Аллилу́иа.
Икос 4
Хотя́й обрати́ти мно́гия на путь спасе́ния, попусти́ Госпо́дь де́мону всели́тися в дщерь царе́ву, и жесто́ко му́чити и вверга́ти ю многоча́стне во огнь и во́ду. Враче́ве ничто́же успева́ху и ничи́мже страда́ния дще́ри царе́вой утоли́ти возмого́ша. Егда́ же и си́льнии ми́ра сего́ и вся́кую враче́бную хи́трость ве́дущии ничто́же возмого́ша и испове́даху не́мощь свою́, тогда́ веле́нием Бо́жиим проглаго́ла диа́вол, я́ко еди́н есть, и́же изгна́ти его́ и́мать, и се есть Три́фон. Тогда́ приле́жно иска́ху и обрето́ша его́ в Компса́де. Гряду́щу же ему́ и еще́ дале́че от Ри́ма су́щу, возопи́ гла́сом ве́лиим диа́вол и изы́де, и исцеле́ деви́ца. Ви́дящии сия́ дивля́хуся и глаго́лаху:
Ра́дуйся, Три́фоне, еще́ дале́че су́щий в бе́гство диа́вола обрати́вый; ра́дуйся, я́ко диа́вол безси́лие пред тобо́ю испове́да.
Ра́дуйся, оста́вленных врача́ми на свои́ ру́це прие́млющий; ра́дуйся, печа́ли на ра́дость пременя́ющий.
Ра́дуйся, печа́льным утеше́ние и скорбя́щим ра́дование посыла́ющий.
Ра́дуйся, Три́фоне, ско́рый помо́щниче всем, с ве́рою и любо́вию к тебе́ притека́ющим.
Кондак 5
Ви́деша ве́рнии, и́же в Ри́ме, чу́до, прише́ствием твои́м бы́вшее, укрепи́шася в ве́ре свое́й и воспе́ша Бо́гу, победи́вшему а́дскаго зми́я и да́рующему ве́рующим в Него́ такову́ю си́лу: Аллилу́иа.
Икос 5
Увере́ния ища́, тебе́ прише́дшу в Рим, святы́й Три́фоне, я́ко ты еси́ той, его́же убоя́ся де́мон, моли́ тя импера́тор Гордиа́н, да яви́ши и ему́ и синкли́ту его́, и лю́дем в чу́вственнем ви́де диа́вола, и не отре́клся еси́, но, возложи́в на ся пост, помоли́ся Го́споду дний шесть. В день же седьмы́й, прише́дшим царю́, синкли́ту и лю́дем, возопи́л еси́: «Тебе́ глаго́лю, душе́ нечи́стый, во и́мя Го́спода моего́ Иису́са Христа́ яви́ся се́мо и покажи́ свой де́монский о́браз зде су́щим, и безси́лие свое́ испове́ждь…». И бысть та́ко. И зря́ху вси безобра́зие де́монское и дивля́хуся ве́ре свята́го, вопию́ще:
Ра́дуйся, Три́фоне, его́же де́мони ослу́шатися не мо́гут; ра́дуйся, Три́фоне, по его́же веле́нию ду́си нечи́стии в теле́снем ви́де явля́ются.
Ра́дуйся, Три́фоне, си́лою Бо́жиею повеле́вый диа́волу испове́дати, я́ко на христиа́ны, и́же святу́ю правосла́вную и апо́стольскую ве́ру соде́ржат, вла́сти не и́мать; ра́дуйся, Три́фоне, ему́же возве́щено бысть, я́ко де́мони власть и́мут му́чити то́кмо тех, и́же свои́м по́хотем грехо́вным сле́дуют и де́ла, уго́дная диа́волу, творя́т.
Ра́дуйся, Три́фоне, я́ко научи́л еси́ нас бе́гати язы́ческаго нече́стия; ра́дуйся, Три́фоне, я́ко науча́еши всех бе́гати вся́каго греха́, в доброде́телех же подвиза́тися.
Ра́дуйся, Три́фоне, ско́рый помо́щниче всем, с ве́рою и любо́вию к тебе́ притека́ющим.
Кондак 6
Ви́девше, ка́ко мла́до отроча́ повелева́ет вла́стно духово́м зло́бы поднебе́сным, убоя́хуся мно́зи, и слы́шаще от де́мона и ви́дяще воо́чию, якову́ си́лу и́мать ве́ра Христо́ва, обрати́шася к Бо́гу; нече́стие же и про́чая заблужде́ния своя́ отло́жше, крести́шася и усты́ свои́ми от се́рдца чи́ста благода́рственно воспе́ша Бо́гу песнь: Аллилу́иа.
Икос 6
Благодаря́ще тя, царь вложи́ в ру́це твои́, мучениче, да́ры и зла́то, ты же, Христа́ Бо́га приобреты́й, ни во что же вмени́л еси́ вся, я́же в ми́ре сем я́ко бла́га почита́ются, и прия́л еси́ да́ры царе́вы, да послужи́ши си́ми бли́жним твои́м, и шед во оте́чество твое́ Компса́ду, дал еси́ вся ни́щим, си́рым и всем в нужде́ су́щим, непреста́нно па́мятуя, я́ко расточи́в бога́тство земно́е, тле́нное, собере́ши себе́ на Небеси́ бога́тство нетле́нное, ве́чное. Мы же, науча́емии тобо́ю та́кожде твори́ти, вопие́м ти си́це:
Ра́дуйся, за́поведь Христа́ «Прося́щему у тебе́ дай» испо́лнивый; ра́дуйся, и нас исполня́ти за́поведи Бо́жии научи́вый.
Ра́дуйся, я́коже ше́ствием в Рим и возвраще́нием свои́м в Кампса́ду мно́гих уте́шивый, ободри́вый и возвесели́вый; ра́дуйся, показа́вый нам о́браз, ка́ко бога́тством ги́бнущим на земли́ неги́блющее бога́тство на Небеси́ собира́ти.
Ра́дуйся, бли́жним служи́ти нас науча́ющий; ра́дуйся, бли́жних люби́ти нас наставля́ющий.
Ра́дуйся, о́браз жития́ праведнаго нам показу́ющий; ра́дуйся, я́ко пра́вило ве́ры в Бо́га, наде́жды на Него́, любве́ к Нему́ и бли́жним и про́чих христиа́нских доброде́телей яви́ нам собо́ю.
Ра́дуйся, Три́фоне, ско́рый помо́щниче всем, с ве́рою и любо́вию к тебе́ притека́ющим.
Кондак 7
Взы́де на престо́л ри́мский нечести́вый царь Де́кий, и пролия́ся по вселе́нней кровь христиа́нская. Прибли́жися вре́мя, егда́ и тебе́, святы́й мучениче, суди́ Госпо́дь подъя́ти страда́ния, да кро́вию и му́ченичеством свои́м запечатле́еши ве́ру и вели́кую свою́ любо́вь к Бо́гу и тем до конца́ низложи́ши сопроти́вныя си́лы и наста́виши мно́гих, да гряду́т на муче́ния, ра́дующеся, я́коже и ты, страстоте́рпче, и пою́ще Бо́гу: Аллилу́иа.
Икос 7
Я́ко укры́тися не мо́жет град верху́ го́ры стоя́й, та́ко и тебе́, святы́й мучениче, гоне́нию от Де́кия царя́ на христиа́н бы́вшу, невозмо́жно бысть укры́тися от мучи́телей, и́бо ты, я́ве без стра́ха Христа́ всем исповедав, си́лою сло́ва обраще́ние мно́гих ко Христу́ устро́ил и мно́гия в неду́зех и́менем Его́ исцели́л еси́. Уве́девше же о тебе́, святы́й Три́фоне, иге́мон Аквили́н, взя тя и пред суди́щем поста́ви, ты же вся гряду́щая на тя в ру́це Бо́га твоего́ преда́л еси́, ра́дуяся я́ко и тя сподо́би Госпо́дь быти о́бщника страда́ний Его́, и ве́рнии, ви́дяще ре́вность твою́ по Бо́зе, вопия́ху ти:
Ра́дуйся, Три́фоне, ко спасе́нию мно́гих приведы́й; ра́дуйся, мно́гих от злове́рия к ве́ре и́стинней, правосла́вней обрати́вый.
Ра́дуйся, чудесы́ твои́ми, си́лою Бо́жиею соде́янными, в ве́ре, и́ми восприя́той, их утверди́вый; ра́дуйся, я́ко де́йственная ве́ра твоя́ в Бо́га вы́ну всем по всей вселе́нней яви́ся.
Ра́дуйся, ско́рое утеше́ние боля́щих, к тебе́ с моли́твою прибега́ющих; ра́дуйся, небоя́зненно пропове́давый Христо́ву ве́ру.
Ра́дуйся, от неве́рных за про́поведь Христа́ Бо́га на муче́ние я́тый; ра́дуйся, не устраши́выйся гряду́щаго муче́ния.
Ра́дуйся, науча́ющий нас не боя́тися челове́ческих преще́ний; ра́дуйся, во всем на Бо́га упова́ние возложи́вый.
Ра́дуйся, Три́фоне, ско́рый помо́щниче всем, с ве́рою и любо́вию к тебе́ притека́ющим.
Кондак 8
Услы́шав, я́ко и́щут тя во́ини, не утаи́лся еси́ от них, мучениче, ни в гора́х, ни в пусты́нех, но, огради́вся моли́твою и кресто́м, дерзнове́нно себе́ преда́л еси́ в ру́це мучи́телей и с ра́достию вели́кою стопы́ твоя́ напра́вил в Нике́ю, да возвести́ши всем ве́ру и́стинную и наста́виши пе́ти Бо́гу: Аллилу́иа.
Икос 8
Егда́ вопроси́ тя иге́мон на суди́лище: «Кто еси́, ка́я судьба́ твоя́, и ка́ко ве́руеши?», ты, не обину́яся, отвеща́л еси́ ему́ си́це: «Три́фон и́мя мое́; оте́чество – Компса́да; судьбы́ же несть у нас, зане́ ве́руем, я́ко вся Про́мыслом Бо́жиим быва́ют. По ве́ре же – христиа́нин есмь, Христо́с же есть и моя́ си́ла, и моя́ кре́пость, и сла́ва, и ра́дость моя́». Сие́ испове́дание твое́ слы́шаще, ублажа́ем тя, святы́й Три́фоне, си́це:
Ра́дуйся, Три́фоне, ско́рый помо́щниче всем, с ве́рою и любо́вию к тебе́ притека́ющим.
Кондак 9
Слы́шавше твое́ испове́дание, я́рости испо́лнишася нечести́вии и преща́ху ти ра́нами и муче́нием. Ты же, мучениче Три́фоне, подъя́тие страда́ний за Христа́ весе́лием почита́я, взыва́л еси́ немо́лчно Бо́гу песнь: Аллилу́иа.
Икос 9
Вити́я многовеща́нный Аквили́н, ви́дя, я́ко ты не убоя́лся еси́ преще́ний лю́тых, я́ко овча́ кро́ткое яви́ся, ища́ прельсти́ти тя словесы́ ласка́тельными, но, ничто́же успева́я, па́ки в во́лка лю́таго обра́щься, усугубля́ше преще́ния своя́. Ты же тверд и непоколеби́м пребы́л еси́ благода́тию Бо́жиею, воздвиза́я ве́рных возглаша́ти тебе́ сицева́я:
Ра́дуйся, преще́ний лю́тых не убоя́выйся; ра́дуйся, сме́рти теле́сной не устраши́выйся.
Ра́дуйся, ду́шу свою́ за ве́ру правосла́вную положи́ти не отре́кшийся; ра́дуйся, ра́зум соверше́нный в том положи́вый, да сохрани́ши ве́ру и́стинную во Еди́наго Бо́га.
Ра́дуйся, не к земне́й, но к Небе́сней му́дрости устреми́выйся; ра́дуйся, иге́мону, врагу́ твоему́, спасе́ния жела́вый.
Ра́дуйся, христиа́нине, Христо́м возлю́бленный; ра́дуйся, во́лею на страда́ния ше́дый.
Ра́дуйся, муче́ний тех за Христа́, я́ко сокро́вища, хоте́вый; ра́дуйся, во вре́мя муче́ний лю́тых Боже́ственным све́том осия́нный.
Ра́дуйся, Три́фоне, ско́рый помо́щниче всем, с ве́рою и любо́вию к тебе́ притека́ющим.
Кондак 10
Услы́шав тя глаго́лавша, я́ко не испове́дующих и́стинныя, правосла́вныя ве́ры жре́бий есть огнь неугаси́мый, зело́ разгне́вася Аквили́н и повеле́ тя, святы́й Три́фоне, пове́сив, би́ти; ты же, в повеле́нии сем услы́шав Госпо́день глас, призыва́вший тя на страда́льческий по́двиг, возопи́л еси́ Бо́гу: Аллилу́иа.
Икос 10
Я́ко свеща́ огне́м возгара́ется, та́ко душа́ твоя́, святы́й Три́фоне, возгоре́ся любо́вию к возлюби́вшему тя Бо́гу, и, услы́шав повеле́ние иге́мона, е́же на тя, сам совле́кл еси́ ри́зы твоя́ и те́ло твое́ преда́л еси́ в ру́це мучи́телей, да сотворя́т вся, я́же повеле́ иге́мон. Зря́ще такову́ю ре́вность твою́ по Бо́зе, вси ве́рнии глаго́лаху:
Ра́дуйся, с весе́лием угото́вавый себе́ к прия́тию ран за Христа́; ра́дуйся, риз свои́х совлеки́йся ра́ди обнаже́ннаго не́когда за грехи́ на́ша Искупи́теля.
Ра́дуйся, доброво́льно в ру́це мучи́телей себе́ преда́вый, Христу́ подража́я; ра́дуйся, от них свя́занный и пове́шенный на муче́ние.
Ра́дуйся, прия́вый за Христа́ лю́тая ударе́ния; ра́дуйся, три ча́са терпе́вый неща́дное бие́ние.
Ра́дуйся, му́чиму бы́вшу, ни еди́наго стена́ния и ни еди́наго гла́са испусти́вый; ра́дуйся, бие́ния, у́зы, ра́ны, опале́ния и ины́я многоразли́чныя страда́ния претерпе́вый.
Ра́дуйся, в молча́нии прия́вый ударе́ния, от ни́хже ра́нами изъя́звися те́ло твое́; ра́дуйся, страда́нием свои́м си́лу Бо́жию просла́вивый.
Ра́дуйся, Три́фоне, ско́рый помо́щниче всем, с ве́рою и любо́вию к тебе́ притека́ющим.
Кондак 11
Ви́деша терпе́ние и по́двиг твой, святы́й Три́фоне, еще́ же и адама́нтову кре́пость твою́, и просла́виша предстоя́щии лю́дие Подвигополо́жника Христа́ Бо́га пе́снию: Аллилу́иа.
Икос 11
Я́ко сте́ну тве́рду и непоколеби́му ви́де тя нечести́вый судия́, оба́че не просла́ви Бо́га, дарова́вшаго тебе́ кре́пость сию́, но па́че тща́шеся склони́ти тя и ле́стию и стра́хом сме́рти, да принесе́ши же́ртву бе́совом. Ты же, святы́й мучениче, исповедав во у́шию всех ве́ру Христо́ву, обличи́л еси́ безу́мие гони́телей и показа́л еси́ му́дрость тех, и́же во Христа́ ве́руют; иге́мон же, измышля́я на тя ина́я муче́ния, повеле́ тя со столпа́ сня́ти и, привяза́в к коню́ своему́, влече́ за собо́ю. Мы же потщи́мся просла́вити страда́ния твоя́:
Ра́дуйся, уя́звленный те́лом и за коне́м бы́стро влеко́мый; ра́дуйся, хлад зи́мний претерпе́вый.
Ра́дуйся, науча́яй нас в ско́рбех земны́х ум свой к Бо́гу устремля́ти; ра́дуйся, наставля́яй в ми́ре сем хла́дном согрева́тися любо́вию, я́же к Бо́гу.
Ра́дуйся, де́лом нам показу́яй, ка́ко подоба́ет ни во что же вменя́ти скоропреходя́щая на земле́ страда́ния; ра́дуйся, любве́ и милосе́рдия ко всем лю́дем испо́лненный.
Ра́дуйся, ра́ди любве́ тоя́ за враги́ своя́ моли́твы Бо́гу возноси́вый; ра́дуйся, па́ки в темни́цу вве́рженный и в заточе́нии лю́том томле́ние, му́ку и боле́зни претерпе́вый.
Ра́дуйся, я́сно явля́ющий, я́ко люте́йшая страда́ния земна́я ничто́же суть, а́ще к Бо́гу прибега́ют лю́дие и Бо́га ра́ди те́рпят ско́рби и ра́ны; ра́дуйся, на усекнове́ние главы́ твоея́ ра́достно ше́дый и пред усекнове́нием тем в ру́це Бо́га твоего́, Его́же ра́ди вся лю́тая подъя́л еси́, ду́шу свою́ святу́ю преда́вый.
Ра́дуйся, пре́жде усекнове́ния моли́выйся о вся́ком, и́же воспомина́ти тя и в па́мять твою́ святы́я же́ртвы приноси́ти бу́дет, да услы́шит его́ Госпо́дь и вся́кое проше́ние его́ испо́лнит; ра́дуйся, по успе́нии твое́м в виде́нии повеле́вый погребсти́ тя во оте́чествии твое́м, науча́я тем и нас свое́ оте́чество люби́ти.
Ра́дуйся, Три́фоне, ско́рый помо́щниче всем, с ве́рою и любо́вию к тебе́ притека́ющим.
Кондак 12
Не то́кмо на земли́, святы́й мучениче, был еси́ помо́щник и засту́пник всем, твоея́ по́мощи тре́бующим, но и по сме́рти не престае́ши избавля́ти от бед к тебе́ с ве́рою и любо́вию притека́ющих, я́коже изба́вил еси́ ца́рскаго гнева боля́рина Три́фона, егда́ внеза́пу яви́лся ему́ на коне́ и дал еси́ ему́ отлете́вшаго ца́рскаго со́кола. О́ный же Три́фон соко́льник на ме́сте сем, иде́же ему́ от тебе́ по́мощь яви́ся, во благодаре́ние тебе́ за избавле́ние свое́ воздви́же святы́й храм во и́мя твое́, мучениче Три́фоне. Мы же благодея́ния, от тебе́ бы́вшая, воспомина́юще, возно́сим благода́рственную Бо́гу песнь: Аллилу́иа.
Икос 12
Пою́ще твоя́ многоразли́чная чудеса́, твою́ ди́вную и ско́рою по́мощь, я́ко никого́же усе́рдно прибега́ющаго к тебе́ с ве́рою, любо́вию и упова́нием никогда́же отри́нул еси́, но всех к тебе́ притека́ющих и пред святою ико́ною твое́ю смире́нно моля́щихся от внеза́пных бед и скорбе́й избавля́еши, про́чее вре́мя живота́ их во бла́го устроя́еши, неду́зи врачу́еши, печа́ли утоля́еши и кому́ждо в беда́х и ско́рбех к тебе́ припа́дающему по́мощь и осла́бу да́руеши, благода́рне восхваля́ем тя си́це:
Ра́дуйся, на́ша моле́ния и проше́ния прие́мляй; ра́дуйся, за ны пред Престо́лом Бо́жиим моля́щийся.
Ра́дуйся, от Бо́га ми́лости нам непреста́нно прося́щий; ра́дуйся, от неча́янных бед и зол непрело́жное на́ше избавле́ние.
Ра́дуйся, от бед и напа́стей, дви́жимых на ны грех ра́ди на́ших, ско́рое прибе́жище; ра́дуйся, мно́гия сле́зы, от ско́рби пролива́емыя, изсуши́вый.
Ра́дуйся, мно́гия печа́ли утоли́вый; ра́дуйся, никто́же припа́дый к святе́й иконе твое́й тощь от нея́ оты́де.
Ра́дуйся, вся́каго притека́ющаго к тебе́ под кров свой и заступле́ние прие́мляй; ра́дуйся, здра́вия тре́бующим ско́рое исцеле́ние.
Ра́дуйся, оста́вленных врача́ми и ра́ди неисце́льных и тя́жких неду́г свои́х ча́ющих себе́ сме́рти, ско́рое и безме́здное врачева́ние; ра́дуйся, и ны́не, я́коже и дре́вле, жи́ву ти су́щу, неизсяка́емый исто́чниче неизче́тных и многообра́зных чудотворе́ний.
Ра́дуйся, Три́фоне, ско́рый помо́щниче всем, с ве́рою и любо́вию к тебе́ притека́ющим.
Кондак 13
О святы́й мучениче Три́фоне! Приими́ сие́ ма́лое, оба́че от лю́бящих и благода́рных серде́ц приноси́мое тебе́ на́ше моле́ние, вознеси́ ко Го́споду Бо́гу те́плыя моли́твы твоя́ за ны, недосто́йныя: боля́щия исцели́, печа́льныя уте́ши, заблу́ждшия вразуми́, бе́дствующим помози́, и вся нам потре́бная для здра́вия теле́снаго и спасе́ния душе́внаго у Бо́га Щедрода́вца испроси́, наипа́че же изба́ви нас от лука́вых бесо́в, да памяту́я вы́ну твоя́ ди́вная о нас заступле́ния, просла́вим Бо́га, дарова́вшаго нам такова́го моли́твенника, цели́теля и чудотво́рца, воспева́юще песнь: Аллилу́иа.
Этот кондак читается трижды, зате́м 1-й икос «О́бразу благоче́стия роди́телей…» и 1-й кондак «Избра́нный от Бо́га…».
Моли́тва
О святы́й мучениче Христо́в Три́фоне, ско́рый помо́щниче и всем к тебе́ прибега́ющим и моля́щимся пред святы́м твои́м о́бразом скоропослу́шный предста́телю! Услы́ши ны́не и на вся́кий час моле́ние нас, недосто́йных рабо́в твои́х, почита́ющих святу́ю па́мять твою́ во всечестне́м хра́ме сем, и предста́тельствуй о нас пред Го́сподем на вся́ком ме́сте. Ты бо, уго́дниче Христо́в, в вели́ких чудесе́х возсия́вый, источа́яй цельбы́ притека́ющим к тебе́ с ве́рою и су́щия в ско́рбех челове́ки заступа́яй, сам обеща́лся еси́ пре́жде исхо́да твоего́ от жития́ сего́ тле́ннаго молитися за ны ко Го́споду и испроси́л еси́ у Него́ дар сей: а́ще кто в какой-либо нужде́, печа́ли и боле́зни душе́вней или́ теле́сней призыва́ти начне́т свято́е и́мя твое́, той да изба́влен бу́дет от вся́каго прило́га зла́го. И я́коже ты иногда́ дщерь царе́ву, в Ри́ме гра́де от диа́вола му́чиму, исцели́л еси́, си́це и нас от лю́тых его́ ко́зней сохрани́ во вся дни живота́ на́шего, наипа́че же в день после́дняго на́шего издыха́ния предста́тельствуй о нас. Бу́ди нам тогда́ помо́щник и ско́рый прогони́тель лука́вых духо́в, и к Ца́рствию Небе́сному предводи́тель. И иде́же ты ны́не предстоиши с ли́ки святы́х у Престо́ла Бо́жия, моли́ Го́спода, да сподо́бит и нас прича́стники быти присносу́щнаго весе́лия и ра́дости, да с тобо́ю ку́пно прославляем Отца́ и Сы́на и Свята́го Уте́шителя Ду́ха во ве́ки. Ами́нь.
Песнь 1
Ирмос: Воду прошед, яко сушу, и египетскаго зла избежав, израильтянин вопияше: Избавителю и Богу нашему поим.
Воистину Божественныя на Небесех сладости наслаждаяся, яко непобедим страдалец, твоими молитвами душу мою избави от страстей смущения.
Глаголы Божественными огласився, совершил еси сия преславне деятельно, святыню возлюбив и целомудрие облобызав.
Был еси истинно пастырь, пасый души твоея в мудрости помышления, души обращая заблуждающия и Богу приводя, славне.
Богородичен: Имея Тя помощь, не постыждуся, Пречистая Мати Божия, имея Тя предстательницу Жизни моея, спасуся.
Седален, глас 4
Болезньми, блаженне, наслаждаяся плотскими, Божественную и неболезненную пищу достойно восприял еси, венец безсмертия от Бога прием. Темже и исцелений реки источаеши любовию прибегающим, мучениче, в кров твой.
Песнь 4
Ирмос: Услышах, Господи, смотрения Твоего таинство, разумех дела Твоя, и прославих Твое Божество.
Зрящих удивил еси терпения, блаженне, твердостию: муки бо претерпел еси, яко в чуждем стражда телеси, мудре Трифоне.
Питался еси, блаженне, ранами болезней, биемь, ныне же наслаждаешися чистее, присносущныя славы насыщаяся.
Стружему телеси твоему железных ногтей остротою, вжиляшеся, чудне, твоея души крепость Божественною благодатию.
Богородичен: На Тя упование мое все возлагаю, Мати Дево: душу мою сохрани, яже Бога рождшая, Спаса моего.
Песнь 5
Ирмос: Утренююще, вопием Ти: Господи, спаси ны, Ты бо еси Бог наш, разве Тебе, иного не вемы.
Ирмос: От Иудеи дошедше, отроцы, в Вавилоне иногда верою Тройческою пламень пещный попраша, поюще: отцев Боже, благословен еси.
Венценосец, ликуеши с лики мученик, веселяся, прелесть бо победив словом истинным, воспеваеши, радуяся: отец наших Боже, благословен еси.
Владыка всяческих Своими страданьми венчает мученика и сего водворяет в селех Небесных, зовуща и глаголюща: отец наших Боже, благословен еси.
Богородичен: Млада носящи Младенца, прежде всех век Бога, Всенепорочная, из Тебе воплощенна, не престай молящи спасти поющия: отец наших Боже, благословен еси.
Песнь 8
Ирмос: Седмерицею пещь халдейский мучитель, Богочестивым неистовно разжже; силою же лучшею спасены, сия видев, Творцу и Избавителю вопияше: отроцы, благословите, священницы, воспойте, людие, превозносите во вся веки.
Даже до усекновения и опаления, даже до кровепролития, даже и до смертныя кончины пострадал еси, сопротивляяся противу греху, мучениче Христов, ныне же, жизнь во Христе сокровенную прием, взываеши: священницы, благословите, людие, превозносите во вся веки.
На земли подвизался еси, с нечестивыми боряся, противу лестней и богоборней лести горце нудящим; на Небесех же, Трифоне, наслаждаешися, венец нося, и со Ангелы ликуеши, поя: отроцы, благословите, священницы, воспойте, людие, превозносите Господа во веки.
Мучительское изобличил еси безбожие, всемудре, и демонское богоборство угасил еси струями кровей твоих; в Троице Единаго Бога достолепне и чисте возвещая и чествуя, взывал еси: отроцы, благословите, священницы, воспойте, людие, превозносите во вся веки.
Богородичен: Глаголом Твоим последующе, ублажаем, Пречистая, Тя, Блаженную, плотию рождшую воистину Блаженнаго, Света живущаго незаходимаго, и Светонаставника, и Светодавца Владыку. Егоже отроцы благословят, священницы воспевают и превозносят во вся веки.
Песнь 9
Ирмос: Тя, неискусобрачную Матерь Бога Вышняго, Тя, паче ума рождшую словом воистину Бога, вышшую Пречистых сил, немолчными славословлении величаем.
Паче видимых мученическое чаяние полно безсмертнаго наслаждения: видится сих надежда, полна благоухания, и радости, и светлости неизреченныя. Темже достойно ублажаются.
Свет был еси вторый, к Свету первому приближився, зарею Его просвещаемь и воображаемь, Трифоне мудре, и Того подательными светлостьми сияя; тем тя вси ублажаем.
Явился еси неужасен в подвизех, страстотерпче, явился еси истинно тезоименит Божественней и святей пищи, еяже ныне восприемля и ясно наслаждаяся, спасение чтущим тя нам испроси.
Богородичен: Умертви мудрование, Богородительнице, плоти моея и оживи душевное умерщвление действом Истинныя Жизни, из Тебе рождшияся плотию за неизреченное благоутробие и спасение поющих Тя.
Светилен
Пищи наслаждаяся преславныя и Божественныя, Ангелом единожитель был еси, блаженне: гуси пасый в лузех, от Бога приял еси благодать исцелений, Трифоне великомучениче, исцеляти человеческия немощи и недуги.
В христианской религии сложилась многовековая традиция — обращаться с просьбой к святым в тех вопросах, которые имели касательство к их земным житиям. К примеру, Святому великомученику целителю Пантелеймону молятся тогда, когда необходимо просить об исцелении от тяжелых недугов. Святые апостолы Андрей и Петр в православии издавна считаются небесными покровителями моряков. К некоторым святым обращаются с просьбой избавить от пороков.
Однако в случае со святым Трифоном дело обстоит несколько иначе. К этому святому чаще всего обращаются те, кто нуждается в работе. Однако это далеко не единственный вопрос, по которому можно обратиться с молитвой перед иконой этого святого.
Житие Святого Трифона
Родился Трифон во Фригии (одна из областей Малой Азии), недалеко от города Апамеи в 232 году. Родители его были простыми христианами.
Еще в раннем детстве мальчик получил благодатный дар творить чудеса. С его помощью очень многие люди исцелились от тяжелых недугов, избавились от бесов и обрели здоровье и душевное равновесие.
Юный Трифон творил большое количество добрых дел. Однажды молитвы юноши помогли жителям его родного села спастись от голода. После прочтения им молитвы поля очистились от полчищ насекомых, которые поедали пшеницу и лишали людей пропитания. В качестве платы за свою помощь святой просил лишь об одном — уверовать во Христа и вознести к нему молитвы.
Наибольшую славу обрел юноша Трифон в 16 лет. В это время ему удалось изгнать бесов из дочери римского императора Гордиана. После этого император просил Трифона, чтобы тот показал ему демона. Нечистый дух явился перед императором и поведал ему, что имеет власть вселяться в тела тех людей, которые обуреваемы страстями и потворствуют своей похоти. После этого многие свидетели чуда уверовали во Христа.
После того как к власти пришел император Декий, христиане начали подвергаться преследованиям. Императору донесли о том, что святой Трифон проповедует веру в Господа, творит чудеса и вовлекает большое количество людей в христианскую веру.
По приказу императора Трифон был схвачен и подвергнут допросу и суду. Однако несмотря на многочисленные пытки и угрозы мученик не отказался от своих убеждений и продолжал проповедовать. Во время истязаний он не издал ни единого стона.
Тогда он был связан. Подвешен к дереву и подвергался побоям на протяжении трех часов. После этого мученика бросили в темницу. Но и там святой не отказался от веры в Господа. Трифона подвергали самым тяжелым и изощренным пыткам, но господь укреплял его душу и тело и помогал выстоять перед палачами.
В итоге император отдал приказ казнить Трифона.
Вначале тело святого мученика хотели похоронить в том месте, где им была принята мучительная смерть. Однако святой явился в видении одному из последователей и попросил похоронить его на родине. Спустя некоторое время мощи святого были перевезены в Византию. А оттуда уже в Рим. В дальнейшем мощи разделили на две части и помещены в двух разных храмах.
Наиболее почитаем этот святой верующими Русской православной церкви.
Чудеса святого мученика
До наших дней дошло немало свидетельств чудесных явлений, которые совершались по молитве чудотворца Трифона. Происходили эти чудеса как при его жизни, так и после кончины.
Широкую известность получило предание о том, как святой Трифон помог сокольничему, служившему при дворе царя Ивана Грозного. Однажды юноша не уследил за любимым соколом государя. Это грозило ему смертной казнью. Когда царь узнал о потере любимого сокола, он дал провинившемуся три дня на поиски. Отчаявшийся слуга прекрасно понимал, что не сможет сам отыскать пропавшую птицу. Он обратился с горячей молитвой к мученику Трифону. Ночью святой явился ему во сне с соколом на руке. Когда юноша пробудился, он обнаружил, что улетевшая птица сама вернулась к нему. Преисполнившись благодарности и к святому, сокольничий выстроил в честь мученика церковь.
Однажды святой мч Трифон избавил от голода жителей родного поселения. По его молитве с полей ушли вредители, уничтожавшие посевы. После этого чудесного избавления было установлено специальное молитвенное обращение. Которое и по сей день применяют во время нападения насекомых и прочих «гадов».
Существует множество свидетельств современников о том, что молитвенное обращение к мученику помогало находить утерянные вещи. Часто после молитвы людям удавалось найти потерянные деньги, документы, ключи и прочие важные вещи.
Для многих людей обращение к святому стало настоящим спасением и единственной поддержкой в самых сложных житейских ситуациях.
О чем молятся святому
Молитвы и тропари перед иконой святого мученика помогут при самых разных житейских обстоятельствах. Самое главное условие — молиться и просить от чистого сердца. Тогда вашим заступником и помощником в земных делах будет святой мученик Трифон. О чем просят этого святого?
Молитвы святому помогают защититься от воздействия темных сил. Люди избавляются от тревог, страхов, ночных кошмаров. Обращение к святому надежно защитит от темной магии и влияния недоброжелателей.
Наиболее часто к святому обращаются люди, у которых имеются серьезные проблемы на работе или нуждающиеся в хорошей постоянной работе. Святой мученик помогает в поиске достойного рабочего места.
Подобно многим святым, Трифон помогает исцеляться от самых разнообразных недугов.
Издревле люди обращались с молитвой к мученику, чтобы получить защиту на охоте от дикого зверя и уберечь посевы от нашествий вредителей. Он покровительствует садам и полям, так что можно молиться о ниспослании богатого урожая.
Бытует мнение, что мученик Трифон покровительствует охотникам и рыболовам.
Многие люди обращаются к Трифону в тех случаях, когда необходимо найти потерянные вещи или пропавших животных.
Если человек одинок и желает улучшить свою личную жизнь — он может обратиться с молитвой к этому святому. Семейным парам мученик помогает вернуть тепло и любовь в отношения, а одиноким девушкам можно прочесть молебен о замужестве.
Молитвы о разных надобностях
Существует множество молитвенных обращений к мученику Трифону, которые связаны с теми или иными насущными потребностями человека.
О ниспослании любви
С давних времен одинокие незамужние девушки возносят молитву святому, чтобы наладить личную жизнь, найти жениха. Искренняя мольба помогает встретить достойного человека, с которым можно будет идти по жизни рука об руку. Семейные пары обращаются с этой молитвой, когда желают укрепить отношения, сохранить семью и избавиться от конфликтов. В таких ситуациях читают молитву Трифону каждый день. Делать это надо регулярно и от чистого сердца.
О замужестве
Молитва святителю поможет женщине найти себе достойного супруга. Если к святому обращаются люди, состоящие в отношениях, он поможет им принять ответственное решение и благополучно вступить в брак. Произносить слова этой молитвы необходимо ежедневно.
О ниспослании работы
Поиск достойной работы — нелегкая задача в наше время. Многие люди обращаются за помощью и поддержкой к высшим силам, чтобы повысить свои шансы на успех.
После такого молитвенного обращения человек может стать увереннее в себе, разрешить сложную ситуацию в рабочем коллективе или продвинуться по карьерной лестнице. Конечно же, обращаться за помощью к святому нужно с чистым сердцем и помыслами. Если вы хотите занять чужое место или причинить любой вред другому человеку — на помощь высших сил рассчитывать не следует. Читается молитва святому Трифону о помощи в работе ежедневно и дополнительно накануне важного мероприятия.
Святой чудотворец всю свою жизнь честно трудился и помогал всем страждущим избавиться от телесных и душевных недугов. Трифон был вынужден был много трудиться и не гнушался само тяжелой работы. При этом он никогда не жаловался и не сетовал на то, что ему тяжело. Этот небесный покровитель окажет помощь любому, кто жаждет трудиться честно и получать достойную плату за свой труд. Многие люди утверждают, что эта молитва о работе сильная. Трифону можно помолиться следующим категориям людей:
Начинающим предпринимателям.
Молодым людям, только приступающим к трудовой деятельности.
Тем, кто мечтает о повышении по службе.
Тем, кто неудовлетворен оплатой своего труда.
Молодым людям и девушкам, которые никак не могут определиться в выборе профессии.
Потерявшим работу людям, которые отчаялись трудоустроиться и влачат бедственное существование.
Людям, у которых сложилась конфликтная ситуация в коллективе или с руководством.
Читать эту молитву необходимо с верой и убежденностью в своих словах. Освободите голову от лишних мыслей и сосредоточьтесь на обращении к святому.
О жилье
Бывают ситуации, когда люди испытывают затруднения с недвижимостью. К примеру, вам сложно найти себе подходящее жилье. Другие люди никак не могут продать свою недвижимость по той цене, по которой планируют.
Для этих случаев существует молитва к святому Трифону, способная помочь в этом вопросе и разрешить сложную ситуацию. Кроме того, эта молитва может помочь разрешить и финансовые затруднения.
Молитва в случае пропажи
Каждый из нас хотя бы раз в жизни сталкивался с ситуацией, когда внезапно терялась очень важная вещь. Это могут быть ключи или необходимые документы, которые нужны незамедлительно. Согласно древним верованиям, так шутят с человеком злые силы. Поэтому наилучшее решение — обратиться за помощью к святым. Помочь в поисках может святой мученик, к которому нужно обращаться со специальной молитвой.
Молитва о помощи в нужде
Обращаться к святому можно и тем, кто находится в острой нужде. Мученик Трифон помогал терпящим нужду еще при своей жизни. После его смерти большое величество верующих обращается к нему с просьбой о помощи. Святой услышит вашу молитву и обязательно придет на помощь, если ваши помыслы чисты, и вы не желаете никому причинить вреда. При этом важно помнить, что помощь приходит к тому, кто не только сидит и ждет, но и действует сам. Ведь, как известно, под лежачий камень и вода не течет.
О здравии
Случаются ситуации, когда человеку поставлен диагноз тяжелого неизлечимого заболевания. Иногда врачи и вовсе никак не могут установить правильный диагноз и понять причину болезни.
Многие ли верят, что болезни могут быть результатом наведенной порчи или другого негативного воздействия. Однако следует помнить, что такие воздействия не страшны тем людям, чья душа чиста. Поэтому так важно регулярно исповедоваться и причащаться.
Молитву святому мучнику Трифону об исцелении следует произносить дважды в день — утром и вечером. Читать ее может как сам заболевший, так и его родственники.
Иконы и храмы мученика
Икона святого мученика Трифона, созданная в византийской традиции, изображает его в виде молодого человека, стоящего в полный рост. В руках юноша держит крест. Одет он в красные одеяния, которые символизируют собой кровь, пролитую мучеником во имя Христа.
В традициях византийской иконографии так изображали всех святых, канонизированных в ликах мучеников. Икона мученика, написанная на Балканах, обычно изображает его держащим в руках виноградную лозу.
В России святого чаще всего изображают сидящим на коне с соколом в руках. Фото икон разного вида можно найти в сети.
Изображения лика святого Трифона можно увидеть во многих православных храмах и монастырях. В церковных лавках можно приобрести образ святого для домашних молитв. Можно читать перед иконой акафист святому.
В Москве на Рижской располагается один из древнейших храмов святому Трифону. Построенный еще в XIV веком, этот храм окружен множеством легенд и загадок (адрес — Москва, улица Трифоновская, 38).
Как выглядит чудотворная икона св Трифона
Текущая версия страницы пока
не проверялась
опытными участниками и может значительно отличаться от
версии
, проверенной 28 августа 2017; проверки требуют
4 правки
.
Текущая версия страницы пока
не проверялась
опытными участниками и может значительно отличаться от
версии
, проверенной 28 августа 2017; проверки требуют
4 правки
.
Три́фон Апаме́йский (ок. 232 года, селение Кампсада (Компсада) возле города Апамея-Кибот, Фригия, по другим данным — Лампсак, Мизия — ок. 250, Никея) — христианский мученик, пострадавший за веру во время царствования императора Деция Траяна.
Агиография
Родился в семье христиан в селении Кампсада (Компсада) возле города Апамея-Кибот во Фригии. По другим данным в Лампсаке в Мизии. Будучи отроком, согласно житию, проявил дар чудотворений, исцеляя и облегчая недуги, изгоняя бесов. Обращал к христианской вере. По греческим евхологиям, однажды молитвой святого Трифона были изгнаны вредные гады и насекомые, и тем спасены от голода жители Кампсады.
Согласно преданию, изгнал дьявола из Гордианы, дочери римского императора Гордиана III, который, будучи идолопоклонником, не преследовавшим, однако, христиан, послал за Трифоном после того, как дьявол устами беснующейся девушки заявил, что только отрок Трифон может изгнать его. При этом дьявол покинул Гордиану, почуяв приближение Трифона, ещё за 3 дня до его прибытия в Рим. По просьбе императора, Трифон заставил дьявола явиться во плоти (в виде чёрного пса, которой имел огненные глаза, а голову влачил по земле), благодаря чему многие уверовали во Христа.
В правление императора Деция Траяна, гонителя христиан, Трифон был схвачен и предан суду, где заявил перед лицом судей:
— Имя мое — Трифон, отечество мое — селение Кампсада, близ города Апамейска, фортуны же мы не признаем, ибо веруем, что всё совершается по Божию промыслу и неизреченною Его мудростью, а не фортуною, и не зависит ни от течение звезды, ни от случая, как веруете вы. В жизни я руковожусь свободною своею волею, служа единому только Христу. Христос — вера моя, Христос — похвала моя, и венец славы моей.
После чего Трифон был мучим, при этом его обнажённым подвесили на дереве и били, затем привязали к коню и повезли на охоту, после бросили в темницу, вбили гвозди в ноги и так водили по городу, но несмотря на это, отказывался отречься от Христа и признать римских богов, за что был осуждён на усекновение главы. Перед казнью Трифон истово молился, благодаря Господа и прося принять его в Своё царствие. По его молитве Господь взял его душу, причём ещё до того, как палачи успели привести приговор в исполнение.
Славянские предания
Московское предание о Трифоне и сокольничем
Народное московское предание говорит о том, что некогда государев сокольничий во время охоты в селе Напрудном упустил любимого царского сокола, чем вызвал гнев государя. Сокольничему было приказано в 3 дня сыскать сокола, иначе он должен был заплатить за него головой. Сокольничий, потратив 3 дня и вконец устав, горячо молился своему небесному покровителю мученику Трифону, а затем уснул на берегу Великого пруда. Во сне сокольничему явился Трифон с соколом на руке. Проснувшись, сокольничий неподалёку от себя увидел сокола, и вернув его государю, был спасён, а на том самом месте, где явился Трифон, поставил обетную церковь.
Народное предание нашло отражение в романе А. К. Толстого «Князь Серебряный».
Всадник ехал рысью, весело посвистывал и держал на пестрой рукавице белого кречета в клобучке и колокольцах. Максим узнал одного из царских сокольников. … — Да уже будет с неделю, как Адраган с поля улетел! — отвечал сокольник, показывая своего кречета. — Да ведь ты, пожалуй, и не знаешь, Максим Григорьич! Ну уж набрался я было страху, как царь на меня раскручинился! Да сжалился надо мной милосердный Бог и святой мученик Трифон! Проявил надо мною своё чудо! — Сокольник снял шапку и перекрестился. — Вишь, Максим Григорьич: выехал государь, будет тому с неделю, на птичью потеху. Напускал Адрагана раза два; как на беду, третий-то раз дурь нашла на Адрагана. Стал он бить соколов, сбил Смышляя и Кружка, да и давай тягу! Не успел бы ты десяти просчитать, как он у тебя и с глаз долой. Я было скакать за ним, да куды! Пропал, будто и не бывало. Вот доложил сокольничий царю, что пропал Адраган. Царь велел меня позвать, да и говорит, что ты-де, Тришка, мне головой за него отвечаешь; достанешь — пожалую тебя, не достанешь — голову долой! Как быть! Батюшка-царь ведь не шутит! Поехал я искать Адрагана; шесть ден промучился; стало мне уж вокруг шеи неловко; думаю, придется проститься с головой. Стал я плакать; плакал, плакал, да с горя и заснул в лесу. Лишь только заснул, явилось мне, сонному, видение: сияние разлилось меж деревьев, и звон пошел по лесу. И, слыша тот звон, я, сонный, сам себе говорю: то звонят Адрагановы колокольцы. Гляжу, передо мной сидит на белом коне, весь облитый светом, молодой ратник и держит на руке Адрагана: «Трифоне! — сказал ратник, — не здесь ищи Адрагана. Встань, ступай к Москве, к Лазареву урочищу. Там стоит сосна, на той сосне сидит Адраган». Проснулся я, и, сам не знаю с чего, стало мне понятно, что ратник был святой мученик Трифон. Вскочил я на коня и поскакал к Москве. Что ж, Максим Григорьич, поверишь ли? как приехал на то урочище, вижу: в самом деле сосна, и на ней сидит мой Адраган, точь-в-точь как говорил святой! Голос сокольника дрожал, и крупные слезы катились из глаз его. — Максим Григорьич, — прибавил он, утирая слезы, — теперь хоть все животы свои продам без остатку, хоть сам в вековечную кабалу пойду, а построю часовню святому угоднику! На том самом месте построю, где нашел Адрагана. И образ велю на стене написать, точь-в-точь как явился мне святой: на белом коне, высоко подняв руку, а на ней белый кречет..
Болгарское предание о Трифоне Безносом
Согласно болгарскому преданию, святой Трифон был простым виноградарем, который обрезал лозы на одной из своих кустов виноградника, когда мимо него прошла его сестра Пресвятая Богородица с младенцем Иисусом на руках. Она шла на 40-й день от его рождения читать молитву в церковь. Трифон над ней посмеялся, что у неё незаконнорожденный ребёнок. Чтобы наказать его, Пресвятая Богородица пошла в село к его жене и сообщила, что тот отрезал себе нос. Испуганная жена схватила тряпки, пепел, сажу, смалец и побежала на виноградник, чтобы перевязать своему мужу нос, но нашла его здоровым. После того, как она рассказала ему, зачем пришла, Трифон рассмеялся и показал руками, как обрезается лоза — не сверху вниз, а наоборот — снизу вверх. При совершении этого жеста, он действительно отрезал себе нос.
Почитание
Память
Память святого Трифона в Православной церкви совершается 1 (14) февраля, в Католической церкви 1 февраля. В славянской минее святому мученику Трифону помещена шестеричная служба. Написан акафист.
Кондак 1 Избранный от Бога и к лику святых сопричтенный, святый мучениче Трифоне! Молися о нас, грешных, Владыце Христу и помогай нам побеждати мир, плоть и диавола, многообразно воюющия на ны, якоже победил еси их благодатию и силою возлюбленнаго тобою Христа, да, избавльшеся от врагов наших видимых и невидимых, благодарственно воззовем ти: Радуйся, Трифоне, скорый помощниче всем, с верою и любовию к тебе притекающим!
Трифонов день широко отмечается в Болгарии. В праздничном народном календаре этот день также именуется Трифон Зарезан или Трифон Безносый.
Иконография
В византийской иконографии изображается юношей, стоящим с крестом в руке. В русской традиции также часто изображается с соколом в руке, стоя или на коне.
Святой мученик Трифон: типом римлянин, молод, около 23 лет, пастырь гусей при озере, с пробивающейся бородкой, в рубашке немного пониже колен, сверху епанча с куколем, как носили пастухи; одежда грубая, босой, лицом худощав, волосы кудреваты. В руке хартия… В правой руке у него можно писать и сокола по совершенному им чуду в Москве.
В балканской традиции одним из атрибутов Трифона является виноградная лоза. В церковной живописи в Болгарии святой Трифон изображается юношей, держащим инструментарий для резанья.
Церковь мученика Трифона в Напрудном
Один из древнейших сохранившихся памятников архитектуры Москвы. Вероятно, первый храм, перекрытый крещатым сводом. Роспись наружной стены алтарной апсиды (конец XVI — начало XVII века), изображающая Трифона на коне с соколом в руке, сейчас находится в запаснике Государственной Третьяковской галереи.
Мощи
Мученическая глава святого Трифона хранится в кафедральном соборе святого Трифона в черногорском городе Которе. Часть мощей в 1803 году была оттуда привезена в Россию. В 1819 году эта святыня была вложена в трёх ковчежцах в икону, находившуюся в церкви Трифона в Напрудном. Когда церковь была закрыта в 1931 году, икона вместе с частицами мощей была перенесена в Храм иконы знамения Божией Матери в Переяславской слободе. Другая икона с частицей мощей святого Трифона находится в храме иконы Божией Матери «Нечаянная радость» в Марьиной роще. Часть мощей мученика Трифона находится в Свято-Троицком Китаевском монастыре в Киеве. Частичка мощей мученика Трифона хранится в Храме в честь Корсунской Иконы Божьей Матери в селе Корсунь Орловской области.
Противоречия
Прототипы московского предания и датировка церкви Трифона в Напрудном
Возможны как минимум две трактовки московского предания в связи с различными теориями датировки церкви.
В случае если дата постройки церкви мученика Трифона лежит в промежутке от середины 1470-х до середины 1480-х годов (С. В. Заграевский), либо между 1479 и 1492 годами (Л. А. Давид), либо ближе к 1500 году (В. В. Седов), то героями предания, вероятно, могут быть Иван III и князь Иван Патрикеев.
В случае если церковь была построена в середине — второй половине XVI века (В. В. Кавельмахер, С. С. Подъяпольский и А. Л. Баталов), то реальным прототипом государя можно считать Ивана IV Грозного.
Наиболее популярна версия, упоминающая Ивана IV Грозного, однако известно, что Иван III также имел прозвище Грозный.
День святого Трифона против Дня святого Валентина
Предпринимаются попытки предложить альтернативу празднованию Дня святого Валентина в виде Дня святого Трифона (также 14 февраля по новому стилю).
См. также
Трифонов день
Трифон (архиепископ Ростовский)
Примечания
Литература
Квилинкова Е. Н. Гагаузы Молдовы и Болгарии: сравнительное исследование календарной обриядности, терминов родства и фольклора. — Кишинёв: Pontos, 2005. — 308 с. — ISBN 9975926835.
«О святый мучениче Христов Трифоне, скорый помощниче и всем к тебе прибегающим и молящимся пред святым твоим образом скоропослушный предстателю! Услыши ныне и на всякий час моление нас, недостойных рабов твоих, почитающих святую память твою во всечестнем храме сем, и предстательствуй о нас пред Господем на всяком месте.
Ты бо, угодниче Христов, в великих чудесех возсиявый, источаяй цельбы притекающим к тебе с верою и сущия в скорбех человеки заступаяй, сам обещался еси прежде исхода твоего от жития сего тленнаго молитися за ны ко Господу и испросил еси у Него дар сей: аще кто в какойлибо нужде, печали и болезни душевней или телесней призывати начнет святое имя твое, той да избавлен будет от всякаго прилога злаго.
И якоже ты иногда дщерь цареву, в Риме граде от диавола мучиму, исцелил еси, сице и нас от лютых его козней сохрани во вся дни живота нашего, наипаче же в день последняго нашего издыхания предстательствуй о нас. Буди нам тогда помощник и скорый прогонитель лукавых духов, и к Царствию Небесному предводитель.
И идеже ты ныне предстоиши с лики святых у Престола Божия, моли Господа, да сподобит и нас причастники быти присносущнаго веселия и радости, да с тобою купно прославляем Отца и Сына и Святаго Утешителя Духа во веки. Аминь.»
«О святый мучениче Христов Трифоне, услыши ныне и на всякий час моление нас, раб Божиих (имена), и предстательствуй о нас пред Господем. Ты некогда дщерь цареву, во граде Риме от диавола мучиму, исцелил еси: сице и нас от лютых его козней сохрани во вся дни жития нашего, наипаче же в день последняго нашего издыхания предстательствуй о нас. Моли Господа, да сподобит и нас причастники быти присносущнаго веселия и радости, да с тобою купно удостоимся славити Отца и Сына и Святаго Утешителя Духа во веки веков.»